blakken Startet 6.Desember.2013 Del på Facebook Startet 6.Desember.2013 Under fisketur i går gikk plutselig temperaturalarmen på min VP41P-A med DPE drev. Jeg hadde da gått ca 20 nm ut til feltet og hadde ligget med motoren på tomgang i ca 30 min. Alt normalt til da. Stoppet selvfølgelig motoren med det samme. La merke til at temperaturmåleren viste ca 80 grader, altså normalt. Gikk bak for å starte feilsøkingen og merket at sjøvannspumpen av glovarm. Selvfølgelig var impelleren røket. Spørsmålet er hvordan kunne dette skje? Jeg byttet til ny impeller i sommer. Har kjørt noen titalls timer siden da. Sjøvannsinntaket var åpent Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Impeller/sjøvannspumpe sitter før vannfilteret på denne motoren, så tipper det har vært rusk/partikler i kjølevannet som ar skadet impelleren. Har du sjekket filteret? Min impeller på samme motor er fra 2005 og gått 500 timer og er like fin... Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Jeg hadde det samme i sommer, impeller havari på begge motorer etter ca 40 timer. Monterte 2 nye i påsken begge gikk sammer dagen helga etter ferien. Fikk beskjed om profuksjons feil. Fikk nye av annet fabrikat. De som havarerte var fra ancor. Jeg har cummins motorer Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Jori Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Samme skjedde meg på en motor i sommer. VP impeller. satte in BT sin på begge motorer og gikk fint resten av sommeren. men la merke til en ting, gummien var veldig hard på den VP impelleren som var hel, versus de som kom fra BT. Lurer på om de var aldret rett og slett jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Visse frostvæsker gjør at visse gummikvaliteter går harde. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Körde ca 200 -250 timmar/år i Sandviken och impelletn var lika fin varje höst. Måste vara något fel på vattentillförsel eller annat fek Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Tja, jeg byttet sirkulasjonspumpen i år (Jabsco). Den forrige ble montert 1999, impelleren ble byttet som servicerutine for mange år siden. Impelleren hadde greid mange år til. Messingen i pumpen begynte å vise tegn på slitasje, derfor ble enheten skiftet. Det var ikke filter oppstrøms pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Innsugslangen har orginal skjøt nede på venstre side av motoren. Ved impellerbrudd går deler av impelleren motstrøms og legger seg bak skjøtestykket. Etterhvert kommer de fram igjen og ødelegger den nye impelleren. Åpne bakkant av skjøten og gjør rent inni slangen ved impellerbytte. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mons Olav Svart 7.Desember.2013 Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Har også hatt Volvo P og kan bekrefte at det er kort levetid på det meste som kjem derifrå. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
REM Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Har også hatt Volvo P og kan bekrefte at det er kort levetid på det meste som kjem derifrå. Sprøyt og tullprat. Sjekk om du har en lekkasje på sugesiden. Drar du inn luft vil du etterhvert kunne gå tørr på tomgang. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SoBo Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Har erfaring med at det har vært tilfeller av at volvo sine eksterne sjøvannsfilter (Denne motoren hadde ikke filter etter impellerpumpa, var en 1993 mod tamd 41) ikke har holdt tett. Da blir det som REM nevner, suger luft. I disse tilfellene har da impelleren "smuldret" opp og biter blitt liggende i oljekjøleren for motoren. Resulterte i dårlig sirkulasjon etter fiks av vannfilter og impeller, måtte ut med oljekjøler pluss flushe kjølekretsen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tskjei Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Er pumpehuset ditt tett? Dvs rundt akslingen der impeller sitter. Er ett typisk Volvo problem på 41 og kad motorene.Da blir d tørt i huset og impelleren brenner i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 En annen ting kan være fremmedlegeme (plastpose) som hindrer vanninntaket. Tror impeller tar fort kvelden da og plastposen kan forsvinne når motor stoppes. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 Generelt vil undertrykk på sugesiden av en impellerpumpe redusere levetiden ganske mye. Sjekk for blåskjell i kjølevannkanalene i drevet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.