Jump to content

Kartplottere med autoguiding ! Til besvær eller nytte ?

Gammelstyrmannen

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny båt med Garmin 720 S plotter.har lest meg opp på denne og spesielt om autoguiding funksjonen. I oppsettet kan eg sette båtens dybde og ønsket miniums avstand til land og så vil autoguidengen lage trygg rute slik at jeg slipper å bruke tid på veipunkter e.t.c ??? Er det noen som har erfaring med dette ? Båtselgeren som solgte meg båt og plotter sier at autoguidingen alltid tar tryggeste rute mellom 2 punkter, altså utasjærs når en kunne gått innaskjærs ! På min IPad har jeg Navionic som nå også har kommet med autoguiding og når jeg prøver å lage en rute gjennom et sund jeg vet er både bredt og dypt nok, tar den meg allikevel utasjærs :-(

Noen som vet hvordan jeg kan unngå dette på Garminen ?

Har nok kommet til samme konklusjonen :-) ville bare sjekke om det var noen som kunne noen triks. Helgisvis var det selgeren av båt og plotter som informerte meg om dette Valgte denne plotteren av helt andre grunner En annen forhandler jeg spørre brukte autoguiding som salgsargument

Talk Luffe men den tar meg alikevel utaskjærs :-)

Har Garmin 4008 med samme funksjon. Tenderer til å ta lange omveier. Dessuten overraskende ofte funksjonen ikke lar seg regne ut pga noe hindringer som den finner. En Gimmick som mange sier, men av og til kurant, hvis du skal en forholdsvis rett strek, med grumsete bunnstruktur kan den være ok. En ting som irriterer meg er at den f. eks trekker deg over grunner på 4 meter, i stedet for å gå rundt. Dette er jo en konsekvens av hva du mater inn som input. Bør ikke være denne funksjonen som avgjør om du kjøper plotteren. Det sagt er jeg fornøyd med min 4008.

Dessverre så ligger det i dag lite informasjon i kartene som ligger til grunn for autoguiding. I navigasjonssystemet i bil ligger det mye øvrig informasjon som brukes for å vise beste rute. Derfor er nok autoguiding til sjøs for dårlig en stund til. I noen farvann så foreligger det en led angivelse, særlig svenskene lager ledangivelse i sine kart. Så jeg sjekket ved å legge inn en rute der jeg befant med i en ende av en slik led og anga ankomststed som lå langs samme ledstreken på kartet. Men autoguiding ga med annet forslag. Så leder er ikek lagt inn som informasjon i kartet. Det ligger kun som sort strek - uten verdi for algoritmen som skal "regne ut" beste rute...

Men feks Garmin lager jo egne kart med masse egen informasjon, så muligens kan de legge inn mer informasjon i kartmaterialet og gjøre dette bedre. Og koble det til værdata og kanskje båtens egne info-kilder som radar etc. Inntil da er det nok mest til gimmick.

Har en 520 og bruker denne funksjonene endel på lengre strekk. Mest for å slippe å legge opp ruta manuelt da jeg synes dette er veldig tidkrevende på 520. Etter att strekket er satt opp, følges hele ruta og endringer gjøres der det er behov, programmet ser ikke alle skvalpe skjær og legger ruta over disse noen ganger, men som sagt endrer ruta på di partiene. Vet ikke om det er måten jeg har satt den opp på, men den velger korteste rute mellom holmer og øyer for å komme fra A til B. Veldig fornøyd med auto guidens, så lenge man skjønner att det er ett forslag til rute og gjør di endringer som eventuelt trengs er det ikke noe problem å bruke dette. Er det for trangt eller grunt kan ikke systemet lage noen rute. PS bruker alltid papirkartet parallelt med plotter.

Denne funksjonen er ganske kjekk om man skal gå lengre strekk(utaskjærs) da den beregner ankomsttiden ganske så perfekt.

Nå har jeg ikke hatt andre plottere enn Garmin og for alt jeg vet beregner også andre plottere ankomsttid om man legger inn ruten. Om så er tilfellet vil jeg si Garmins autoguiding er helt bortkastet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg bruker Raymarine C-120 plotter med kobling til motordata (NMEA 0183) og GPS som gir meg anslått ankomsttidspunkt (absolutt tisdpunkt) eller tidsbruk til ankomst (relativt tid - mest brukt) til et WP/rute med forbruk av diesel til punktet, gjenværende diesel ved ankomst med mer. En veldig nyttig funksjon! Men jeg må velge/lage rute eller WP.

Jeg har brukt auto (med Garmin) når jeg er i ukjent farvann for å finne ankomstpunkt. Om jeg er usikker så kan jeg få et forslag fra Garmin for så finsjekke om jeg er enig i forslaget med papirkart mm.

Hehe, fra Østre Bolæren til Tønsberg ble jeg sendt rundt Vasser......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har en Garmin 525 S tror jeg den heter...trykte meg så vidt innpå den fungsjonen en gang men, syntes ikke det fungerte helt. Jeg hadde kansje lagt inn for få begrensninger.. smatidig var det lite av stedsnavnene den fant.. kansje for små steder med lokale navn.. vet ikke.. funker kansje bra på lengre strekk i hovedledene.. i de områdene jeg går er det masse holmer og skjær trange sund, 90 gradere og S formede kurser som er vanskelig å få rette.. jeg liker å legge opp rutene selv, og selv velge hvor jeg vil gå.. det er en del lokale strøm vind og bølgeforhold også hos oss å ta hensyn til. Jeg har aldrig brukt fungsjonen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...