Jump to content

Valg av batterier, Viknes 880


Fausken

Recommended Posts

Eg har ein viknes 880 2003 mod, og batterine mine har tatt kveld. Så skal til å invistere i nye batterier nå. Per dags dato står der to batterier på 110ah.

 

Er usikker på hva eg bør velge av nye batterier, tenkte å gå opp til 125ah vertfall, men er det syrebatterier eller agm eg bør kjøpe? ser også at der er noe som heter startbatteri, bør eg ha eit av slikt og eit "vanlig" som eg har som forbruk?

 

Taknemlig for alle tips! gjerne om plasser eg kan kjøpe batterine også.

Link to post
Share on other sites

Mener eg leste i ett båtblad nylig at det var litt hipp som happ hva du valgte fordi levetiden skjeldent passerte 5 år.. Derfor anbefalte Batteribilen (?) at man valgte rimelige blybatterier. Der det ikke er utlifting (f.eks ved baugtruster) bør man velge vedlikeholdsfrie AMG batterier. (Med forbehold om at jeg husker litt feil!)

 

Leste ikke denne artikkelen nøye nok til å gi deg ett godt svar men kansje noen andre har lest den og husker bedre en meg???

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha valgt ett 110Ah startbatteri til start og to tilsvarende størrelse forbruksbatterier til forbruk. Hvis du har plass til det da og behov for mer forbruksstrøm. Jeg for min del foretrekker vanlige åpne bly/syre batterier, de er billige og effektive og tillater påfylling av destillert vann om det skulle bli litt lite på cellene. Synes denne løsningen gir mest strøm for pengene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min mening er at AGM batteriet er noe av det beste, men det krever riktig lading.

Bra batterier for kombinasjon av forbruk, start og thrustere.

Ved feil ladespenninget så blir de fort defekte. Så sjekk hvilke muligheter du har til lading.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Om du har oppnådd en levetid på 10 år på dine originalmonterte batterier ville jeg selvfølgelig kjøpt eksakt samme type på nytt igjen. Må ikke finne på å velge noe annet med en slik god driftserfaring. Muligens et nummer større i Ah.

Tiltredes. Det betyr at med ditt bruksmønster, så er disse best. Vil tro du får tilsvarende fysiske størrelse med litt flere amperetimer I dag.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har også en Viknes 880 og da jeg byttet batterier satte jeg inn 4 stk 110 Ah bly i fra Varta.

2 på Orginalplassen sin og 2 bak motor på venstre side.

bilde

img_0156.jpg
bilde

 

Pent og ryddig montert, men det mangler lokk på batterikassene.

 

Dersom en campingstol eller lignende tar seg en tur i sjøgang i rommet der bak, så kan det ende med et smell.

 

SailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Batteri kan man diskutera hur länge som helst.

Bly batteri av bra kvalitet håller länge om de sköts med laddning o vätskenivå. Priser blir ganska lågt om man räknar ah/kr. Enda nackdelen jag har märkt är att de är känsligare för vibrationer o skakningar. I min Viknes 1030 sitter batterierna så galet till att vätskenivån inte kan kontroleras utan 3-4 timmars arbete. Har därför valt gelebatteri. Har fungerat utmärkt i ett år men det var inte bilkigt. 3 x 160 underhåll 1 x 180 start 2x 100 till häck och bog propeller. Har 2 generatorer och solceller så batterierna blir fullladdade.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er AGM dårlig til forbruk FinnSi? Og da ser jeg bort fra dårlig tilpasning av ladespenninger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H. Jeg jobber som riggelektriker på en borerigg og i dag har jeg jobbet sammen med en "batteriekspert" fra Bergen Batteriservice. Han er her ombord og utfører service på ups`ene og batteriene. I diskusjon med han kom det klart frem at et AGM batteri ikke er å foretrekke som forbruksbatteri i en båt. Skal prøve å komme tilbake senere med forklaringene han hadde.

Link to post
Share on other sites

Fint om du kan komme tilbake og fortelle om hvorfor de ikke skulle være egnet som forbruksbatteri. En hver kan jo bastant si at AGM er perfekt til dette, like som at en hver kan si at de er ubrukelige. Dessverre hører en ofte dette, og da er det en som har hørt av en som har hørt av en som er spesialist som har . . . . :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Interessant å følge tråden, da jeg selv skal bytte batterier til våren. Til tross for at jeg kokte mine tørre grunnet manglende vedlikehold, har jeg landet på at det enkleste sannsynligvis er det beste.(I hvert fall mest fornuftige.) Det blir blybatterier på meg - 2x110 til forbruk. Dog har jeg vurdert å utvide banken med 2 batterier til, men de har jeg ikke plass til på samme sted. Vi det være noe problem om disse plasseres 2 meter unna? Noe spesielt jeg bør tenke på mht kabling osv? Bør jeg ha egen vender på bank nr. 2 eller bør jeg koble alle sammen?

Link to post
Share on other sites

- AGM holder bare ikke mål til forbruk, i alle fall ikke Sønnak sine. Har byttet ut 8 stk over to år. De første fire var AGM startbatterier levert som forbruksbatterier. Fikk da fire AGM Dual, de holdt i 3-4 måneder så var de ødelagt.

Anlegget i Viknesen er bra med 2 x 80 AH dynamoer, ekstern YA 12 temperaturkompensert laderegulator og 30 AH Ladac lader. Har også montert en NASA batterimonitor for å ha litt kontroll med batteriene.

Etter å ha byttet batterier for andre gang gikk jeg over til Sønnak ES-1300 GEL. Disse har fungert utmerket. Har også investert i en 50 AH Sterling lader som jeg bruker på forbruksbatteriene, Ladacen går nå kun på startbatteriene.

En annen i båtforeningen med samme båt har hatt samme problemer. Etter å ha byttet 12 batterier på et par år tok de 4 nye batterier rett fra Sønnak og kjørte dem på test hos Bergen Batteri Service. Disse var heller ikke som de skulle være.

Nå kan det jo være Sønnak som er problemet og ikke AGM generelt, det skal ikke jeg uttale meg om.

Har også 2 x 90 AH AGM til startbatterier, de har det ikke vært noe tull med.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Hvilken spenning hadde du fra dynnamoen og Ladac ladern samt hvor store var AGM batteriene Tommy_H?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

- AGM holder bare ikke mål til forbruk, i alle fall ikke Sønnak sine. Har byttet ut 8 stk over to år.

Jeg har 2 x Victron 150 Ah AGM med Sterling 30 A lader som er tre år og de er fremdeles like spreke, til tross for 2 stk omtrent totale utladninger... :nonod:

Jeg ligger ikke tilkoplet landstrøm. Har den på kun ved behov for lading.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...