Jump to content

Lading av 3-batteribanker

JohnS

Recommended Posts

Forstår godt at disse målingene kan virke noe sjokkerende, og det er jo nettopp det jeg holder på med, altså unngå at thruster trekker strøm gjennom relèet når den er i drift. Kan jo bare kjøpe et lite normalt lukket relè som kobles på skillereleets minus side, og styre det fra + ved påslått thruster panel. Ikke noe stor sak, eneste problemet blir å strekke ledningen. Dette med den gule ledningen var mer interessant, så det skal jeg finne ut av. Ser der går en kanal fra thrusterrom og bakover, så med litt flaks kan jeg få strukket en ledning bak til relè.

Ellers er skille relèenes "sense" kabel begge koblet til hovedbryter "Start" Dante.Akkurat som den flotte tegningen til Fantino viser. På samme punkt som ladekabel fra Dynamo, så ved thruster bruk "suges" det strøm fra både start, forbruk og lading i tillegg til thruster batteri.

Godt mulig batteriet der framme er gåent, det viser riktignok grønt i det vesle kikkhullet, men det betyr vel bare at det er fulladet.

Uansett gåent eller ikke vil jeg ikke ha skillereleet innkoblet ved bruk av thruster.

Da jeg kjøpte båten, og hentet den i Leirvik for noen få uker siden, viste det seg på veien at der var 0-lading, altså dynamo (generator) var gåen. (Denne har jeg skiftet nå)

Da jeg kom til havn hjemme på Askøy, var både start og thruster batteri helt utladet (hadde ikke så mye forbruk på heller).

Da stod alle hovedbryterene på, så alle batterier var sammenkoblet.

Det var dette som gjorde at jeg begynte å se på det elektriske opplegget, da ting ikke var helt som det skulle være.Måtte finne ut av alt fra Scretch, da der ikke fantes koblingsskjema eller "husk" fra tidligere eiere.

Siden thruster batteri har vært helt utladet iallfall 1-gang som jeg vet om, har det nok ikke full kapasitet lengre.

Trøsten får være at du blir godt kjent med anlegget til slutt, og trolig enkelt vil kunne finne feil som måtte oppstå senere. Min erfaring etter kjøp av et par brukte båter og et par flett nye er at det ikke nødvendigvis står så mye bedre til rett fra fabrikken heller. Den forrige jeg hadde (Falcon 26) hadde f.eks. senseledning for dynamo koplet rett til generator B+ "bak" et 2-delt diodeskille, og ladet derfor elendig. På Nord Star'en fikk jeg innstallert baugpropell og ankervinsj ved leveranse i Norge (med 2 kretser/diodeskille), så da hadde jeg valget mellom stadige feilmeldinger på VP EVC-systemet eller at kartplotter kuttet når jeg kjørte thruster (avhengig av hvor jeg koplet thruster). Endte derfor opp med 3-delt FET-ladeskille til slutt som nevnt tidligere.

Det skal bli interessant å lese hva som blir "dommen" for thrusterbatteriet (og evt. dårlige koplinger rundt det som kanskje også gir enda mer spenningsfall ved stor strømstyrke), og om du får en tilfredsstillende løsning med releer. Får du styrt releet fra thruster av/på burde dette kunne funke på akseptabelt vis, og da slipper du også at det går store strømmer akkurat i sjalteøyeblikket slik at releet får et litt lettere liv.

Sjekket thruster batteriet nå i kveld, etter et døgn uten lading. Målte hele 13, 2 Volt. Kjørte så thruster en stund frem og tilbake (fremdeles uten lading på), og det tok ikke lang tid etterpå før spenning gikk opp til 12,75V.

God futt var det i thruster også. Det som var rart var at det viste ikke grønt i indikatoren på batteriet i dag, bare en blank flekk. Vet ikke hvilket fabrikat batteriet er, annet en noen numre, samt en liten klistrelapp med Karl S.Hansen på og "fritidsbatteri".Hvis det er tilfelle, er det vel ikke ideelt til bruken, da jeg vil tro et typisk startbatteri vil være bedre egnet.

Ingen gul kabel der framme, og er heller ikke nevnt i manualen, bare de 4 som manualen nevner. Er forresten en SE60 denne så jeg, var kjøpt i Juli i fjor.(Synes å huske det var en gul på SP55'en jeg monterte i min forrige båt)

Tok av styrepanelet til thruster (på instrumentbord), og der var der en liten gul kabel stubbe. Den hadde dessverre ikke forbindelse med jord, men gir iallfall + når panelet er påslått, så den kan brukes til styring av det vesle releet jeg nevnte.

Prøvde for moro skyld å koble sensel thruster rele til forbruksbanken. Startet motor, og kjørte thruster, men samme resultat .Laderele for thruster slo seg av bare et kort øyeblikk etter heftig thruster kjøring, men slo seg på igjen med en gang.

Da har jeg egentlig bare 2 valg:

1. Montere dette vesle releet for å slå av lading automatisk ved bruk av thruster. (Ikke 100% ideelt, da Sleipner anbefaler lading samtidig for å opprettholde høyest mulig spenningsnivå)

2.Håpe at nissen kommer med en "FET" presang. :giggle: (Må i så fall innrømme overfor samme nissen at mitt kjøp av releer ikke var det lureste jeg har gjort, selv om de var billige. :sad:

Et tredje alternativ er jo å gjøre ingenting, eventuelt slå av lading manuelt ved behov, men da er det jo nesten tilbake til slik det var før releene med manuelle brytere. Mulig et nytt thruster batteri hadde gjort susen også, men det vet jeg ikke før jeg eventuelt har prøvd.

Redigert av JohnS (see edit history)

Må innrømme at jeg er overrasket - igjen.. Var temmelig overbevist om at thrusterbatteriet var slakt, men det kan du tydeligvis friskmelde! Det er åpenbart gode ladekabler frem til thruster. Det burde vel også bety at generator vil kunne gi god hjelp under thrusterkjøring selv om forbruk/start blir isolert med FET-skille.

Så lenge du faktisk har god futt i thruster også uten hjelp fra forbruk har du vel sånn sett valget med hvor optimalt du vil ha det vs. kostnad. Et lite "normalt stengt" rele hukket opp på jordledningen til BT-releet, og som åpnes ved signal fra den gule kabelen på thrusterpanel burde jo gjøre susen. Det vil jo også gå av seg selv når du skal bruke det, ref. målsetning du hadde i begynnelsen om å gjøre dette minst mulig komplisert - noe jeg er veldig enig i.

En liten kuriositet: Hvis nissen er kjip kan du bygge FET-ladeskillet selv: Jeg oppdaget dette kretsforslaget for noen år siden, men jeg tror også det prosjektet blir utsatt til etter konfirmasjonen til minstemann.. :lol:

Nå er begge mine jenter forlengst konfirmert, og nærmer seg gifteferdig alder :smiley::smiley:

De er ikke noe mindre tidkrevende av den grunn (biler skal repareres og mye annet), så tror ikke jeg skal bygge noe ladeskille selv med det første.

Mulig jeg får litt tid når jeg blir pensjonist?

Har nå gått til innkjøp av et vekslende enkeltrelè til den nette sum av kr.39,90 (Biltema er i nabobygget til jobben, så rekker slikt akkurat i lunchen)

Kontakt 87a er den jeg er ute etter, så da monterer jeg inn den i helgen, og sier meg fornøyd så langt. Få begynne å bruke båten litt, så ser jeg etterhvert om hvordan ting funker.

Baug thruster er egentlig nesten for kraftig for denne båten, kan bare pulse den forsiktig, ellers får baugen altfor stor fart sideveis, men kan jo være greitt å ha litt å gå på ved mye vind f.eks.

Skriver et par ord etter at releet er montert også :smiley:

Jeg for min del lurer på om minsten på nesten 3 klarer å slutte med bleier før vinterferien, så får jeg ta det derfra :lol:

Skal bli interessant å se hva du ender opp med til slutt. Disse diskusjonene er alltid interessante - og lærerike. Jeg måtte google for å forstå den saken med kontakt 87a, så nå vet jeg det også.

Redigert av Fantino (see edit history)

Det vesle relèet er montert, og alt funker som planlagt :smiley:

Testet med å bruke mye strøm fra forbruksbanken om det er slik at det vil gå for mye strøm gjennom laderelèene- Startet, og målte ca.75A i kabel fra dynamo, dette fordelte seg fint med vel 60A til forbruk, vel 10A til start, og et par A til thrusterbatt. Ser ikke ut for at det kan bli et problem at for mye strøm kan gå gjennom releene.

Har nå også koblet det tredje uttaket fra landstrømslader direkte til thrusterbatteri.

Nå vil all lading foregå helt automatisk, men kan også styre det manuelt via hovedbryterene.

Fant noe merkelig også i samme slengen, en mystisk bryter på instrumentpanelet jeg ikke visste hva var godt for, viste seg å være tilkoblet thruster via en syltynn ledning (1,5mm2) som lå nede i kjølvannet. På andre siden av bryter gikk den til sikringsboks forbruk. Dette ble oppdaget da hovedbryter forbruk ble avslått, og det var fremdeles lys i båten, men nokså svakt. Det viste seg at denne bryteren da stod på.

Eneste fornuftige forklaring, må være at denne engang har vært tiltenkt lading av thruster batteri :confused:

Har fjernet alt sammen :smiley:

Et lite spørsmål: Et panel bak i benken (se bilde), ser ut for å skulle kunne gi strøm når hovedbryter er avslått.

Er koblet motsatt i dag. Radio har f.eks. ingen hukommelse. Tenkte jeg skulle koble om. Enig?

(Ser jo fornuften i at varmeapp.ikke kan slås av ved å bryte hovedstrøm, men jeg er jo vant til å vente til apparatet har kjølt seg ned og slår seg av, før jeg slår av all strøm fra tidligere båter)

bilde

Da høres det ut som du har funnet en god løsning til slutt! I tillegg ser det ut til at generator gir tett opp til merkestrøm ved nedtappet batteri så da skulle reguleringen på denne funke bra selv om den ikke har ekstern sensor osv. Den ledningen i kjølsvinet kan kanskje skyldes at tidligere eier(e) har fundert på tilsvarende løsning som du nå har koplet opp?

Det panelet ligner veldig på det jeg har i dagens båt (samt forrige) - begge av fabrikat Navix (finske båter, finske panel). Det er jo greit med et sett egne sikringer/uttak som går utenom hovedbryter for enkelte ting som bør få strøm hele tida. Du var jo inne på tidligere å gjøre systemet enkelt å bruke - også for de som ikke kjenner båten, så jeg ville nok sørget for å ha varmeapparatet på denne 20A sikringen hvis det ikke allerede er koplet slik, og i alle fall lensepumpa/minneledning til radio ja.

Du har muligens også et kokeapparat som også bør sikres på denne måten? Antar den siste sikringen kalt AUX på 15A skulle være tilstrekkelig så sant den ikke viser til AUX-bryteren, dvs. at den er en "hovedsikring forbruk". Men det er vel tvilsomt - 15A blir jo snaut til totalt forbruk selv om varmer er satt på egen sikring..

På Navix-panelene er det en egen liten vippebryter for denne sikringsrekka. Har litt problemer med å se logikken i det (hvis vitsen er at de aldri skal slås av..), men jeg rører den aldri da :saint:

Denne AUX bryteren kutter alt forbruk i hele båten (også de som normalt ikke skal kuttes som er på disse sikringene)

Tror det er en automatsikring i samme slengen, men er ikke sikker. Ser ut for å være 35A (se bilde) Jeg kan da bare flytte kabel til dette vesle sikringspanelet til terminalen oppe på bryteren, så har jeg konstant strøm til dem.

Kokeapparat (komfyr) går på gass, så der trengs ikke strøm :smiley:

En ting jeg har vendt meg til er ok å ha utenom hovedbryter er kjøleskapet.Ofte på slutten av ferien tar vi gjerne bare korte dagsturer i nærområdet, og det kan være greitt å ha noe kaldt i kjøleskapet. Har da i mine tidligere båter lagt opp en seperat bryter til kjøleskap, og med en kontrollampe så man ser den er på. (Liker ikke å forlate båten for natten med påslått hovedbryter, så dette har fungert veldig fint)

bilde

Det er nok en elegant måte å ordne det på ja - og så får du det slik det er tenkt i utgangspunktet! (grunnen til at jeg lurte var at de hadde brukt teksten AUX både på bryter og sikringen lenger ned, så jeg var usikker på om disse hadde forbindelse).

"Klumpen" så definitivt ut som en automatsikring, og nysgjerrig som jeg er måtte jeg jo google: http://ciiva.com/CloudSearch/Component/7375037/sensata-technologies-airpax-upg6-1-52-353-a-01

Har tenkt på det samme som deg mhp. kjøleskap, men foreløpig har jeg løst det med å få i meg all kald drikke så raskt som mulig :lol:

Hei

Da sier jeg tusen takk til Fantino og Dante for god hjelp i denne saken :smiley: .Best jeg avslutter tråden fra min side, før jeg tar opp for mye som ikke har med temaet å gjøre.

Lager en ny tråd for endel andre ting jeg er litt usikker på hvordan løse.

Et flott forum dette, her kan man treffe likesinnede som er genuint interessert i de mange små, men ofte viktige detaljer, som det kan være vanskelig å finne ut av på egen hånd.

Tusen takk, og GOD JUL :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...