Jump to content

ukjent speedbåt 14,5 fot


wd200s

Recommended Posts

Kan legge til, noe av det som kjennetegner kopiene er at sidene er mer vinkelrette, og overbygg er gjerne litt annerledes en originalen, etter hva jeg har hørt så ble det støpt former på bunnen av disse, men sider å hekkparti på formen ble laget i finerplater, derfor er det mer vinkelrette flater på kopiene

 

en av di originale finnes her: http://www.batborsen.se/motorbaatar-603/hurricane-470-346014

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Hmmmm.... På en så liten båt er nok en vannjet på 250hk mer effektivt enn noe annet....Blir baktung med en 250hk påhenger :P

Vannjeten må ha hele inntaket i vannet hele tiden. Ellers får den ikke rett trykk i pumpa. En slik båt som dette skal trimmes slik at den rir på en liten flik av skroget helt akter.

Dessuten er vannjet i seg selv lite effektivt.

Link to post

14.5 fot høres noe spesielt ut, Shakespeare hadde båter i den størrelsen, men mener å huske de ikke var så spisse i baugen.

Selco hadde 14 fots Selsprint, og skroget kan ligne veldig, med det ligner ikke helt på overbygget, men Selsprint formene har vært både her og der, så det kan være overbygget er noe annet "hjemmemikk".

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Vannjeten må ha hele inntaket i vannet hele tiden. Ellers får den ikke rett trykk i pumpa. En slik båt som dette skal trimmes slik at den rir på en liten flik av skroget helt akter.

Dessuten er vannjet i seg selv lite effektivt.

Tror ikke Jetling hadde fått samme fart med en påhengsmotor som med vannjet...På en så liten båt som denne vil en vannscooterjet gi utrolig bra effektivitet. Vannjet i større båter er jeg helt enig med deg i. Hadde en 28 foter med 400 diesel og vannjet. Gikk 53knop, men med propell og 400hk hadde den nok gjort mer.

Link to post

Tror ikke Jetling hadde fått samme fart med en påhengsmotor som med vannjet...På en så liten båt som denne vil en vannscooterjet gi utrolig bra effektivitet.

 

Effektivitet blir feil å si, da det vel er en 1.5 liter turbomotor trimmet opp fra 260 til godt over 300hk.

 

Men jetdriften gir stabilitet og kontroll nok til å kjøre i over 70 knop i og med at den suger seg ned i vannet i motsetning til en påhenger som med en god propell gir løft så det holder. Mer knop pr hk men også mer ustabil når farta kommer over et visst punkt.

 

Jetlingen er vel heller ikke spesielt flat i bunn, annet enn der den er modifisert for å ta inn vann

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...