Hylasia Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Hei Jeg har begynt prosessen med å innstallere varme i en 42 fots seilbåt. Etter mye interessant lesing her inne er planen i ferd med å utkrystallisere seg. Men jeg er nysgjerrig på hvilke rørsystemer folk satser på. Spesielt med tanke på valg av materialer i ventiler og koblinger, slangediameter og slangetype. Hurtigkoblinger kontra skrukoblinger er også noe som vurderes. Jeg vurderer en Eber D5W som har stusser på 18mm, såvidt jeg vet. Radiatorer og vifteovner har 16mm. Det hadde vært en fordel å unngå for mange komplekse overganger, men det er jo et poeng å ha en viss slangediameter. Fleksibel slange er et must. Planen er også å koble dette sammen med motor og varmtvann. Jeg tenker at motoren er hakket mer kritisk og bør kunne isoleres med høykvalitetskomponenter, men å legge rustfritt eller bronse gjennom hele båten er vel i overkant dekadent? Hjertmanns har en grei serie med slangedimeter på 22mm. Men dette er en ganske ukurant diameter i forhold til standarer på halv-, trekvart- og heltoms kvalitetskomponenter. Kvaliteten på Hjertmanns system er også vanskelig å bedømme og utvalget av komponenter virker begrenset. Hva slags røropplegg anbefaler dere og hvor er de beste stedene å skaffe det? Quote Link to post
Frøken Fryd Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Jeg kjøpte slanger på Tess, men du bør ha firmaavtale når du handler der. Quote Link to post
SR400 Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 (edited) Ser at slangedimensjonen ikke er lik det jeg har gått for men. Jeg har brukt pex rør fra biltema, samt pex koblinger fra biltema. (15mm) 3.sesongen med vannbåren varme nå. Valgte å ikke ha motoren i den sløyfa. Skulle jeg koblet motoren innom der ville jeg gått for å koblet den via en varmeveksler. I mitt tilfelle pga, stor masse støpejern i motoren (475 kg) Og hvis man skulle få et problem med toppakning eller lignende så bille varmeapparatene vert det svakeste leddet og frostveske ville sprutet rundt inni cabinene. Edited December 10, 2013 by Kaptein NMBF (see edit history) Quote http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.