Jump to content

Hvordan bli kvitt en 15fot Askeladden?

Zitt

Recommended Posts

For et par år siden ga jeg en gammel 15fot Askeladden, som jeg hadde liggende, til guttungen. Meningen var at han og kompiser skulle ha muligheter til å komme seg ut å fiske.

Joda, det var gøy en stund helt til de hadde glemt å øse den, og motoren ble liggende under vann. Uflaks, og dumme meg fikset motoren.

Jeg ga beskjed om at de måtte låse motoren, eventuelt male den grønn, selv om det var en nokså ny motor, for å forhindre at den ble stjålet. Neida, det glemte de og stjålet ble den. Uflaks, men glupe meg erstattet den ikke.

Siden har de glemt å øse den, og nå har den ligget under vann i et år. Årer og de nye bunnbordene er vekke, og båten har ingen verdi.

Der er noe isopor under setene og under ripen som antagelig får den til å flyte.

Hvordan blir man kvitt dette rasket?

Kan jeg dra den ut i fjorden, og senke den på 500 meters dyp, eller er det fyfy, og vil den i det hele tatt synke om jeg fjerner isopor og borer hull i den?

Eller er det så enkelt at den kan være ettertraktet for en barnehage?

Det er mange barnehager som spør etter en gammel båt, så det er absolutt en mulighet! Ellers blir det å fylle båten med stein og skjære hull (på dypt vann, selvfølgelig)...Isopor bør fjernes..

En senker ikke båter. Finner dette forslaget helt forkastelig. Del den opp i biter og lever den til er godkjent avfallsmottak.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Du gjør følgende: Ta båten på land. Legg båten med bunnen opp på to bukker. Bruk en stor, kraftig vinkelsliper med stort kutteblad. Husk nødvendig verneutstyr. Kutt båten i bærbare deler og legg på tilhenger. Dette vil medføre ca to timers arbeid. Kjør til avfalls-sorteringsanlegg og lever.

Jeg har selv gjort dette med en 12 fots båt.

Jeg takker for alle innspill, og i mine ører er egentlig alle like fornuftig.

Jeg har ringt et par barnehager, men de har tydeligvis all slags regler å forholde seg til, så jeg ble ikke akkurat møtt med jubelbrøl.

Jeg må i første omgang få tømt den for vann, og der den ligger nå kan jeg ikke få den på land. Jeg sleper den bort der jeg har Wikingen, så får jeg se hvilken vei den tar, nå eller til våren.

Jaja, da jeg var i ungdomsskolealder ville en gratis båt til oppussing og senere bruk vært som en gave fra himmelen :smiley: Det som for noen er et vrak kan for andre være nettopp det som skal til for å vekke båtinteressen hos en ungdom. Med litt hjelp kan selv en gammel Askeladden få noen år til i bruk. Støtter forslaget om "gis bort" på finn :thumbsup:

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...