Jump to content

Askeladden P66/DF 150 - nekter reklamasjon/garanti på feil.

Lme

Recommended Posts

Vi har hatt vår Askeladden P66 med Suzuki DF 150 på service. Båten er kjøpt brukt et annet sted i landet, og vi brukte forhandler her i byen. Den er tatt ut ny våren 2011 og dermed ca 2,5 år. I tillegg til service hadde vi feil på nøytralbryter i kontrollboks samt at trimmotor sluttet å fungere etter å ha blitt kjørt ned på "transportstøtten".

Total regning ble ca 7500 kr, ca 5500 av dette var service og da ca 2500 i oppretting av nevnte feil. Da jeg leverte båten gav jeg klar beskjed om at jeg anså feil som en garanti/reklamasjonssak. Jeg gav også beskjed om at de ikke skulle sette igang arbeid som jeg skulle betale for uten først å konsultere meg. Dette ble ikke gjort og de mener at jeg må betale for dette.

Først mente de at justering av trimmotor inngikk som et punkt på serviceskjema - noe jeg tilbakeviste da jeg satt med skjemaet foran meg. Videre mente de at justering av nøytralbryter inngikk i "service av båt" og da jeg ba om å få se dette skjemaet mumlet han noe om at dette var noe de hadde på verkstedet...

Det var heller ikke byttet noen deler - DA hadde det visstnok vært en garanti/reklamasjonssak. Båten var heller ikke kjøpt ny hos denne spesifikke forhandler, noe som de også mente spilte inn i vurderingen..

De sa at jeg måtte ta kontakt med importøren, og Erling Sande AS svarte at de ikke tok i mot henvendelser fra sluttbrukere, men at de skulle gi meg en rask tilbakemelding. Uten at den hittil har vært særlig rask.

Dette er jo mer en diskusjon om prinsipper enn om penger, summen på 2500 kr tatt i betrakning. Poenget mitt er at dette er en filleting, men hva hvis en større skade skulle oppstå?

Jeg kommer til å skrive et brev til de med min side av saken og har allerede betalt for servicen. Er det noen som har noen tanker om hva jeg burde gjøre videre?

Vanskelig å si. Det med transport/hvilestøtte er vel ikke noe reklamasjonsgrunnlag hvis denne er brukt feil, f.eks at båten er transportert på henger etc. med motoren hvilende på denne. Det andre du nevner med justeringer av div. komponenter, står vel kanskje ikke nevn i service-manualen som følger motoren, men verksteder har vel egne rutiner på slike sjekkpunkter/sjekke bolter/fester,reimer,slanger,div..som blir kontrollert,justert eller skiftet på slike servicer. Ville jo tro at ikke dette skulle være en ekstra kostnad for kunden inne i garanti-tiden? Sikkert mange meninger om dette.

Først av alt. Det er kjedelig med uenigheter med verksted. Når det er sagt så er min erfaring at er det brukerfeil vil ikke garanti/reklamasjon dekke dette. Det som da først må sees på er om dette dekkes av garanti. Hvis så er tilfelle vil jeg tro at det verkstedet du brukte vil få dette tilbake fra importør hvis verkstedet er "akredditert" av E Sande.

Virker som noen kanskje gikk for langt i servicen i forhold til det du ba om. Har du kun snakket med de, eller har du annen dokumentasjon/mailer?

Jeg vil anbefale at når du får avklart om dette er en garantisak spør du verkstedet om de kan prøve å få refundert dette av importør. Det vil jo i så fall ikke være noe forskjell for de. De får pengene sine og alle er happy.

Hvis du tenker at du har opptrådt greit, men opplever at ikke verkstedet er villig til å hjelpe/snakke om dette, så er vel det et greit tips om hvor du ikke har lyst til å ta service neste gang......

"Transportstøtten" er ikke brukt feil, jeg refererte til manualen der det står at den ikke skal brukes til transport men forhandler visste ikke om det punktet. Neste gang skal jeg ta service selv for å si det sånn, 4500 kr i arbeidspenger for å bytte 2 x olje, 2 x filter, plugger samt oppsmøring og inspeksjon synes noe drøyt.

Man kan overføre dette til bil, og det er vel ingen som betaler noe for "div justeringer" (utover en avtalt pris for service) på et kjøretøy som er innenfor garantitiden? At de i tillegg har utført arbeid for langt over det de kunne gjøre uten på kontakte meg gjør at jeg i sum blir noe forarget over deres oppførsel. Jeg har hentet båten, men på telefonen så presterte vedkommende kundeforhandler å uttale at de egentlig skulle holde tilbake båten. Da kjente jeg at jeg ble noe irritert. Jeg påpekte da at det er et stort misforhold mellom summen det står om på 2500 kr og båtens verdi på 500 000 kr. Kravets størrelse var uvesentlig var svaret...

Justering av vaier for gear er ikke en sak det er naturlig å behefte motorprodusent/importør. Er båten mye brukt er det ikke uvanlig at vaier må etterjusteres. Dog noen ganger kan slurvete montering være årsaken, i de fleste tilfeller gjort av forhandler som solgte båten ny. Men etter 2,5 år ville jeg akseptert å måtte betale et annet verksted for justeringen.

Når det gjelder defekt på trimmotor er det ikke helt enkelt å vurdere denne feilen da det ikke er oppgitt årsak, ut over at du beskriver at det er utført justering. Er vel ikke så mye å justere ut over å etterfylle olje på reservoaret. Lite olje der indikerer lekkasje eller for liten mengde i utgangspunktet. Be om å få vite nøyaktig hva som er gjort.

Har selv slik motor og gjør alt av service selv. Oljeskift etter et par sesonger eller ca 100 timer. Plugger etter ca 200 timer. Litt grease i aktuelle nipler og litt smøring av åpne bevegelige deler. Ellers så er det ikke behov for å gjøre mere på en så stabil god motor.

Jeg har hentet båten, men på telefonen så presterte vedkommende kundeforhandler å uttale at de egentlig skulle holde tilbake båten. Da kjente jeg at jeg ble noe irritert. Jeg påpekte da at det er et stort misforhold mellom summen det står om på 2500 kr og båtens verdi på 500 000 kr. Kravets størrelse var uvesentlig var svaret...

Jeg kjenner til et tilsvarende tilfelle der en mann skulle ha bilen ut fra lakkeringsverksted etter en forsikringsskade. Det var tvist om oppgjøret. Lakkeringsverkstedet ville holde bilen igjen til beløpet var på konto. Mannen tok kontakt med politiet som raskt avklarte at man ikke hadde noen hjemmel for å ta bilen i "varetekt" etter reparasjonen og var pliktig til å utlevere den umiddelbart, oppgjør eller ikke.

Skal der tas arrest/pant/heftelse i et objekt må man gå gjennom namsmannen. Det finnes ingen andre "snarveier". Slik er loven.

Dette står i::

Forretningsvilkår ved bilreparasjoner

Regulerer forholdet mellom kunde og verksted

Forretningsvilkårene er tilpasset lov om håndverkertjenester. Vilkårene er drøftet med og godtatt av KNA, MA, NAF, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet.

10. Betaling

10.1 Er kreditt ikke avtalt, har verkstedet krav på kontant betaling ved avhenting av bilen. Verkstedet har tilbake- holdsrett i bilen inntil betaling skjer for fakturabeløpet og plassleie etter pkt. 9.3 dersom kunden ikke stiller betryg- gende sikkerhet.

Kommentarer:

Normalt skjer bilreparasjoner mot kontant betaling. Hvis kreditt ikke er forhåndsavtalt, har verkstedet rett til å holde bilen tilbake inntil betaling foreligger.

lme har da tydelig bedt verkstedet om å se på disse feilene. Var det bedre om verkstedet feilsøkte og kun fakturerte timer for dette da. 2500 kroner er idag en utrolig liten sum å krangle over. Han synes også servicen var dyr på tross av at av kroner 5000 så utgjør delekostnaden sikkert nærmere 3000 kroner.

Hvorfor er det noen som tror at en mekanikker skal drive med gratistjenester.

"Man kan overføre dette til bil, og det er vel ingen som betaler noe for "div justeringer" (utover en avtalt pris for service) på et kjøretøy som er innenfor garantitiden?"

Det er vanskelig å kommentere en konkret situasjon fordi man ikke kjenner til hva som faktisk har skjedd. JEg anbefaler å ha en lapp som man gir til verksted for hva man har avtalt. Jeg synes det har fungert bra. Er det avtalt service så er det kun service som skal utføres. Og den har man gjerne fått en pris på. Det gjlr det enklere.

På den ene siden: en båt trenger vedlikehold innenfor garantitiden. Og det er ikke en del av garantien. Og en båt er et produkt sammensatt av ulike komponenter fra ulike leverandører. Derfor er det vanskeligere å være forbruker fordi du har ulike motparter i dine krav.

Og jeg tror ikke du kommer langt med at feks gir kontroll ikke skal justeres innenfor garantitid. Det kan utsettes for slitasje utenfor kontroll av leverandør så det må man ta høyde for. MEN det må avtales at det skal gjøres.

På den andre siden: verksted innenfor båt er ikke særlig gode på kompetanse og på struktur. Så selv de enkleste jobber blir fakturert med store beløp. Og det er tildels juks med timer og tildels fordi de ikke vet hva de driver med og bruker lang tid.

Trimmotor - Dette er en del som stort sett har ett problem - lavt oljenivå. Skjønner ikke justering. Det må vel i så fall være sensoren som kan justeres. Det er giveren som viser trim på instrument. Ikke selve trim funksjonen.

Og du hadde sannsynligvis skrevet og vært irritert på at de ikke hadde fylt opp med olje ettersom dette ville/burde de ha oppdaget pga manglende funksjon eller bråk ved bruk mens båten var på service eller vinteropplag. Så de er nødt til å oppdage dette, men så har de ikke gjort noe med det! Så dårlig service!

MEN gjør de noe med det - så er det å ta seg til rette og hvorfor skal de gjøre det uten at du er kontaktet og er det nødvendig å påføre deg kostnader som ikke er avtalt og det er innenfor garantitid.

De har det ikke alltid så enkelt de heller - jeg anbefaler dialog. Om de forklarer hva de har drevet med og det er hold i det de sier så bør man være lydhør.

Men om det er tydelig at det er tåkeprat, og du hadde en muntlig avtale ville jeg gitt tydelig uttrykk for at dette er du villig til å krangle på. Og komme med saklig motkrav og forslag til løsning/beløp.

Nøytralbryter, enten er den gåen, det er en mikrobryter som enten virker eller ikke. Det er garanti.

Men har den løsnet og må skrus fast igjen - da er det tvil. Burde den sitte fast, ja , men ulik bruk kan få alt til å løsne...mer usikker.

Har kabalen løsnet til bryteren. Det er også ugreit. Det kan ta tid å definere problemet med slik dårlig kontakt. Og det kan være igjen påvirket av bruk av båten/montering.

Hva er det de gjorde med bryteren?

Dette står i::

Forretningsvilkår ved bilreparasjoner

Regulerer forholdet mellom kunde og verksted

Forretningsvilkårene er tilpasset lov om håndverkertjenester. Vilkårene er drøftet med og godtatt av KNA, MA, NAF, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet.

10. Betaling

10.1 Er kreditt ikke avtalt, har verkstedet krav på kontant betaling ved avhenting av bilen. Verkstedet har tilbake- holdsrett i bilen inntil betaling skjer for fakturabeløpet og plassleie etter pkt. 9.3 dersom kunden ikke stiller betryg- gende sikkerhet.

Kommentarer:

Normalt skjer bilreparasjoner mot kontant betaling. Hvis kreditt ikke er forhåndsavtalt, har verkstedet rett til å holde bilen tilbake inntil betaling foreligger.

Disse vilkårene har ikke hjemmel i norsk lovrett og berettiger ikke til beslagleggelse av bilen. Man risikerer anmeldelse. En bil eller en båt er ofte en registrert gjenstand med tinglyste dokumenter og kommer nok derfor i en litt annen situasjon enn om man leverer inn en videospiller til reparasjon som følger paragraf 47.

Man kan heller ikke hente utstyr tilbake fra en kunde som ikke betaler for seg, det skal kjøres gjennom inkasso, namsmann etc., og ofte blir selger den tapende part der det ikke er noe å hente. Forsøker en selvtekt risikerer en anmeldelse og en kommer INGEN vei selv om det i fakturaen står at "varene er selgers eiendom inntil..." Det er dessverre slik loven er.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Motor er åpenbart en som driver med ettkvart og bare finner seg arbeid på andres båter og fakturerer i veg uten å avtale hva som skal gjøres. Når noe kommer inn og det er snakk om garantiarbeid eller ikkje så er det opptil verkstedet å finne utav dette og da må det undersøkes. Dette er prisen for å være merkeverksted i garantitiden. Da vil man til tider måtte bruke tid på ting man ikkje kan ta betalt for. I de fleste tilfeller vil de likevel få jobben men å bare gjøre ting uten avtale er en uting og er også grunnen til at mange skyr båtverksteder. Hadde ikkje betalt ei krone over 15% av avtalt beløp. Om beløpet er forholdsvis lite for noen så blir det store summer utav det når dette gjøres flere ganger om dagen.

Eg for min del har sluttet å bruke båtverksted til noe som helst da det aldri blir gjort det som er avtalt til avtalt tid og pris. Det er alltid en dobbling av regningen med diverse utflukter til forklaring. Klart når man skriver timer for 3 mann for å skifte tennplugger og timetallet bare blir dradd utav rassen så blir det slik.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Generelt tror jeg båtverksteder (lystbåtservice etc.) har et rykte og rennome som ikke er blant de beste i forretningsverdenen og har vel også selv erfart stor variasjon på kunnskaper og kvalitet hos "merkeforhandlere".

En skal ikke slå alle under en kam men tror nok enkelte med fordel kunne arbeidet litt mer med den siden som går på kundetilfredshet. Det tas jo forholdsvis godt betalt for mange av tjenestene.

Jeg benytter ikke verkstedtjenester til noe som helst av servicevedlikeholdet på motorene mine forutenom i de tilfeller der det måtte kreves spesialutstyr eller spesialkompetanse (elektronikk/software etc.) Og det har ikke vært nødvendig så langt.

Årsaken er naturligvis at når jeg har gjort jobben selv vet jeg hva som er gjort og hva som er oppdaget under jobben. Jeg foretrekker et 100% rent motorrom og søler jeg en dråpe tørker jeg alt opp slik det skal være. DET er det langt fra alle mekanikere som har rutine på. Og enkelte kommer slengende i skitne kjeledresser som man langt ifra vil sende ned i et hvitt og rent motorrom.

De få tingene som har vært byttet på reklamasjon hos meg har jeg utført selv etter avtale med motorfabrikantens representant da det har vært enkle ting. Har da returnert defekte deler som avtalt. Det er muligens ikke helt etter læreboka til produsenten men jeg har hatt et greit forhold til merkerepresentanten på disse tingene.

I Lov om håndtverkertjenester står følgende om rett til å holde tingen tilbake.

§ 46. Tilbakeholdsrett.

Gjelder tjenesten en ting som er overgitt til eller som ellers er hos tjenesteyteren, og betaler forbrukeren ikke i rett tid det tjenesteyteren kan kreve etter oppdraget, kan tjenesteyteren holde tingen tilbake inntil forbrukeren betaler eller stiller betryggende sikkerhet for kravet.

Så verkstedet har nok rett til å holde båten i sin varetekt til betaling er utført.

Når det så gjelder hva som er gjort for kundens regning som han mener bør være en garanti/reklamasjonssak så ville jeg bedt om en skikkelig skriftlig uttalelse om hva og hvorfor trim og nøytralfunksjon måtte justeres. Ligger det her noe som bør omfattes av reklamasjon/garanti så ville jeg sendt regninga for arbeidet til forhandlerleddet som solgte båten ny. Timeantall på motor er her sentralt i forholdet.

Tipper verkstedet ditt er behjelpelig med en skriftlig forklaring på utført arbeid.

Det er forøvrig ikke slik at kunden har krav på gratis avdekking av alle skader/defekter på en vare selv om det er innenfor garantitid. Viser det seg at defekten er selvforskyldt av forbruker og utenfor garanti så må han også betale for feilsøking.

Litt kunnskap er farlig. Om du leser forarbeidet til denne loven ser du at "tingen" har klare begrensinger for hva dette kan være for å kunne holde denne tingen tilbake. Jeg ville ikke vært skråsikker kun ved å sitere loven. Jeg har ikke klart å finne at biler, båter eller hus er "holdt tilbake". Men at du ikke får med deg støvsugeren, ja det har skjedd... så ikke dra dette for langt basert kun på ren lovtekst, men gjerne forarbeider eller dommer. Da skjønner man rekkevidden av teksten man leser på lovdata. IKKE før.

Ta momentet som er at det skal være forholdsmessig eller rimelighet- du kan ikke her holde igjen eller ta beslag i en båt til 500 000 fordi man er uenige om 5-10 000 kroner i en reparasjon. Men du kan holde igjen en brødrister till 500 om du har reparert den for 300.

Så jeg oppfatter at man ikke klarer å bruke denne til å holde tilbake verken bil eller båt.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Det er helt korrekt at beløpet er begrenset, og at det egentlig ikke er noe å krangle om.

POENGET er at jeg er lei av å betale for dyre håndtverkertjenester uten at resultatet eller fakturaen er slik som ble avtalt på forhånd. DET er grunnen til at jeg over tid har sett meg lei på verksted mv som utfører middelmådige jobber til en dyr penge, samt at jeg mener at de nevnte feil er innenfor det som må betegnes å vare vesentlig lengere enn 2 år.

Saksopplysning er at servicen kostet 4200 + 2000 kr i deler (som var betalt tidligere).

Det virker på meg som at verkstedet er påtatt vanskelig med bakgrunn i at båten ikke er kjøpt ny hos de, noe som burde være urelevant med bakgrunn i at de er forhandler får samme båtmerke/motor. Videre har de heller ikke (tilsynelatende) tatt inn over seg at ettermarkedet står for en større del av inntjening enn nysalget. Sånn er det i alle fall hos bilforhandlere.

Det koster meg lite å skrive noen brev i denne saken.

Det er i såfall merkelig at forbrukerrådet og ombudet har akseptert slike vilkår for bilbransjeforbundet. Ref innlegg 9. Nå er riktignok den teksten sakset fra vilkår av 2006.

Ser godt påenget til deg Lme og er ikke uenig med deg men basert på de første innlegg så er jeg usikker fordi det er vanskelig å mene noe om det man ikke har alle fakta rundt. Du nevner feil på nøytralbryter i kontrollboks. Antar da du mener den inne i båten. De fleste motorer har imidlertid også en sensor på motoren og denne vil komme i feil posisjon om vaier er slitt eller ute av justering. Dog når verkstedet skiftet oljefilter på motoren din så var deksler av og det tar da bare et par minutter å justere vaieren.

Hva tilsa for deg at det var feil på nøytralbryter?

Redigert av motor (see edit history)

Feil på nøytalbryter var diagnosen som var satt med bakgrunn i at motoren nektet å starte rundt regnet halvparten av gangene vi skulle utpå. Etter å ha rikklet noen millimeter på gass/gear hendelen startet den. Dette er visstnok en kjent feil flere med tilsvarende montasje har opplevd.

Videre ble det gjort en muntlig avtale der jeg spesifikt sa at de ikke skulle sette igang arbeid, som skulle faktureres meg, før jeg ble konsultert. Verksted bekreftet dette, og sa at det var standard prosedyre å gjøre dette så sant det ikke dreide seg om bagateller oppad begrenset til rundt kr 500.

Jeg er veldig i tvil om hvor mye jeg orker å legge i dette, men jeg skriver et brev til de og legger frem saken og ber om en detaljert oversikt over hva som er gjort. Så får vi se hvor mye de orker å legge i dette.

Motor har logget 50 timer så den er ikke akkurat mye brukt på 2,5 år.

Jeg trodde det var en selvfølge at et verksted konsulterte på forhånd om dem finner noe som bør rettes eller skiftes. Både bil og båtverksted jeg bruker, så ringer dem meg om dem finner noe som ikke var avtalt på forhånd. På utskrften/regningen er det tatt med absoludt alt, samt beskrivelse av jobben. Da vår tilt/trim motor gikk, så skaffet båtverkstedet vårt en brukt motor, og vi fikk jobben gjort til en brøkdel av prisen.

Må si jeg blir lit skuffet og overaska over at dem som driver med servicetjenester er så lite interessert i å tjene kunden og gjøre det beste utav ting..Det er mange historier her inne på BP hvor verksted ikke kan redegjøre for hva dem har gjort. hvis man ikke får detaljert rapport over hva som er gjort, så hadde jeg i hvertfal byttet verksted. Jeg er glad for at jeg benytter meg av verksted som har autorisasjon og som er service innstilte og hyggelige, og som kan hjelpe med problemer med en gang om dem oppstår.

Ang priser så er det ikke så uvanlig med 2-3000 for en liten jobb inklusivt feilsøking materiell deler osv.. Om dette er en garantisak har jeg ingen formening om..Gennerelt synes jeg kontrollbokser til påhengere har vært et lit forsømt kappittel! Ser kansje ut som om motorprodusentene er lit mer oppmerksomme på dette nå..kunne godt tenkt meg å bytta ut min Merc kontroll som ikke står helt i stil med resten av kvaliteten på motor/styring/teknologi

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er veldig sannsynlig at det var bryteren i motoren som var årsaken, dvs en liten justering av vaier måtte utføres. Da jeg kjøpte min båt så holdt et par svensker på i lang tid før det gikk opp for dem at dette var årsaken til at de ikke fikk startet motoren, så det kan virke som man må være ganske så nøyaktig med justeringen på disse motorene. Dette er ingen motorfeil men foråsaket av montøren dvs firmaet som solgte båten ny. Etter 50 timers bruk er dette åpenbart noe selger må ta ansvar for. Send dem regninga...

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...