Jump to content

Stabilitet: Grunnleggende informasjon om båtens stabilitet.


navid

Recommended Posts

Fant en fin video her på nettet som alle oss som er interessert i båt og sjø må spandere noen minutter på. Den varer omtrent 15 minutter, men er virkelig god underholdning samtidig veldig lærerik.

 

Metasenter, tyngdepunkt og oppdriftssenter med G-M og G-Z armer blir utførlig forklart på en enkel og lettforståelig måte. Viktig for alle oss som ferdes på sjøen. Trykk her: Stabilitet Lykke til!

 

Redigert av navid (see edit history)
Link to post

Bra å kunne noe om. Tendensen i tiden er at seilbåter seilbåter går mot mere skrogstabilitet (stor bredde) enn stabilitet basert på kjølvekt. Hvordan stabiliteten er på moderne motorbåter vet jeg lite om. Stabiliten er en viktig faktor om en vil betegne en båt havgående. Noen husker kanskje den katastrofale regatten Fasnet Race i 1979, hvor en i ettertid måtte revidere både skrogformer og stabilitet. Stabilitet bør taes alvorlig.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Stabiliten er en viktig faktor om en vil betegne en båt havgående. Noen husker kanskje den katastrofale regatten Fasnet Race i 1979, hvor en i ettertid måtte revidere både skrogformer og stabilitet. Stabilitet bør taes alvorlig.

 

og der den lille Contessa 32 bevisade sin sjøduglighet........ende båt i lille klassen som fullføljte racet

 

men så ser GZ-kurven slik ut

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post

Meget nyttig for oss seilere. Noe som 'campingseilerene' muligens bør ta inn over seg, de med lite depl,, stor bredde, flat bunn og lav kjølvekt, overdådig med puter- telys og blomsterpotter i cockpit. Det er en eller annen formel her på forumet som sier noe om seilbåters rettende egenskaper. Motorbåter er i utgangspunktet konstruert med et viss grad av instabilitet. Det vil si at de triller rundt og blir liggende opp/ned. En seilbåt vil også følge denne 'trenden', men tåler mer krenging. Se grafen til Contassa'en over, den er typisk ustabil når den flyter med kjølen i været.

 

Noe som til tider forundrer meg er når det reklameres for stort antall liter diesel og større antall liter ferskvann som kan rommes i en båts tanker. Hulda er beregnet selvrettendene. Fri væskeoverflate i 500 liter dieseltank er maks 80 centimeter. Noe mer på 125 liter ferskvannstank. Og det er på depl. 16 tonn, der mer enn halvparten av vekten er under vannlinjen, med romslig overbygg. Der føler jeg meg trygg. En båtnabo har 600 liter ferskvann fordelt på to koblede tanker, og depl. er ikke over 10 tonn. Han har plenty ferskvann for en hel sommerferie, men trøste og bære om han kommer ut for hardt vær. Noen som egentlig har vurdert disse forholdene på egen båt? Husker at vi drev å regnet på dette da jeg tok skippereksamen i forrige årtusen. Fysikken er vel den samme i dag.

Link to post

Ang. tankplassering, på nyere båter er oftr innredningen prioritert foran gunstig tankplassering. Min gamle båt har to vanntanker plassert i bunnen ca. midt i båten. brstoff i tank på s.b og en vanntank som balanserer på b.b. Ikke for å skryte, men jeg opplever det vel gjenomtenkt med hensyn til vekt. Jeg selv seilt båter med tanker både i baug og akter, noe en merker lite til på flatt vann, men som ikke særlig gunstig i hardt vær.

Link to post

Det viktigste når det gjelder stabilitet er at man vet hva man har. Og at man har satt seg inn i hva som er lurt under forskjellige værforhold med de forskjellige båttypene. Hvis man ikke vet hva man skal gjøre, er selvfølgelig en båt med høy kjølvekt det beste. En katamaran som jeg har krever litt mer innsikt hvordan man oppfører seg i ekstreme forhold. Men en contessa 32 synker mye raskere om den blir fylt med vann.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det er ingen krav til fritidsbåter.

Seilbåter som skal seile regatta skal tåle å bli krenget til 90 grader uten at det kommer vann inn i båten og de skal også rette seg fra denne stillingen.

 

Hm.. Hva med CE merking da? Det kravet gjelder jo også fritidsbåter. Tror ikke at f.eks Klasse A bare "er tatt ut av luften". Jeg stoler på at konsturktøren/fabrikanten vet hva man gjør. Kan ikke være bare opp til hvermansen å vurdere stabilitetet og andre krav mht. klassifiseringen/godkjenningen. :smiley:

Link to post

Det med stabiliteten til motorbåter taes opp her, og temaet er forsåvidt interessant men, det er nå slik at jeg har ei balje full av puter og telys, den har jeg fartet rundt omkring med uten å trille rundt å bli liggende opp ned en eneste gang, jeg har vært ute i all slags vær, jeg har funnet noen grenser, da har det gått på komfort, ikke på stabilitet. Jeg har naturligvis trillet rundt altså, men ikke med motorbåt, puter og telys, det var med seil.

 

Hvor stort er problemet med stabilitet på motorbåter, hvis vi da holder oss til puter og telys klassen, og båtene holder seg til seilingsområdet de er designet for?

Link to post

For min del har jeg såpass god tid når jeg er på havet at jeg legger heller i ro i drittvær uten å være nødt til å kjempe mot vær og vind om det ikke er strengt nødvendig.

 

Med betydelig vindfang i båt har det sin naturlige begrensing i forhold til å legge til/fra kai om det er fralandsvind. Sidepropellene har svært begrenset effekt og er ingen hjelp i f.eks. sterk kuling der en er nødt til å ta ut 40-50% maskinkraft forover/akterover på SB/BB motor for å i det hele tatt klare å tvinge baugen opp mot vinden ved manøver. Been there, done that så jeg legger til kai på komforten, ikke fordi båten ikke tåler været i rom sjø.

 

Men hva er poenget ved å være mer under enn over vann på seilasen.? Tror de aller fleste av dagens fartøyer klarer kysten vår ganske greit når de blir brukt som tiltenkt. Min tankplassering er logisk med doble fuel og vanntanker, begge plassert langt ned og helt ute i SB/BB side. Det utgjør halvannet tonn ekstra kontra tom. Og septik/gråvann forut nede i kjøl. Stort sett kan man ikke gjøre mer enn det. Med to lavt plasserte motorer/gear samt generator har jeg mer enn nok stabilitet i båten selv om det ligger vekt i flybridge også.

 

Det er vindfanget under manuvrering og sterk vind som er problemstillingen for mitt vedkommende. Ikke stabiliteten under seilas i åpen sjø, men det unngår jeg siden jeg ikke liker løse gjenstander farende rundt i båten uten kontroll og holder meg heller til kai med god mat og drikke når stormen raser som verst.

Link to post

Det er vel faktisk en hel del (større) fartøyer som har kantret ved kai som følge av feil lasting, forskyving av last etc., og for fritidsflåten er dette i høyeste grad relevant ved f.eks. stort snøfall. Utallige eksempler på at fartøyer har synket som følge av det.

 

Har man dårlig stabilitet legger man på mer vekt i kjøl, men resultatet blir en stivere, krappere og dermed mer ukomfortabel båt. Dette er kompromisser.

Link to post
På yrkesbåter under 15 m kreves det at avstanden G-M skal være minimum 0,35 m.

Hvilken G-M avstand kreves det på seilbåter under 15m? Bare for sammenligning?

Har man dårlig stabilitet legger man på mer vekt i kjøl, men resultatet blir en stivere, krappere og dermed mer ukomfortabel båt. Dette er kompromisser.

det er riktig.....for stor metasenterhöjd gir en ukomfortabel båt........ :smiley:

 

 

og for lav eller negativ......som her HMS Vasa.....gir en båt som kapsejsar av seg selv vid minste krengning :nonod:

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post

Det er vel faktisk en hel del (større) fartøyer som har kantret ved kai som følge av feil lasting, forskyving av last etc., og for fritidsflåten er dette i høyeste grad relevant ved f.eks. stort snøfall. Utallige eksempler på at fartøyer har synket som følge av det.

Problemet med båter som synker ved mye snefall er ofte relatert til åpne selvlensende båter. Selvlensingen fungerer ikke så godt når båten er fyllt opp med slaps, eller lensekanalene er fyllt opp med is. Men dersom noen vet av tilfeller hvor båter faktisk har kantret pga snefall ønsker jeg å vite om det ifbm båtwiki-prosjektet ;-)

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Vinter

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er ingen krav til fritidsbåter.

Seilbåter som skal seile regatta skal tåle å bli krenget til 90 grader uten at det kommer vann inn i båten og de skal også rette seg fra denne stillingen.

Dette er bare velvis sant. De fleste regattaer stiller krav til stabilitet enten i form av krav til designklasse A-D eller som minimum STIX tall ( ved IRC race) eller tilsvarende.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...