Tommy_H. Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 (redigert) Sitrin skrev On 18.12.2013 at 7.54: Hvilken spenning hadde du fra dynnamoen og Ladac ladern samt hvor store var AGM batteriene Tommy_H? Temperaturkompensert begge deler, varierer jo selvfølgelig med hvor mye batteriene er oppladet. Fulladet så har jeg 14,4 volt ved 20 grader, kanskje oppimot 14,7-14,8 ved 0 grader. Det samme fra Ladacen, og ned på 13,5 ved vedlikeholdslading. Hadde 4 x 100 AH AGM på forbruk, andre gangen, 4 x 90 AH første gangen. Tror ikke egentlig det er AGM som er problemet, men at Sønnak har problem med sine AGM batterier. Bruker denne laderen nå på forbruksbatteriene, bare en på 50 AH og ikke 20 AH som denne. Redigert 18.Desember.2013 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Sitrin Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Kan ha vært noe feil med batterien du hadde, men jeg mener ladesspenningen normalt (noe forsjellig fra de forsjellige produsentene) skal være lavere (spesielt Float). Balmar sin laderegulator som har 3 nivåer er tidsstyrt på 14,38V til 14,18V også til 13,4V (den har også en temperaturkopansering) http://www.balmar.net/PDF/mc-614-manual.pdf Når jeg ser på Becker sine hjemeside så skrives det at float spenningen AGM batteriene bør være mellom 13,2 og 13,4V http://tbbecker.de/stn/stnregpdaragm.htm Victron sin lanstrømslader har standard nivåene/stegene 14,4V 13,8V og 13,2V som noremat skal passe bra for AGM batterier. http://www.farco.org/downloads/Phoenix%20Charger%20PCH012030001-D-bEN.pdf Utfordingen er ofte feil ladespenning og AGM batteriene går i stykker, det blir da feil å kalle AGM batterie ubrukelige. De som selger batterier burde kanskje være flinkere til å opplyse om/sende med informasjon om hvilke krav batteriene har. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
ArImI Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Har hadt mange batterier og forskjellige ladere gjennom tidene, men det som eg ikkje skjønner er at mange båteigere ligger med lading hele året.eg har altid stengt hovedbryter og koblet vekk lader når jeg ikkje har forbruk. Hvorfor skal fulladete batterier stå med lader tilkoblet, og sjansen for galvanisk korrosjon, og ødelagde batterier. Lad batteriene når de trenger det, ellers la de hvile. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) Sitrin skrev On 19.12.2013 at 9.14: "Kan ha vært noe feil med batterien du hadde, men jeg mener ladesspenningen normalt (noe forsjellig fra de forsjellige produsentene) skal være lavere (spesielt Float). Utfordingen er ofte feil ladespenning og AGM batteriene går i stykker, det blir da feil å kalle AGM batterie ubrukelige. De som selger batterier burde kanskje være flinkere til å opplyse om/sende med informasjon om hvilke krav batteriene har." På Sterling laderen er det to forhåndsinnstillinger for AGM. På den laveste er det 14,3 V ladespenning og 13,3 V floatspenning. Men jeg bruker Ladac sin lader på startbatteriene. Denne skal regulerer seg selv etter batteritype. Setter på lading etter endt tur og lar den stå på noen dager. Så tar jeg av laderen, den står ikke på hele tiden. Som skrevet lengre oppe så har Sønnak til og med hatt problemer med helt nye AGM batterier. Redigert 19.Desember.2013 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Sitrin Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) Ser jeg ikke fikk med meg allt :-! det kan tyde på feil på en batterieserien. (Redigert) Redigert 19.Desember.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Marwin Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Hever denne igjen.... Batteriene i min Viknes 880 oppgav ånden i fjor. 2008-modell... Byttet til nytt startbatteri i org. str. samt 2 nye til forbruk på 110 ah hver. I tillegg et batteri i baugen ved truster på 90 ah og et på 90 ah ved aktertruster. Alt i rimelige bly startbatteriet. Startbatteriet brukes kun til start, mens de øvrige er paralellkoblet og brukes til forbruk SAMT trustere. Orginal batterilader ser ut til å klare dette greit, 14,4 volt på topp, men en vedlikeholdsspenning på 13,74 volt, hvilket jeg synes er altfor høyt... 13,3 ville kanskje ha vært bedre.. Kommentar?? Oppdaget etterhvert at ettergløding på Yanmar tar 130 amp (222hk motor) som står på i ca. 5 min. etter start, og som gjør trustere litt trege... Kommer til å koble ut denne, da jeg ikke skjønner den store hensikten med den! Men alså: For høy vedl.lading vil vel nedsette batterienes levetid? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kjellg Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Helt enig men de som skriver om lading av agm. Agm er veldig vare for ladespenning, både fra landstrømlader men også fra dynamo. Dette må man ha full kontroll på og aller helst ha en ekstern laderegulator av god kvalitet som gir batteriene riktig lading. Følger man dette så er agm supre batterier og vil vare i mange år. Dette gjelder forsåvidt også Gel, men de er ikke riktig så vare på ladespenning som agm Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Marwin skrev On 14.11.2016 at 4.44: Hever denne igjen.... Oppdaget etterhvert at ettergløding på Yanmar tar 130 amp (222hk motor) som står på i ca. 5 min. etter start, og som gjør trustere litt trege... Kommer til å koble ut denne, da jeg ikke skjønner den store hensikten med den! Etterglødingen gjør at det blir mindre hvit røyk ved oppstart av kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.November.2016 Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 Flid skrev On 14.11.2016 at 12.50: Etterglødingen gjør at det blir mindre hvit røyk ved oppstart av kald motor.Men skader ikke motor ved å koble den ut?...Det er ofte ved avgang du kan trenge trustere... Men alså: Anbefalt vedlikeholdslading for blysyrebatterer?. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hanto1 Svart 15.November.2016 Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 24/7 vedlikehold lading er ikke nødvendig. Ser ingen fordeler med dette. Topper batterier noen ganger i løpet av sommeren. Min lader med13.7. Da må jeg etterfylle vann i løpet av sesongen. Fant ut at dette var tull og lader nå ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 15.November.2016 Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 Marwin, ditt forrige sett med "billige startbatterier"(?) varte i 7 år. Det er ikke spesielt dårlig, så den laderen er vel ikke helt på bærtur. Ladespenning oppgis ved 20 eller 25 grader C, avhengig av produsent (gjelder lader og batteri). Kaldere batterier skal ha høyere spenning, og mange "intelligente" ladere har temperaturkompensering av ladespenningen. Så hvis du bytter til en ny lader så vil du sannsynligvis se like høy floatspenning store deler av sesongen, som du har gjort nå. Effekten av å bytte blir derfor ikke så stor. 13,5V float ser ut til å være produsentenes "konsensus" om float for lukkede bly/syre batterier, mens 13,7V-13,8V for åpne bly/syre. 13,3V for AGM. Dette altså ved 20/25 grader C. For lav float så risikerer du at batteriene ikke holder seg toppladet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.November.2016 Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 Hulda hadde inntil 2015 forbruk/start (samme pakka) 2 stk 220 Ah batterier, type åpne bly/syre startbatterier. Disse ble underholdt av en Stirling 50 A lader. Batteriene holdt i akkurat 10 år, og ble byttet fordi en av de 12 cellene begynte å svikte. Denne cellen lå konstant et par streker under de andre i syrevekt. Forbruk av vann på disse to pluss baugbatteriet kunne være 1 liter/år, kanskje noe mer. Nå er disse batteriene byttet ut med 2 stk 220 Ah type åpne bly/syre startbatterier som forbruk/start og 180 Ah type åpne bly/syre startbatteri som baugbatteri. Forbruk av vann er nå nede på 1/2 liter/år for disse tre. Stirling lader fremdeles de store batteriene. Og en Cetek lader (eller hva den nå heter) lader baugbatteriet. Typisk ligger Cetek 1/10 V lavere i float enn Stirling, som i sin tur ligger på ca. 13,7 V. Lading står på kontinuerlig, og har stort sett gjort så siden dag en. Og det er et kontinuerlig strømtrekk av 12 V i båten. Slik kommer det til å fortsette i Hulda. Helt til jeg finner ut at jeg skal dra på jordomseiling. Da blir det batterier som ikke vil lekke syre om de blir snudd på hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 15.November.2016 Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 Marwin skrev On 15.11.2016 at 0.07: Men skader ikke motor ved å koble den ut? Det vet jeg ikke, spør Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Motoren tar ikke skade av og kople bort forvarmingen, men tviler på at Yanmar vil anbefale det. Har min forvarmer innkoblet om vinteren ellers ikke. Varmeren gir litt bedre forbrenning på kald motor/tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Hadde Yanmar i flere av arbeidsbåtene. Ene vinteren begynte den ene å røyke ved oppstart. Ble ikke oppdaget før ene karen hadde glemt å koble til landstrøm med motorvarmer. Motoren gikk ikke 100% reint heller. Vibrasjon som ikke ga seg før den hadde gått en god del minutter. Fikk mer oljefilm på sjøen enn vanlig. Sendte trikkeren ombord med måleinstrument og han fant fort en feil på noe elektrisk som ikke virket ved oppstart, Etter han hadde gjort sitt med "kofferten sin" forsvant omtrent alt av røyk og vibrasjon ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Takker for mange gode svar :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Så ble det batteribytte igjen. Ca 6 år siden sist… Valgte samme batteritype: Tette blybatterier, både de to til forbruk og et til hver truster. (Ser nå at baug-thruster er koblet til startbatteriet og akterthruster til vedlikehold, sammen med det ekstra batteriet ved trusteren bak.) Ligger på konstant landstrøm… Avlest spenning har vært jevnt på 13,7 volt, noe jeg syntes var litt høyt. (Orginal lader fra Viknes fra båten var ny.) Nå har jeg derimot satt inn et tidsur, slik at laderen er innkoblet kun 1 time i døgnet. (Båten er i vinteropplagi sjøen og brukes ikke før mars/april.) Fjernavlest spenning nå ligger på 12,6 -12,8, avhengig av når på døgnet jeg avleser. Min tanke er at dette ‘stresser’ batteriene mindre. Komentarer?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
NilsPils Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Jeg er også moden for batteribytte. Men denne gangen vurderer jeg litium til forbruk. Med samme nominelle Ah kan du ta ut dobbelt så mye som i et tilsvarende blybatteri, med konstant spenning og uten å ødelegge batteriet. Og når forventet levetid er det dobbelte, synes jeg det forsvarer prisen som er rundt 4 ganger. For meg teller det også at jeg kun har plass til to 120 Ah forbruksbatterier. Så da kan jeg doble kapasiteten på samme plassen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 8.November.2022 Link til dette innlegget Svart 8.November.2022 Ser at enkelte er skeptiske til AGM. Det aller beste startbatteriet gjennom aller år er OPTIMA Redtop 825 CCA på et 50 Ah batteri. Det finnes ingen åpne Bly/Syrebatterier som er i nærheten av dette. Selv har jeg 4 Ritar 120 Ah batterier som er på 8. året, ett har tatt kvelden de andre har minst 80% ikapasitet gjen. Leverandøren ga meg faktisk et helt nytt batteri til gibort pris da dette er batterier som er spekket for 12 års levetid. Det gjenstår å se hvor gamle de blir. Fordelen med disse er at man kan lade de ut til 30%. Det kan man ikke med åpne Bly/Syre. Her snakker vi 50%. Dessverre er det slik at disse batteriene er mer kresen på ladspenningen, da de ikke kan etterfylles. Så når folk snakker om at AGM er dårlige batterier så skjønner jeg ikke helt hvorfor. Anbefaler disse på det varmeste, men samtidig i mitt første innlegg i tråden så anbefaler jeg jo å fortsette med åpne bly syre for disse hadde jo gått i 10 år før de måtte byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 I min Viknes 880, byttet jeg batterier i 2009. Dette er Euroglobe 134AH AGM batterier. Har passert 2200 motor timer med disse batteriene ombord. Holder fremdeles godt, og ingenting som tyder på defekt batterier, men etter 13 år, er vel levetiden snart oppnådd . Lader aldri batteriene unødvendig og ligger ikke tilkoblet landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.November.2022 Link til dette innlegget Svart 9.November.2022 alidal skrev On 18.12.2013 at 8.35: Jeg har 2 x Victron 150 Ah AGM med Sterling 30 A lader som er tre år og de er fremdeles like spreke, til tross for 2 stk omtrent totale utladninger... Jeg ligger ikke tilkoplet landstrøm. Har den på kun ved behov for lading. Vis hele sitatet Og fremdeles etter 12 år er batteriene helt ok! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.