Jump to content

Lading av 3-batteribanker


JohnS

Recommended Posts

Hei

Har nylig kjøpt en Nimbus 310 Coupè 1997 mod. med Yanmar 230hk.

Etter litt opprydding og feilretting av det elektriske anlegget (bl.a. bytte av dynamo, og fjerning av div. kabler og annet som er diskutert grundig i en annen tråd), sitter jeg nå igjen med:

3- batteribanker: Start, forbruk og baugthruster batteri.

1stk.Startbatteri (86Ah), og 3stk.parallellkoblede (hver også på 86Ah) forbruksbatterier sitter i felles kasse i forkant under uteplass bak (bb side med kort avstand til startmotor og hovedbrytere).

Thruster batteri sitter ved thruster i baugen (tipper på rundt 100Ah)

 

Har da 4-manuelle hovedbrytere sentralt plasser i benk, like innenfor skyvedøren, og disse har jeg tenkt å beholde.

Se bilde:

 

- AUX (den lille sorte) er forbruk, henter strøm fra forbruksbatterier.

 

- Sort (Engine) er til start og er koblet til startbatteri, lading fra dynamo går direkte til denne.

 

- Rød, venstre kobler forbruksbatt. til start (lading forbruk)

 

- Rød høyre kobler thruster batt. til start (lading thruster batt)

 

Fordelen her er at kablene er rikelig dimensjonerte, og jeg får god kontroll over tiljengelig strøm,og kan få til nødstart fra både forbruk og thrusterbatteri. Ulempen er at man må huske på å slå på/av brytere, og hvis andre skal bruke båten, må de få opplæring i dette først.

 

Hvordan ville det gå å montere inn 2stk. Volt sensitive relèer parallellt med de 2-bryterene til forbruk og thruster? (f.eks. Biltema art. 25-230 125A, kobler inn ved 13,3V og ut ved 12,8V)

Trenger ikke noe "Dual sense" type.

Jeg tenkte da å fjerne de 2 røde nøklene, og bare bruke dem i nødsfall.

 

Ville det bli problem med disse relèene ved påslåtte hoved brytere, altså samme spenning på begge sider?

Dynamo er på 80A, og landstrøm lader er Mobitronic 945-012TC 45A med 3-uttak. (I dag er 1- uttak koblet til startbatt. og 2-uttak til forbruksbatt. men jeg vurderer å ta det ene uttaket direkte til truster batt., altså til dennes hovedbryter, men på thruster side

 

 

bilde

Link to post

Det er en halv million måter å lage et bra ladeopplegg på i båt. Er gjennom samme greia i min båt.

 

VSR releer er fine hvis du vil styre en lading. Men jeg endte opp med en ladeseparator fra Quick. Den har 1 inngang for dynamo, og 3 utganger, 1 til hver batteribank. Da vil dynamoen gi felles lading til alle 3 og fordeler dette selv.

 

Siden du har batterilader blir det bra hvis du for landstrømdelen kopler 1 utgang til hvert batteri. Sålenge batteriladeren er laget for dine typer batterier. Det kan variere mye på laderen. Dersom du feks har bly/syre på 2 stk og AGM på en er det ikke sikkert laderen støttet den konfigurasjonen. Sjekk i brukermanualen i såfall.

Link to post

Alle batteriene er bly/syre typen så det skulle ikke by på noe problem. Nå vil jo sannsynligvis ikke thruster batteriet trenge så mye lading ved landstrøm som forbruksbanken, men vet egentlig ikke om det blir noen forskjell på å ha 2 kabler fra lader til forbruksbatteriene som det er i dag, kontra 1 til dem og 1 til thruster batteri.

John

Link to post

Det er sikkert mer enn en halv million måter også :smiley: , men ut fra opplegget du allerede har ser dette ut som en fornuftig løsning, uten å investere i unødvendig dyre dippedutter (de Biltema-releene er jo behørig testet her på BP i annen tråd, og fås til en grei pris).

 

Bare et par tanker:

 

Det er trolig et langt kabelstrekk mellom thrusterbatteri og hovedbryter(?) ift. korslutningsfare osv. Men jeg vil tro at det står en smeltesikring for thrusteren plassert temmelig nær batteriet - i så fall ville jeg ikke brydd meg så mye mer om det.

 

Det er kommet mange anbefalinger her på BP (og forsåvidt mange som er uenige..) om at en risikerer en stor strøm gjennom releet til forbruksbanken dersom denne er "padde flat" i det releet slår inn (dvs. at startbatteri/trusterbatteri "tømmer seg" til forbruksbanken) - dvs. potensielt med strømstyrke som overstiger rating på rele - og at en derfor bør la generator lade forbruk direkte, og kople til starterbatteri/thruster osv. via rele. Så lenge en har en påtrykt spenning fra generator ser jeg ikke helt at dette kan skje da ingen batterier klarer å jobbe "mot" ladespenningen som jo overstiger batterispenningen uansett. Det eneste måtte være om du kopler inn med "nøklene" du nå har tenkt å legge bort, men da går jo strømmen gjennom bryterene og releene skulle være reddet.

 

Jeg ville koplet "sense" for releene på "generatorsida" av hovedbryter for start, og de 3 utgangene fra landstrømlader direkte på batteriene. Da skulle du unngå at ladespenning fra landstrømlader "trigger" releene selv om du kopler inn forbruk mens du ligger med landstrøm, og du får ladet alle 3 batterier med separate utganger (laderen har innebyggede diodeskiller for utgangene iht. beskrivelse).

 

Det ligger en tysk manual til laderen her om du ikke skulle ha den: http://www.solarlink.de/PDF-Files/Waeco/Ladeger%E4te/iu1512%20iu2524.pdf

På side 13 står det temmelig greit forklart hvordan den skal være stilt inn ift. batteritype, og du har tydeligvis et valg mhp. hvor lang første ladefase skal være.

Link to post

Ja, det var også min hensikt: Et veldig enkelt og rimelig opplegg, som samtidig gir flere valg muligheter.

Godt mulig jeg lar ladestrømmen fra dynamo gå til forbruk først, men det kan jeg jo teste ut etterhvert.

 

Etter en natt eller i to i uthavn, er det jo absolutt forbruksbanken som er mest tørst etter strøm vanligvis.

 

På den annen side har jeg hatt noen mindre hyggelige opplevelser med min forrige båt, og da tenker jeg på når man ligger i en uthavn helt ute i havgapet, og det plutselig blåser opp i grålysningen, og man må bare komme seg vekk derfra i en fart. Da skal der startes, ankerwinch skal kjøres og samtidig må baug og hekkthruster brukes for ikke å drive på land. Kartplotter,radar, defroster og lanterner må slås på (gjerne litt ukjent farvann og i halvmørke og vinduene dugger)

I slike tilfeller er man veldig avhengig av at der er strøm i alle banker. Det var i et slikt tilfelle jeg lærte at å ha baug thruster tilkoblet forbruksbatteri ikke er særlig lurt. Lite strøm igjen etter kveldens bruk, og uansett om det var fulladet, ble plotter og radar bildet bare en smal strek ved kjøring av thruster.Med eget thruster batteri i baugen, ble alt mye bedre.

 

Nå har jeg verken ankerwinch eller hekk thruster i min nye båt, men det kommer vel. (Iallfall winch på hekken, men thruster der bak blir verre å få til, dette pga. den enorme eksos støvelen Nimbus har satt på midt bakpå hekken)

Nei Fantino, der er ikke smelte sikring framme ved thrusteren, batterikabel går rett innpå, men jeg skal montere inn en. Kabelstrekket er rimelig langt fra hovedbryter lading, ja. Tipper en 5 meter med 50 kvadrat kabel.

Du nevner "sense" ledninger for relèene? Nå har jeg ikke sett disse relèene selv, men i følge datablad på Biltema er det bare en jord ledning i tillegg til de to som ladestrømmen skal gå gjennom, og de må vel ha et visst tverrsnitt også vil jeg tro, men vet ikke hvor tykk kabel der er plass til på de.(Dårlig datablad)

 

Takk for linken til manualen for laderen, det er den samme som lå i båten, men langt mindre fuktskadet og guffen :smiley:

 

Et lite spørsmål: Har kopiert inn (fra side 166) fra manualen under. Her står mine brytere i stilling: bryter 3 - ON og bryter 4-OFF, altså 8-timers begrensning. Er det slik å forstå at det skal kun gjelde for GEL og AGM batterier? (Jeg har jo vanlige bly/syre batterier, tipper det er det som menes med våtbatterier)

 

Tidsbegrensning

for hovedladefasen Bryter 3 Bryter 4 Bruksområde

4 timer OFF ON Våtbatterier

 

8 timer ON OFF Gel- og AGM-batterier

 

Ingen

tidsbegrensningsfunksjon OFF OFF -

 

En annen ting der ikke står et pip om i manualen, er hvordan strømmen fordeler seg i de 3- uttakene.

Ta et eksempel: Man har ett uttak tilkoblet et tomt batteri som krever full lading, og et annet uttak tilkoblet et batteri som bare trenger vedlikeholdslading. Hvordan går det da med lade karakteristikken og de forskjellige fasene? Går ut fra at laderen ikke er så intelligent at den klarer 2 ting (eller 3) på en gang.

Sikkert et dumt spørsmål for noen, men de må nå engang stilles de spørsmålene også :giggle:

Der står heller ikke noe om MUTE knappen skal være inne/eller ute når den er aktivert. Noen som vet svaret?

 

John

Link to post

Ja, enig i at de "sultne" tingene må holdes unna forbruksbatteriet. I utgangspunktet burde de kunne trekke fra startbatteriet, men i min båt har jeg en "elektronisk" VP D6 som blir gretten når spenningen dropper og gir feilmeldinger, så jeg har endt opp med et 3-delt system jeg også da lokal VP-forhandler påstår at de har skiftet en del "hjerner" pga. dette. Jeg har dog ikke fått thrusterbatteriet frem da jeg ville bruke det til ankervinsj også, men ledningene som ble lagt er så feite (90 mm2?) at effekten er OK likevel.

 

Jeg hadde ikke finstudert releene, husket bare tråden der en av de faste her gjorde skikkelig research. Men når jeg studerer dokumentet så vil jeg tro at terminalen som er "rødmerket" på tegningen er den som "senser", dvs. at denne må stå på "generatorsiden". Hvis ikke vil vel releet ikke slå inn, og så lenge det gjør det så vil vel ikke en spenning fra landstrømlader på motsatt terminal trigge releet, dvs. bankene holdes adskilt under landstrømlading. Dette kan sikkert testes ved å ta spenning fra landstrømladeren til de to terminalene og se hvilken som trigger hvis den ikke er merket skikkelig.

 

På side 166 leser jeg også det samme, dvs. jeg oppfatter vanlige åpne blybatterier som "våtbatterier" og at setting derfor skal være 4 timer, motsatt av det den står på nå. Det er sikkert noen som mener noe annet, men jeg har problemer med å kryste ut "konsentratet" fra alle de lange trådene rundt dette med ladeforløp osv :smiley: (blir jo rene religionen av og til de trådene..) . Når det gjelder landstrøm så tenker jeg at den settes på når en forlater båten hvis batteriene er nedtappet, og da er det ikke kritisk hvor lang tid det tar å lade opp, men viktigere at en ikke overlader og damper bort syrevann osv.

 

På side 170 står det følgende:

 

Merk!

Ved ladeapparater med dobbelt- hhv. tredobbelttilkobling er det

mulig å lade batterier uavhengig av hverandre. Utgangene er

internt atskilt via dioder. Det svake batteriet lades alltid opp først til

det sterke batteriets ladenivå. Ladekarakteristikken er den samme

som beskrevet ovenfor.

 

Jeg ville i utgangspunktet trodd at 3 utganger bare betydde at de var adskilt med en 3-delt skillediode, men dette kan muligens tolkes slik at laderen føler på alle utgangene og ikke går til neste fase før alle utgangene har nådd rett "kriterie" mhp. spenning/strøm? Jeg tviler også på at den har mulighet for ulike ladeforløp på de 3 utgangene, så i praksis betyr det vel bare at det sultneste batteriet styrer forløpet..

 

Den muteknappen var verre, men det dukker kanskje opp noen som har slik lader. Har inntrykk av at mange har dette merket.

 

Red etter nytt innlegg: Se der ja, de var jo faktisk bedre merket enn dokumentasjonen tydet på, og det ser ut som om gjetningene kan slå til :clap:

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Har montert disse reléene nå, og koblet som jeg hadde tenkt. Der er rød lysdiode når innkoblet, så jeg monterte de på utsiden av benken, men oppunder sitte puten.Da er de delvis ute av syne.

De funker helt fint, og kobler inn/ut ved nøyaktig den spenning som de skal.

En liten eiendommelighet er at når jeg har stoppet og slår av motor bryter (som sense kabler er koblet til) slår de seg ikke av.Ser ut for at de er avhengig av lav spenning for å koble ut, og at altså 0 -spenning ikke blir tolket.

Ved landstrøm og lader på er da reléene innkoblet og det ønsker jeg ikke. Ser jeg enkelt kan bryte forbindelsen med å koble ifra og inn igjen jord ledningen, så tror jeg vil montere inn et par vippe brytere for jordledningene.

Kan sikkert uansett være greitt å ha muligheten til å slå av reléene.

Er litt bekymret for at baugthruster også suger strøm via kadekabelen.Ser det på lysene når den kjøres.Lurer på hvor mye strøm den kan klare å stjele fra ladekretsen under drift, om det f.eks.kan overstige de 120 amperene som bryter tåler.

Da kan det jo være greit å kunne slå reléet av, men det kan jo også eventuel styres fra et relé som får signal fra thruster panel.Altså at lading er utkoblet når thruster brukes.Høres gjerne litt rart ut, så jeg setter stor pris på synspunkter.

Link to post

Det var jo et litt irriterende resultat! :nonod:

 

Kan det være at batteribanken din er såpass tipp-topp at den holder hvilespenning over 12.8V en stund, slik at releet aldri blir "bedt" om å slå seg av? (Batteriene trenger vel noen timers hvile etter lading før stabil hvilespenning er nådd).

 

Har du prøvd å f.eks. "være bortpå" thruster 1 sek eller 2 etter at motor er stanset for å se om lasten drar spenning under 12.8V slik at releene åpner seg?

 

Det er vel ingen justeringsmulighet på inn/utkoplingsspenning så vidt jeg husker fra databladet. En måte jeg kommer på for å unngå flere releer og brytere å betjene måtte være å kople et par "Schottky-dioder" på jordledningene til releene for å "stjele" litt spenning og dermed flytte settpunktet. Så dette forslaget i en annen tråd med henblikk på å "lure" dynamo til å gi på mer via senseledning. En slik https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=70-158-72&toc=18973 diode tåler 1A og burde iht. kurvene stjele ca. 0.35V ved 200-300 mA som vel er et sannsynlig strømtrekk for selve relespolen. Releet vil da "se" 0.35V mindre spenning, og nye settpunkter blir 13.15V (utkopling) og 13.65V (innkopling) hvis jeg tenker riktig..

 

Strømtrekk via ladekabel ved thrusterkjøring var hovedgrunnen til at jeg selv valgte såkalt "FET"-basert ladeskille i min båt, da dette hindrer den muligheten siden strømmen ikke kan flyte den veien. Men det er ikke sikkert at det er noe stort problem - det skal ikke mye spenningsfall til før du ser det på lampene. Hvis thruster trekker 200-300 ampere så skal det vel mye til at den trekker mer enn 120A gjennom ladeledning når det står et eget batteri like ved thrusteren. Det som kanskje kan være mer tricky er hvis thruster klarer å trekke ned de andre batteriene under 12.8V og kopler ut, for deretter å se høy spenning igjen når lasten forsvinner, kopler inn igjen - dvs. blir stående og "buzze" (så at dette var nevnt i databladet, så det betyr vel at det ikke er noen tidsforsinkelse i releet som hindrer dette). Hva med å flytte jordledningen til thrustereleet bort på thrusterbatteriet for å faktisk oppnå det du er ute etter? (dvs. at det kopler ut under thrusterkjøring). Jeg vil tro dette batteriet dropper ganske bra i spenning under kjøring og at ikke er usannsynlig at det er nok til å sjalte ut releet pga. spenningsfall i jord-ladeledningen. Når du ikke kjører thruster lenger vil det jo se generatorspenning med en gang igjen og kople inn igjen. Dette kan du sikkert sjekke ved å måle spenning over thrusterbatteri jord og det punktet pluss-sida av releet nå er koplet til, mens du kjører thruster. Jeg har en SP55 (mener jeg den heter, såkalt omtalt som "4 hk" tidligere) på et 115Ah Sønnak Nautilus batteri og skal ikke kjøre mange sekundene før spenning dropper til 11V på thrusterbatteriet (men så er visstnok disse batteriene ikke så spreke heller har jeg lest meg til her på BP).

 

 

 

 

Link to post

Har prøvd å kjøre thruster etter å ha slått av motor, reléene kobler da ut pga spennings fallet, men kobler inn igjen etter en kort stund.Testet i dag hvor lang tid det går før reléene kobler ut etter avslått motor, og det går ca.5 minutter.

Har nå montert disse vippe bryterene jeg nevnte, og har nå mulighet å slå av reléene hvis jeg måtte ønske det (altså btyte minus siden).

Prøvde i samme slengen med et tang amperemeter å måle strømmen i ladekretsen til thruster, og samtidig kjøte den (har SP 55 jeg og)

Resultatet var sjokkartet:175 Ampere!!!

Da trippet også reléet et par ganger.

Dette med fulladet thruster batteri som sitter klin i thrusteren.

Sånn kan jeg ikke ha det, ladekabel fram til dette batteriet er ikke mer en 30 kvadrat, og kabler til reléene er 16 (begrenset hvor tykt og stivt man kan ha det inn på disse vesle plast boksene), ladekabel fra dynamo er dessuten også 16 kvadrat.

Mulig jeg vil prøve å koble minus ledningen til thruster minus, men den er jo fra før i kontakt med felles minus for de andre batteri bankene via lade kretsen, så resultatet er usikkert.

Et relé som automatisk kobler ut ved f.eks.125A og inn igjen hadde vært ideelt.

Ethvert strekk av nye kabler i denne båten er problematisk.Da alt er veldig skjult og innebygget, så vil helst prøve å unngå det.

Link to post

Dette viser vel at utkoplingsspenning på 12.8V rett og slett er litt for lavt med spreke batterier. Eneste trøsten må være at systemet sikkert blir "perfekt" når batteriene blir dårligere :smiley:

 

Må si det er veldig overraskende at thruster klarer å trekke så mye gjennom ladekabelen! Lekte litt med kabelkalkulatoren og den indikerer 1,3V dropp i 2x5m 30mm2 kabel v/175A, og da skulle en tro at thrusteren burde få mesteparten av "maten" fra batteriet like ved som vil ligge tilsvarende høyere i spenning. Var 175A en maksavlesning eller et jevnt trekk over flere sekunder?

 

Forslaget med å flytte jordledningen til releet var fordi jeg tenkte det var det enkleste, dvs. å trekke den tynne ledningen, samt at jeg måler så stort spenningsfall på mitt thrusterbatteri at jeg ville tro at bare fallet i jordledningen ville være tilstrekkelig til å komme under 12.8V veldig kjapt. Alternativet er jo å flytte hele releet til rett ved thrusterbatteriet der spenningsfallet blir størst. Det er kanskje enklere? Hvis du måler spenning over thrusterbatteri mens du kjører thruster så burde det gi et inntrykk mhp. hvor fort releet vil sjalte ut.

 

Hvis du ikke kommer i mål med en løsning du er fornøyd med med disse releene så ville jeg vurdert FET-basert ladeskille i stedet (oppfattet deg slik at din hovedprioritet var "ren" strøm på forbruksbanken til instrumentering osv). Biltemareleene er jo veldig rimelige, så du har ikke forlist så mye båtpenger ennå, men skal du inn med andre typer releer koster de fort en hel del (type BEP osv), og da mener jeg en likesågodt kan gå for noe slikt som dette: http://www.seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/quick-ladeseparator-p-1021

 

For ordens skyld må jeg fortelle at jeg innstallerte Quick-ladeseparatoren i link over i båten til en kamerat, og der tok faktisk selve ladeskillet kvelden etter noen mnd. Fikk ny fra Seatronic ila. par dager og den har funket upåklagelig et par år etter det. Selv har jeg et av merke "Studer", men finner ikke link til det. Det har funket prikkfritt etter jeg "bygget" om litt for 3-4 år siden.

Link to post

Tror nok Sterling er noe av det mest avanserte en kan få ja, men slik jeg har forstått det så er disse også relebaserte (?), og de er såpass kostbare at jeg synes en får mer for pengene i et enkelt 3-delt FET-basert ladeskille der en ikke trenger masse logikk med forsinkelser osv. for å hindre strømmen i å gå feil vei (f.eks. fra forbruk til thrusterbatteri...). Men dette er bare min oppfatning - som noen sa i en annen tråd så er det sikkert en million måter å løse dette på :smiley:

Link to post

Hei

Nå var ikke målingen jeg gjorde av strømtrekket noen stor vitenskap akkurat, var alene i båten og brukte et kosteskaft for å rekke fram til thruster panelet, mens jeg holdt instrumentet i andre hånden. Måleverdien sjokkerte meg såpass at jeg gav meg omgående.Prøvde med samme tang amperemeter etterpå (med lading fra motor, 1000rpm, og uten å kjøre thruster) og målte da vel 40A til Thruster batteri og rundt 15A til forbruksbank, samt et par amperè til startbatteri, så tror nok instrumentet gir noenlunde riktige verdier (er helt nytt). Skal teste med en kabel (i luftlinje) frem til minus thruster og til relèet om jeg får det til å slå seg av ved bruk av thruster. Hvis dette funker, kan jeg eventuelt flytte hele relèet fram,noe som var en god idè :smiley: . Da slipper jeg å strekke kabler.Kan da koble eksisterende kabel direkte til hovedbryter start, og sette inn en ny hovedbryter framme, slik at jeg kan få til en nødstart fra thruster batteri hvis det skulle bli behov for. Skal før det måle spenningsfall ved thruster, samt måle strømtrekk fra thruster batteri. Forresten voldsom effekt på denne thrusteren. Hele båten vrir seg (aksielt) når jeg kjøren den i båsen.

Ser ellers at denne Quick-ladeseparatoren har en helt overkommelig pris, men hva er det som gjør den bedre egnet enn disse VSR relèene? Har den innebygget noe slags overlastvern, eller kan der forekomme at thruster kretsen suger for mye strøm også gjennom den?

Den fra Becker ser ut for å ha bedre beskyttelse for akkurat dette, slik jeg tolker det iallfall.

Mulig jeg må inn med noe slikt på sikt, men hadde jo vært kjekt om jeg kunne bruke de relèene jeg har montert iallfall en stund. Var jo billige (a kr.160,-), og det var jo også hensikten :smiley: . Siden jeg nettopp har kjøpt båten, føles det litt feil å bruke masse penger med en gang for å kunne ta den i bruk. Var også endel forskjellige andre feil også, som jeg holder på å utbedre.(Ny dynamo,nye lanterner (styrbord lyste hvitt grunnet sterkt falmet glass),reparere lyskaster, skifte gjennomføringer, finne og tette en mystisk lekkasje (regnvann, men kun i nordavind)

bilde

Link to post

De verdiene hørtes mer ut som forventet ja - og mye mer akseptable. Mulig du fikk en "peak"-avlesning akkurat ved oppstart eller noe sånt på den høye avlesningen? Hvis du får releet til å sjalte ut under thrusterkjøring nå, så burde det ikke bli mye "grums" på forbruksstrømmen, og da er du vel noenlunde i mål med en rimelig løsning!

 

Grunnen til at FET-basert ladeskille er min favoritt mhp. dette er at det egentlig er en "perfekt" diode slik at strømmen bare kan flyte ene veien. "Perfekt" kaller jeg den fordi ladeskillet er laget vhja. Field-Effect-Transistorer som kan håndtere store strømmer med helt neglisjerbart spenningsfall, i motsetning til diodebaserte ladeskiller som typisk forkludrer ladespenning med 0.7V og enda høyere ved større ladestrømmer. På ladeskillet i egen båt har jeg så langt bare målt ca. 0.05V dropp mens det gikk ca. 30-40A ladestrøm til forbruksbanken.

 

Så lenge strømmen bare kan flyte ene veien vil det si at du kan kjøre thruster så mye du vil uten at strømmen kan flyte fra forbruk/start og til thrusterbatteri. Et rele vil alltid være "toveis" i utgangspunktet, men kan selvsagt utstyres med diverse overvåking som slår det ut osv, som Sterling og sikkert noen av de andre også har. Det vil uansett bli en forsinkelse før disse slår inn da de nødvendigvis må sense på et spenningsfall, og en risikerer "buzzing" hvis ikke overvåkingen har ytterligere forsinkelse, så da tenker jeg at det er en bedre og mindre kompleks løsning å ha "porten stengt" i utgangspunktet ved hjelp av FET-ladeskille uten en eneste bevegelig del - og i alle fall når relebaserte systemer blir like kostbare eller dyrere enn FET.

 

Du får nok god effekt på thrusteren av å ha batteriet helt fremme ja. Min er helt OK, og kan kjøres temmelig lenge uten merkbart dropp i effekt, men den kunne gjerne vært enda kraftigere. Kabelstrekket er nok nærmere 10 meter vil jeg tro, så selv om jeg har 95mm2 (tror jeg det er) så forsvinner det nok en del på veien. Har selvsagt tygget på å gjøre noe med dette også, men da tror jeg jeg venter til 2.5 åringen blir konfirmant :lol:

Link to post

.

 

Så lenge strømmen bare kan flyte ene veien vil det si at du kan kjøre thruster så mye du vil uten at strømmen kan flyte fra forbruk/start og til thrusterbatteri.

 

Blir det ikke samme veien strømmen flyter da? Altså du har en viss lading til thruster, og da kan jeg ikke skjønne at der da ikke kan gå mer strøm samme veien, når thruster trekker den altså. Nå er jeg ingen elektronikk ekspert, så setter pris på å få dette forklart :smiley:

Prøvde i kveld med en 7 meter lang 1,5 kvadrat ledning fra relè og fram til thruster minus. Det var det ingen hjelp i, relèet slo ikke ut. Fant i samme slengen ut at batterikabel på thruster + var helt løs, så det kom noe godt ut av det likevel.

Ble ikke noen forskjell på noe etter å ha festet den :nonod: Dette batteriet (110Ah) var også helt fulladet.

Målte spenningstap på forbruksbank på hele 2Volt ved kjøring av thruster. (Har ikke fått målt spenningsfall ved thruster ennå. Får se om jeg kan få fruen med å trykke på knappene i morgen (Hun er kommet i julemodus nå, så båt er ikke hennes første tanke. Er vel ikke så lenge før jeg også må inn i denne modusen også :worry: )

Merkelige greier dette. I min forrige båt la jeg opp diodebasert skiller, og observerte ikke noe lignende. Dert var til og med kablene fram til thruster batteri på 70 kvadrat. Dette fungerte perfekt i de 10 årene jeg hadde båten. Forskjellen var at der gikk kun ladekabel fra dynamo, samt fra landstrøms lader inn på diode skiller (samme klemme), og det var da selvsagt umulig å få trukket strøm fra andre batterier.

Er jeg inne på noe nå forresten? (Kanskje der skulle vært 3 relèer?)

Link to post

Er litt usikker på hvordan jeg skal få frem det jeg mener, så jeg laget noen raske skisser i Paint (og rødmer litt da jeg har sett så mange pene skjema her på BP..):

 

Øverst vises slik du nå har koplet hvis jeg har oppfattet rett, dvs. med lading rett til start, og innkopling av forbruk/thruster med spenningssensitive BT-rele. Så lenge releene ligger inne kan strømmen gå begge veier gjennom disse, og du opplever derfor at du klarer å trekke strøm fra både forbruk og start når du kjører thruster.

 

Hvis du ser på den nederste tegningen så lades batteriene over et 3-delt diodebasert ladeskille (har brukt diodesymbol, men prinsippet blir helt likt for FET-basert, bare uten spenningsdropp i diode). Strømmen kan kun gå en vei gjennom en diode, og det er i pilens retning. Du ser da at strømmen ikke kan flyte ut gjennom ladekabel fra noen av batteriene, og derfor unngår du at du "forer" thruster fra forbruksbanken f.eks. Håper jeg fikk fram det jeg mener.

 

Fordelen med FET kontra diodebasert er som sagt at du slipper spenningsfall over dioden som kan være 0.7-0.8V og oppover avh. av ladestrøm. Dette er ekstra viktig for å få rett ladespenning så lenge ikke dynamo har ekstern senseledning som føler på batteriene.

 

Synd det ikke var nok spenningsfall til å få releet av på den enkleste måte ved bare å kople jordledningen fremme ved thrusterbatteri. Mulig jordledningene dine er feitere enn plussledningene slik at det blir mindre spenningsfall?

 

Lurte på om du målte spenningsfall over selve thrusterbatteriet også? Hvis forbruksbank trekkes ned hele 2V vil jeg jo forvente at thrusterbatteriet trekkes ned enda mer, og da burde det vel definitivt la seg gjøre å sette releet til thrusterbatteri der fremme slik at det kopler ut så tidlig som mulig, og forhåpentligvis begrenser hvor mye forbruksbatteri trekkes ned.

 

 

 

 

 

bilde

bilde

 

Link to post

Fantastisk fine skisser Fantino, enklere kan det ikke bli,og du har oppfattet koblingen min helt riktig.

Skjønte det egentlig selv i det jeg postet innlegget mitt i går: Forskjellen er selvfølgelig at både i diode basert, og FET basert skille er det kun ladestrømmen som er tilkoblet,og andre batterier kan ikke tappes. I teorien kunne jeg jo da satt inn et relè nummer 3 for lading av startbatteri,og kun koble ladekabelen fra dynamo inn på de 3 relèene, men det blir jo da ikke helt etter boken, og det spørs hvordan diodene i dynamoen hadde likt dette.Tror ikke jeg tar sjansen på det.

Mulig det hadde gått å sette relè framme med thruster, da hadde det nok fått med seg spenningsfallet i + kabel (sense). Minus kabel er som du nevner tykkere. (Dvs. + kabel for lading er like tykk der framme, antar 50mm2, men er skjøtt lengre bak i benk til 30mm2(mulig det er 35mm2)

Har lært mye nå, og skjønner at jeg egentlig bare skulle kjøpt en slik FET basert skiller med en gang.Relè er nok bra nok, men ikke når man har en slik storsluker av strøm som en baugpropell tydeligvis. Det er jo omtrent som en kortslutning å regne.

Kunne jo prøvd først å sette sense ledning for thruster relè til forbruksbatteri, da ville den jo raskere registrere spenningsfallet, men helt ideelt blir jo heller ikke den løsningen.

ps. Har ikke målt spenningsfall over thruster batteri enda, men det skal gjøres i kveld.(Må ha med en som kan trykke på knappen, mens jeg måler)

Link to post

Dette er vel det enkleste og beste hvis vi snakker kun lading - se på FET isolatorene her for tre banker: http://www.farco.no/Skilledioder-releer/pmenu-4920

 

Hvis du er over middels interessert (som meg) i å vite hvor mye du tapper og lader forbruk kan du jo samle alle minuskablene ut/inn fra forbruksbanken inn på et shunt og montere denne: http://www.farco.no/Batterimonitor/pmenu-4921

 

Jeg har erfaring med både BEP, Biltema og Sterling - alle fungerer til sitt bruk men overnevnte er enklest mener jeg - keep it simple!

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Ja, jeg ser ikke helt at et 3dje rele vil løse noe så lenge strømmen kan gå begge veier gjennom alle releene uansett - og som du sier så kan det kanskje være skummelt for diodebroa i generator.

 

Med releløsning burde releet sjalte absolutt raskest ut hvis det koples over thrusterbatteriet. Skal bli interessant å se hva du måler der. Hvis det ikke dropper mer enn forbruksbanken som jo er større så må det være noe "tilleggs-muffens" her :smiley: (dårlig kontakt en eller annen plass mellom thrusterbatteri og thruster?). Men som du er inne på vil du nok uansett få litt "grums" inn på forbruksstrømmen før/under inn/utsjalting av rele (uten at det trenger å bety så mye da).

 

Ser dante linker til Victron FET-ladeskiller her. Bruker Farco her inne kan nok svare på spørsmål rundt disse! Jeg hadde egentlig ikke så mange preferanser i utgangspunktet. Det jeg selv har "snublet" jeg over hos en lokal leverandør (Merke Studer). Det har som sagt funket fint, men jeg syntes terminalene var litt "pisne" (M6, som ble litt tynt med feit ladekabel på 30-35mm2), så da jeg skulle gjøre den jobben for en kamerat gikk jeg for Quick som hadde M8-terminaler og så litt mer solid ut, samt at prisen var grei. Mener Victron er litt dyrere, men det er godt mulig at kvaliteten forsvarer dette - Quick-ladeskillet måtte jo byttes en gang.

 

Det jeg har lagt merke til er at både Studer og Quick (og sikker andre) har såkalt "IG"-utgang, men det så ikke ut som om Victron hadde dette. Denne er nødvendig om dynamo trenger strøm fra batteri for å starte. Dette var ikke nødvendig på VP-dynamo. Jeg ville i alle fall sjekket ut dette før jeg gikk til innkjøp. Tar jeg ikke feil så kan Joerg Becker svare på dette på strak arm, og sikkert mange andre her inne også.

 

Da venter vi i spenning på dagens spenningsmåling :pray:

Link to post

Da var det kveldens målinger :smiley:

 

Målt på thrusterbatteri før start av motor, etter å ha slått av landstrømslader : 13,49V

 

Etter start motor: 14,33V (bilde 1)

 

Ved kjøring Thruster (etter ca.5 sekunder kjøring) : 9,69V !(bilde 2)

 

Målt strømtrekk på ladekabel til relè : 165,3A (forholdsvis stabil verdi etter litt tid, og kabel ble litt varm også)

 

Nå er det mye gammelt ekkelt svart børstestøv etter den forrige havarerte thrusteren nedi der, så der trengs en grundig vask.(Får bli til våren, vannet i båtforeningen er avstengt) Thrusteren som sitter der nå var ny i fjor, men batteriet er av ukjent årgang.

 

bilde

bilde

Link to post

Her må det være noe seriøst galt! Du skal aldri trekke store forbrukere gjennom skillerelè! Tipper sense står på feil bank her. Det er klart at skillerelèet må stå mellom to banker og strøm kan passere inntil spenningen dropper til cutoff på 12,8 V - Jeg nekter også å tro at din dynamo/generator leverer det du måler her - ergo thruster trekker MYE A gjennom relè.

 

Hvis thruster trekker 3600 Watt hvilket er 300A så burde i utgangspunktet batteriet fremme levere det meste av dette - hvilket dine målinger ikke sier. For meg ser det ut som batteriet ved siden av trusteren er gåent og banken bakenfor må ta støyten/leveransen - greit nok, det skjer men da skulle ikke fallback være at du trekker så mange A gjennom skillerelè. Hvor går kablene forfra og bakover? Disse kablene må gå til enten direkte til start eller forbruksbanken din - så hvem av disse senser skillerelè på? Virker som du trekker fra den banken du ikke senser på - noe som lar relè stå åpent og la thruster trekke strøm gjennom relèet.

Link to post

Det er en sulten thruster du har der :lol: . Kikket litt i manualen til thruster, og den burde få plenty mat fra "sitt eget private batteri" etter det jeg kan forstå (nominelt strømtrekk 340A). Kan batteriet være dårlig likevel? Av og til kan jo delvise innvendige brudd i batteriene gjøre at en blir lurt, da hvilespenning er helt fin, men dropper dramatisk ved belastning. Ser også at de skriver at minste spenning på thruster skal være 10.5V for å få "full kraft", og min 8.5V for å i det hele tatt svive rundt.

 

Jeg vil definitivt tro at hvis du kopler releet helt fremme ved thrusterbatteriet slik diskutert tidligere så vil det trekkes under 12.8V og sjalte ut temmelig raskt. Problemet blir antakelig da at det vil få ladespenning på sense-sida med en gang det bryter, sjalte inn igjen - og dermed bli stående og "rakle" :nonod:. Og da blir nok ikke releet så gammelt.. Det står jo ikke noe om tidsforsinkelse i databladet, så jeg antar sjaltingen skjer umiddelbart? Hvis det er en liten forsinkelse er det jo et håp, men siden BT selv omtaler rakling i datablad så er det vel lite sannsynlig.

 

En siste tanke måtte være å kople jordledningen til BT-releet på styrestrømmen til thruster. En må jo først slå panelet på, og deretter kan en kjøre thruster. Hvis en finner ledningen som blir aktivert i det panelet aktiveres, og denne har jordpotensial når panelet er deaktivert, så burde dette kunne brukes. Dvs. jordleding får jord helt til panel aktiveres, og får da 12V på jordledningen, dvs. at den ikke ser noe spenning da den får pluss på begge sider. Studerte disse elskjemaene i manualen litt, men hadde problemer med å bli så klok på de..

 

Kanskje nissen må ta med en "FET" presang til deg i år? :saint:

Link to post

Glemte et helt åpenbart spørsmål: Du har jo laget vippebrytere slik at du kan sjalte ut releet. Det vil jo være den enkleste måten å belastningsteste thrustebatteriet på (du kan selvsagt kjøre thruster uten å ha motor i gang også, men med såpass høy hvilespenning så slo jo releene inn likevel). Hvis thrusteren blir slapp når den bare får mat fra eget batteri har du i alle fall en sak som må ordnes, og så vil den kanskje ikke trekke så enormt fra forbruksbatteriet etterpå. Ser dante her er inne på det samme.


Ang. å la styrestrøm til thruster overstyre releet så fant jeg noe interessant i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/92450-sleipner-sp40-baugpropell-kobling-kontrollsignal-i-motor/

 

Se innlegg #5 til #10. Hvis du har en slik gul ledning liggende og slenge der fremme, og den har jord normalt, men får pluss når thruster aktiveres, så vil jeg tro at jordledning til releet kan koples til denne. Det vil da fungere normalt og kople inn lading over 12.8V, men når thrusterpanel aktiveres vil det få pluss på begge sider og bli deaktivert. Forutsetningen er selvsagt at ledning _har_ jord normalt, og ikke "henger i løse lufta" til den får pluss-spenning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...