Morten:) Startet 7.Desember.2013 Del på Facebook Startet 7.Desember.2013 (redigert) Hei er det noen som har byttet lager i clutchen på kad kompressor? Morten Redigert 7.Desember.2013 av Morten:) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Desember.2013 Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 (redigert) Nei men mest sannsynlig en helt ordinær skrukompressor med en drivende og en dreven skru. Du bør skaffe deg en skikkelig eksplosjonsskisse før du demonterer denne. Vanligvis enkelt oppbygd men det kan være ting rundt tetningssystemer etc. som krever ekstra oppmerksomhet ved demontering/montering. Det kan også forekomme spesielle instruksjoner vedr. lagerbyttet/montering og klusser du til dette kan det ende med kompressorhavari, spon inn i sylinderne og dertil motorhavari. Jeg har overhalt en rekke luft-skrukompressorer av langt større typer og de er stort sett likt oppbygde. Grei jobb med korrekt utstyr, peiling på hva man holder på med og dokumentasjonsgrunnlag men ikke for helt uinnvidde. Skjønt overhaling er feil å si da man ikke har noen mulighet til å kontrollere performance i kompressoren og evt. fall i dette som følge av økt klaring mellom skruene ved slitasje, man kan bytte lager gjennom å gjøre denne typen jobb selv. Videre arbeid/slitasjekonstatering krever langt mer spesialisert utstyr og ikke minst tilgang til produsentens tekniske data/mål. De er ikke lette å få tak i... Redigering: Så ikke at det var clutchen du etterpurte ved første øyenkast, det blir noe helt annet og langt enklere.:-) Den ville jeg tatt fatt uten betenkninger. Magnetinnslag vel.? Redigert 7.Desember.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 7.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Ordla meg litt dårlig der dessverre.. det gjelder defekt lager i clutchen på kompressor. Samt liten oljelekasje på pakning ved oljereservoar. Sistnevnte er en smal sak. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Desember.2013 Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Det er spesielle lager i denne clutchen.E.Lund i Bergen kan skaffe lager,det blir 2 smale i steden for eitt breitt.Kjøpte ny clutch da det blei liten forskjell på overhalt i steden for ny Kjøpte ny fra Marinedeler v Ingvar Ytrebø.Er å anbefale Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Desember.2013 Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Tror det er en Ogura TX15 som står i denne. Sjekk data hos produsenten: http://www.oguraclutch.co.jp/e/product/type.html Er vel her du er: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-4853.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Desember.2013 Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Clutchen er reimdrevet,sitter på toppen av motoren,er enkel å bytte.Koster 3800,for ein ny Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 7.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 (redigert) Mye bra info her. Skal høre i Bergen. Denne clutchen koster rundt 3000 ny så det er fristende å bytte disse lagrene selv. Morten 3800 er mer riktig ja :-) Redigert 7.Desember.2013 av Morten:) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.