Møkkalasset Startet 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2013 (redigert) Båten har stått på land i 3 uker. I går merket jeg på utsiden av båten at det var stram "septiklukt". Til og med naboen kommenterte det. Jeg gikk om bord, og det stinket helt forferdelig. Nesten så jeg ble svimmel/uvel. Jeg pumpet litt ut av septiktanken, men det var bare frostvæske uten lukt. Vannet i kjølsvinet (også iblandet kjølevæske) var også uten lukt. Så kom jeg til å tenke på batteriene. Siden jeg har båten hjemme har jeg av praktiske grunner hatt landstrøm tilkoblet. Greit mht tilkobling av frostvakter o.s.v. Landstrømsanlegget har permanent ladeløsning med intelligent lader. Var dette problemet tenkte jeg.... Jeg googlet litt og fant støtte for teorien om at lukten kunne komme fra overkokt batteri. Lukten kan beskrives som svovellukt/ råtne egg. Koblet fra og luftet ut. Lukten forsvant gradvis så det er ingen tvil om årsaken. Begge forbruksbatteriene var litt varme å ta på, mens startbatteriet som er nytt var kaldt. Dette var også det eneste batteriet som hadde spenning over 12 V. Jeg visste at forbruksbatteriene mine sang på siste strofe på siste vers. Derfor har jeg ikke sjekket syrenivået i det siste. Heldigvis ble problemet løst før neste ukes jobbreise. Glad fruen slapp å måtte ta tak i dette. En ordentlig lærepenge, som jeg deler med dere. Moralen er , sjekk / etterfyll batteriene med batterivann. Dette kunne like gjerne ha hendt på båtplassen der jeg har landstrøm tilkoblet hele sesongen. Redigert 8.Desember.2013 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 Kan legge til at jeg etterfylte over en liter pr forbruksbatteri her i tidlig høst (110 amp). Startbatteriet røk, så jeg byttet det og fant ut at kanskje lurt å sjekke de såkalte vedlikeholdsfrie forbruksbatteriene. Nå visste jeg at vedlikeholdsfritt kun er en vits, men ble overrasket hvor mye syre som blir borte når man ligger med landstrøm og lader på hele tiden. Så enig møkkalasset, støtter din lille warning her jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 Hva med forseglete batterier?vil de ødelegges fortere enn påfyllbare batterier? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 Ja, for da er det ikke mulig å etterfylle. Vedlikeholdsfri betyr strengt tatt bare at de ikke lar seg vedlikholde. Når tilstrekkelig med vann har fordampet er de søppel.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gutek Svart 8.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2013 Du må kontrollere laderen din.Høres ut som den har pøst på med alt for høy spenning ? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Jori skrev On 8.12.2013 at 19.27: ... men ble overrasket hvor mye syre som blir borte når man ligger med landstrøm og lader på hele tiden. Syren blir normalt ikke "borte". Det er kun vannet som fordamper. Det høres ut for at laderen din har for høy spenning. Sjekk at det stemmer med batterifabrikantens krav (syrebatterier max 14,4 volt). Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Gutek skrev On 8.12.2013 at 22.34: Du må kontrollere laderen din.Høres ut som den har pøst på med alt for høy spenning ? Jeg er ganske sikker på at det ikke er tilfellet. Med laderen tilkoblet har aldri voltmeteret vist mer enn 14 volt. Lavere på vedlikeholdslading. Det er en nesten ny Calix-lader beregnet for fastmontering og med såkalt intelligent ladeforløp. Når en battericelle tørrkoker så er det vel sånn at batteriet ikke vil oppnå ønsket spenning? Laderen vil da likevel fortsette å lade kontinuerlig? Alt tyder på at min teori er riktig, ettersom startbatteriet som er nytt er i utmerket forfatning og har en spenning på 12,56 V. Forbruksbatteriene som er koblet parallelt har en spenning på 11, 3 V. Jeg har ikke koblet de fra hverandre ennå, men sannsynligvis er det en eller flere celler på ett av de to batteriene som er defekt(e). Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har vært uvøren og ikke sjekket væskenivået på batteriene på 2 sesonger. Ekstra dumt når man bruker landstrøm flittig. Man lærer så lenge man har båt.... Jeg er ikke ekspert på strøm, så fint om noen batterieksperter kan underbygge eller avvise min teori. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Kanskje ikke relevant, men det er blitt sagt i andre tråder at såkalte smartladere kan komme til å overlade batteriet dersom man har forbruk på kretsen uten at laderen er klar over at det dreier seg om forbruk. Forbruket vil registreres som lading, batteriladeren vil tro at batteriet ikke er oppladet enda, og kan gå over fra vedlikeladingsmodus til bulkladingmodus og øke ladespenningen. Dersom man har en batteribank med flere batterier i parallell og ett batteri tar kvelden, så kan det fort få konsekvenser for hele batteribanken. Spenningen vil falle, batteriet vil trekke lading fra nabobatteriene. En smartlader som registrerer spenningstap kan mene at hele batteribanken skal lades opp, og lade med høy ladespenning, noe som igjen kan koke bort nabobatteriene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dreamer Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Ved normal lading (under gass-spenning) skal vanntapet være minimalt. Den vanligste årsaken til vanntap er "koking" (lading med for høy spenning). Men det er flere muligheter enn å mistenke batteriladeren. Motorene kan under gange lade med for høy spenning, eller det kan være feil / kortslutning i en eller flere celler. Ved stort vannforbruk bør man sjekke batterier og ladespenning ofte, da batteriet blir ødelagt av tørrlading (batteriladeren vet ikke at det er lite vann på batteriet, og vil lade slik den er programmert). Normalt bør det ikke være behov for etterfylling av vann mer enn en gang i året, men kontroll bør foretas oftere. Ellers tror jeg Møkkalasset har helt rett når han sier. Man lærer så lenge man har båt .. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Dreamer skrev On 9.12.2013 at 9.38: Syren blir normalt ikke "borte". Det er kun vannet som fordamper. Det høres ut for at laderen din har for høy spenning. Sjekk at det stemmer med batterifabrikantens krav (syrebatterier max 14,4 volt). Lader på 13,4 volt fra laderen. men det er bare målt på en krets, lader tre kretser den laderen min. Skal innrømme at det ikke var sjekket på 1 1/2 sesong, da jeg gjorde det. Har gått bra med batteriene og lærdommen er at alt i båt bør følges opp regelmessig gitt. Selv vedlikeholdsfrie ting. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Jeg hadde akkurat samme opplevelse for noen å siden. Da var det vekselstrømsdynamoen som var defekt. Ladet med for mye spenning. Batteriet ble varmt og det ga fra seg en ekkel svovellignende lukt. Tror nok også at du lader med for høy spenning.... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Det er denne laderen jeg har. Manual beskriver ladeforløp. http://www.calix.se/files/efeffd0a1fdabc6688fd781a359855ad.pdf/BC1217.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Jeg har lest igjennom manualen for BC 1217 og legger merke til at max ladespenning er fast på 14,7 V, hvilket skulle gi ca 14,4 V på batteripolene. Ellers er vel tre ladefaser relativt vanlig. Laderen ser ut til å være helt OK, men en av forutsetningene er selvfølgelig at man følger manualens gode råd: OBS! Kontrollera batteriets syranivå regelbundet! Nordmenn har aldri vært verdensmestre i å lese bruksanvisninger (gjelder også undertegnede)! Ellers har jeg truffet flere som ikke var klar over at det er innstillbar max ladespenning på mange av de intelligente batteriladerne. Det er også en viktig grunn til å studere bruksanvisningen! Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2013 Dreamer skrev On 9.12.2013 at 20.21: .....men en av forutsetningene er selvfølgelig at man følger manualens gode råd: OBS! Kontrollera batteriets syranivå regelbundet! Nordmenn har aldri vært verdensmestre i å lese bruksanvisninger (gjelder også undertegnede)! Yes, and I`m so ashamed! Vanligvis er jeg ikke den verste synderen på dette området, men denne gang har jeg sluntret unna. Systemet virker veldig robust, og billig var det heller ikke. Så er nok typisk brukerfeil dette. Men som sagt, man lærer noe hele tiden. Glemmer aldri den stanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.