Jump to content

krabbeteiner


Gyro

Recommended Posts

Hvorfor skal du lage krabbeteinene selv. Jeg har i flere år brukt sammenleggbare teiner for krabber. Jeg synes disse fungerer rimelig bra. Sønn/svigersønn brukte disse to netter i Langesundsfjorden og fikk flere hundre krabber. Disse teinene kjøper jeg hos Europris for kr. 40,- pr. teine. Kan ikke lage teiner selv for noe i nærheten av denne prisen

Link to post
Share on other sites

Har laget teiner selv for noen år siden . Lagde 4 stk helt fra bunn av. det var slike med ekstra soverom og to innganger . Jeg lagde 3 kalver til hver teine.

 

Til det brukte jeg en stomp 16 mm2 kabel skjøtt sammen til en ring med diameter ca 12 - 15 cm.

Dette var grunnlaget for å binne kalven. Hvil du ha flat og trang opning :lol: bruger du tau isteden

 

Oppskriften på kalven fant jeg i Ashleys book of knots, tror jeg den het. Boka ligger i båten, så det kan jeg sjekke i morgen.

 

Det er meget tilfredstillende å oppleve det å få fangst i noe en har laget fra bunnen av selv. Hvis vi skal på død og liv kjøpe alt for att det skal være billig vill all kunskap forsvinne til kinaland.

Det er vi ikke tjent med.

Jeg binner selv fluer også jeg. Det er orgasmisk å oppleve en sjøørret på 1.5 kg gå på noe en har laget selv. :fishing:

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Har lagd noen teiner sjøl jeg også. De jeg har lagd har hatt rusekalv (innvendig kalv) og en eller to innganger. Har ikke lagd kalvene selv, men kjøpt ferdige. Har ingen hjemmelagde igjen nå da jeg mistet de siste under hummerfiske. Gøyeste opplevelsen med hjemmelaget teine var når tre havets cardinaler satt i ei og samme teine. Største 1,5kg og minst 800g. Dette var under hummerfiske.

 

Syns såkalte søgneteiner er de teinene som fisker best, både krabber og hummer, men de koster en del mer en europristeinene.

 

Lite spm litt på siden helt på slutten, dere som fisker krabber mellom Svenskegrensa og Vest-Agder, dere senker vel teinene ned på dypere vann en 25m?

Link to post
Share on other sites

Det er meget tilfredstillende å oppleve det å få fangst i noe en har laget fra bunnen av selv. Hvis vi skal på død og liv kjøpe alt for att det skal være billig vill all kunskap forsvinne til kinaland.

Det er vi ikke tjent med

Ikke uenig i dette, men de kjøpeteinene som jeg har nevnt, er sammenleggbare. Det betyr at jeg nesten alltid har med meg noen teiner (4 - 8 teiner). Plassert mellom akterenden og badestigen bak båten. Uansett hvor jeg er, kan jeg hale inn noen krabber og ha den krabbekosen -----------.
Link to post
Share on other sites

....

Det er meget tilfredstillende å oppleve det å få fangst i noe en har laget fra bunnen av selv. Hvis vi skal på død og liv kjøpe alt for att det skal være billig vill all kunskap forsvinne til kinaland.

Det er vi ikke tjent med.

Jeg binner selv fluer også jeg. Det er orgasmisk å oppleve en sjøørret på 1.5 kg gå på noe en har laget selv. :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert, hvis du har tid til det. Jeg kan tenke meg at jeg kanskje får tid til å lage teinene selv om ca 37 år eller noe slikt, i mellomtiden bruker jeg nettingteiner fra Europris! Og sjøørreten,,, greit den smaker godt.. men det får da være grenser! :lol:
Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Søgneteine. Min favoritt sammen med teina på nederste bilde.

 

Bilde

 

Meget effektiv krabbe/hummerteine. Den beste treteine typen jeg har. L=90com B=50cm H=45cm

 

Bilde

 

Samme teine sett fra siden. Dessverre noe uskarpt.

 

Bilde

 

Nettingteine. Fisker meget godt L=80cm B=50cm H=40cm

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...