Jump to content

Egenprodusert mast og bom

SVR

Recommended Posts

I vinter skal jeg produsere master og bom til en Colin Archer 35 Ketch! :smiley:

Naturlig nok har det falt ned en del spørsmål som må besvares før jeg setter i gang, ikke minst i.h.t. massiv eller hul.

Har søkt litt på nett og funnet en som produserte sin mast ved hjelp av 4 x 48x198 som han limte sammen til et rektangel. Deretter ble emnet høvlet kont, rundt. Med det fikk han en hul mast perfekt til kabelgjennomføringer.

Vil fremgangsmetoden over gi masten nok styrke?

Hvilke dimensjoner bør mastene på en 35 fots CA ketch ha? (lengde, tykkelse, bunn, topp).

Hvilke treslag? (gran vs. furu).

Hvilke type lim bør brukes?

Regner med det er flere her inne som har eksperimentert litt og kan dele erfaringer, og kanskje det finnes en og annen profesjonell båtbygger som har svar.

Alle tips og svar tas i mot...

Har ikke greie på master, men mener bestemt at limtre burde bli vel så sterk som heltre, forutsatt riktig treslag, gode feilfrie emner, riktig lim og riktig prosedyre. Hullet i midten vil ikke redusere styrken merkbart. Ellers er det flere måter å bygge limtre på enn med 4 stk 48 x 198.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...