wd200s Startet 9.Desember.2013 Del på Facebook Startet 9.Desember.2013 noen som kan vite hvordan båt dette er : lengde:14,5fot bredde:150cm ifølge forrige eier skulle det visst ha sittet en vannjett i den men den er bygd om til utenbords, har lett ganske lenge men finner ingenting lignende setter pris på svar ;) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Få tak i en vannskutermotor og monter vannjet igjen ;) Skøy båt :) Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Minner mistenkelig på en Balerina 16, har aldrig hørt om det, men kanskje den hadde en lillesøster på 14,5? Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Minner mistenkelig på en Balerina 16, har aldrig hørt om det, men kanskje den hadde en lillesøster på 14,5? takk for svar begge to :) har du noen bilder av den balerina'n? kan være den er 16 hakke målt den helt nøyaktig ;) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Ser at Ørnvik har lekt seg litt med små vannjet.. Synes ikke den er så ulik i skrogdesign heller... Sjekk ut Jetling sin båt, så ser du hvor gøy en vannjetmotor kan være i en liten båt ;) Synes egentlig den er veldig lik type Avanti,Smuggler, cobra etc... Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 lest gjennom hele tråden til jetling :D hadde vært tøft med vannjet om pengene strak til ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Skal ikke forundre meg mye om det du har er en Piratkopi av Hurricane 470, Dette var ekstremt populære båter og de ble laget piratformer til disse båtene som ble støpt rundt i hele landet, Originalene ble ble solgt under navnet først Hurricane, deretter Winrace og Cyber. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Mulligan Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Få tak i en vannskutermotor og monter vannjet igjen ;) Skøy båt :) Hvis ikke du har bruk for den ekstreme manøvrerbarheten vannjet gir, så styr unna. Vannjet er håpløst ineffektivt. Påhenger med heis er tingen når du skal fort avgårde. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Kan legge til, noe av det som kjennetegner kopiene er at sidene er mer vinkelrette, og overbygg er gjerne litt annerledes en originalen, etter hva jeg har hørt så ble det støpt former på bunnen av disse, men sider å hekkparti på formen ble laget i finerplater, derfor er det mer vinkelrette flater på kopiene en av di originale finnes her: http://www.batborsen.se/motorbaatar-603/hurricane-470-346014 Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
wd200s Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 ja, særlig overbygget minner meg om hurrycane men skroget er ikke så veldig likt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 jeg syns også skrogsider og overbygg bærer litt preg av "hjemmeproduksjon" - bunn / stegslister syns jeg ligner litt på Smuggler...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tskjei Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Hvis ikke du har bruk for den ekstreme manøvrerbarheten vannjet gir, så styr unna. Vannjet er håpløst ineffektivt. Påhenger med heis er tingen når du skal fort avgårde. Hmmmm.... På en så liten båt er nok en vannjet på 250hk mer effektivt enn noe annet....Blir baktung med en 250hk påhenger :P Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Har ikke gode bilder av Ballerinaen, det er nok 35 år + siden jeg var med å bygge en slik (sette sammen et halvfabrikat) Smuggler har mer markant negativt spring og har vel ikke laget så små båter, og Hurricane har mer bue i formen over fenderlisten. Se Finn annonse 45432102 der ligger det en Ballerina. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Hmmmm.... På en så liten båt er nok en vannjet på 250hk mer effektivt enn noe annet....Blir baktung med en 250hk påhenger :P Vannjeten må ha hele inntaket i vannet hele tiden. Ellers får den ikke rett trykk i pumpa. En slik båt som dette skal trimmes slik at den rir på en liten flik av skroget helt akter. Dessuten er vannjet i seg selv lite effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 (redigert) 14.5 fot høres noe spesielt ut, Shakespeare hadde båter i den størrelsen, men mener å huske de ikke var så spisse i baugen. Selco hadde 14 fots Selsprint, og skroget kan ligne veldig, med det ligner ikke helt på overbygget, men Selsprint formene har vært både her og der, så det kan være overbygget er noe annet "hjemmemikk". Redigert 10.Desember.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Vannjeten må ha hele inntaket i vannet hele tiden. Ellers får den ikke rett trykk i pumpa. En slik båt som dette skal trimmes slik at den rir på en liten flik av skroget helt akter. Dessuten er vannjet i seg selv lite effektivt. Tror ikke Jetling hadde fått samme fart med en påhengsmotor som med vannjet...På en så liten båt som denne vil en vannscooterjet gi utrolig bra effektivitet. Vannjet i større båter er jeg helt enig med deg i. Hadde en 28 foter med 400 diesel og vannjet. Gikk 53knop, men med propell og 400hk hadde den nok gjort mer. Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Jetlingen er nok flatere i bunnen en denne, så jeg tror Mulligan har et poeng. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Tror ikke Jetling hadde fått samme fart med en påhengsmotor som med vannjet...På en så liten båt som denne vil en vannscooterjet gi utrolig bra effektivitet. Effektivitet blir feil å si, da det vel er en 1.5 liter turbomotor trimmet opp fra 260 til godt over 300hk. Men jetdriften gir stabilitet og kontroll nok til å kjøre i over 70 knop i og med at den suger seg ned i vannet i motsetning til en påhenger som med en god propell gir løft så det holder. Mer knop pr hk men også mer ustabil når farta kommer over et visst punkt. Jetlingen er vel heller ikke spesielt flat i bunn, annet enn der den er modifisert for å ta inn vann Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arildo85 Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Dette er en båt som heter Oldeburg, engelsk produsert , veldig få av disse i Norge , kjenner en som har hatt 2 av disse , vanvittig kjekk båt;) *oldenburg Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Dette er en båt som heter Oldeburg, engelsk produsert , veldig få av disse i Norge , kjenner en som har hatt 2 av disse , vanvittig kjekk båt;) *oldenburg jøss ;) takk for svar har du noen flere bilder eller noe annet informasjon om disse båtene? vet du hvor han var fra han karen som hadde disse 2 båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Kan finne ut litt mer etter jul skal snakke med han då:) han bor i Rogaland i nærheten av Stavanger. Husker vi hadde 75 hk på den ene, gikk som ett skudd å lå fint på sjøen:) Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Kan finne ut litt mer etter jul skal snakke med han då:) han bor i Rogaland i nærheten av Stavanger. Husker vi hadde 75 hk på den ene, gikk som ett skudd å lå fint på sjøen:) det setter jeg pris på om du gjør :) ligger jaggu ikke mye info om disse oldenburgene på nettet :( Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Du hører fra meg :) nei ikke en dritt å finne :) har du prøvd båten? Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Du hører fra meg :) nei ikke en dritt å finne :) har du prøvd båten? nei ikke enda, derfor jeg er så nyskjerrig :) Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Skjønner , da kan du glede deg:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.