ezach Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Men jeg forstår ikke hvordan hylsa får tilført fett i min konstruksjon. ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Ser ut som o-ring i topp kombinert med fett er det som skal tette og smøre hos deg. Vet ikke om du har o-ring helt i bunn på utsiden av skroget.? Sikkert noen lærde her som vet :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Men jeg forstår ikke hvordan hylsa får tilført fett i min konstruksjon. ? isåfall så er det o-ring i topp som holder tett. når du presser litt fett inn så vil det smøre nedover roraksel etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Det kan tyde på at hele denne toppen må byttes, siden det lekker sjøvann opp gjennom den? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Nei, det er ikke sikkert. Den hvite hylsa kalles et boss, ikke en pakkboks. Pakkboks er egentlig en betegnelse for en gammeldags akseltetning med talgringer som legges lagvis og presses mot aksel med en mutter (gland), du har ikke det her. Begrepet blir også ofte brukt om en tetningsring (f.eks. simmerring), men du har ikke det heller. Du har rett og slett et boss med et dreid O-ring spor. Dette bosset har også funksjon som en foring. Dvs. at når O-ringen presses sideveis (radielt) av akselen blir den komprimert inntil akselen klemmer mot bosset/foringen. Foringen får da en viss lagerfunksjon mot aksel. Dersom hullet i bosset/foringen slites ovalt vil akselen kunne vandre for mye i hullet, og O-ringen mister tetningsfunksjonen. Bruk et skyvelære og mål rundheten på hullet. Dersom det er mer enn et par tiendeler ovalt bør du vurdere å skifte, men det kommer an på hvor mye press du har på O-ringen i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Takk for den. Tror det er forklaringen. Snakket med en som tidligere dreiet slike boss. Han slakter patentet... Mitt ror er ikke skikkelig midtjustert der den er festet nederst til jernet/flyndra. Det fører til at akslingen vandrer litt ved rorutslag, får en svak skrå stilling og presser på o-ringen slik at det slipper gjennom litt vann fra propellstrømen. Jeg forsøker å rette opp akslingen på bunnfestet og setter inn en ny o-ring. Krysser fingrene. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.