Jump to content

Hjelmkamera på dykker som tok seg inn en vrak på 30 meters dyp.

Gudrun

Recommended Posts

For ikke mange dagene siden sank slepebåten Jascon 4 i nærheten av oljefeltene ved Nigeria.

3 dager etter tar dykkere seg inn i vraket som da ligger på ca- 30 meters dyp.

Hjelmkamera...

Finn frem kaffe og hodetelefoner/høyttaler....

Synes du det er umulig å forstå dykkeren så gjentar "dykkelederen" det meste...

http://www.youtube.com/watch?v=ZPz8mxJNPh8#t=37

Edited by Gudrun (see edit history)

Liten rettelse dette skjedde i mai i år , filmen ble vel sluppet først nå, men historien kom frem umiddelbart :)

Må være litt av en følelse og finne denne personen i live etter disse døgnene!

Det er noe jeg selv drømmer om som Yrkesdykker og redningsdykker selv !

Men som regel er det få som opplever dette dessverre :/

PS var litt for sen der :)

Edited by srs (MaSa) (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

@5:50: "Fuck... I don't know what we are gonna do now" :lol: Godt han tok seg inn igjen kjapt. Imponerende :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei

Eg er litt tvilande til denne historien.

Det er ikkje synlege teikn til oppvaskhud på karen.

Dersom ein er på 30 m så lenge som det står i art. (2-3 døgn om eg hugsar rett), vil ein få alvorleg trykkfallsjuke/bends dersom ein ikkje får dekomprimert i trykkammer.

Ask

Det er sann historie, jeg kjenner han som var standbydykker , det var en jeg gikk på norsk yrkesdykkerskole med for noen år siden.

Og du kan være nede på denne dybden i flere døgn uten å få tfs alt handler om hvordan du blir tatt til overflaten igjen og hvor langt unna trykkammeret er når han kommer opp.

Og på denne dykkebåten er det kammer ombord.

Se på nordsjødykkerne som er nede på 150m dyp og under dette trykket i 2-3 uker av gangen !

Så det er ikke noe spesielt med dette .

Edited by srs (MaSa) (see edit history)

Hadde vært moro å vite hvordan opplegg de da kjørte, at de gikk for overflatedekompresjon er vel åpenbart, men tror du de også kombinerte med noen stopp på vei opp?. Er noen år siden jeg drev med dette selv...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

De fulgte nok vanlig dekompresjonstopp opptil 3meter utifra en meget streng tabell i kjørte dekompresjon i kammer asap!

Noe annet ville overraske meg iallefall.

Kan nok finne ut av hva dem gjorde, siden jeg har kontakt med standbydykkeren den dag i dag .

Dekompresjonsmessig er vel dette rimelig rutine? Mettningsdykk der dybde er 30m og pustegass er luft (nitrox 21/79....). (men så blir det litt ekstra bøll siden fyren er dehydrert, ikke har spist, neppe har trening/kunnskap som dykker og sikkert ikke er helt 100% i hodet etter 3 dager alene på havbunnen...)

mgjell: takk for lenke til den spennende reportasjen. De hadde jo klokke og utstyr for metningsdykking, så da var det hele så klart mye enklere enn om de hadde måtte startet med vanlig dekompresjon + OD. Men snakk om utrolig historie!.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....