avmønstret5 Startet 10.Desember.2013 Del på Facebook Startet 10.Desember.2013 Etter oljeskift for noen dager siden da alt tilsynelatende var i orden, skulle jeg kjøre motoren litt varm på fredag. Rutinemessing peiling av motorolje.., veldig høy, tappet av noe , tynn og rar. Blandet med diesel? Hadde en nyttig IM til Anjuna, og han fortalte at om løftepumpens mebrand er sprukket kan diesel lekke i bunnpanna. Før jeg begynner å skru i dag, er det noen med lignende erfaringer, eller kjennskap til andre muligheter for diesellekkasje ned i motoren/bunnpanna.?? Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Enten forpumpa eller HT pumpa, det er vel de eneste stedene Diesel kan komme inn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 OK. Roger, jeg for vel bare begynne å skru ;-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Sjekket forpumpen, helt ok. HT pumpa neste. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Hei, pakninga mellom pumpa og blokka er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Ok, er den lett å skifte? Har også hørt det er en simering på pumpa ? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Det finnes nye pumper på økonomideler, men kan sikkert repareres å, jeg sa pakninga mellom pumpa og blokka, men det jeg mente er membraen i pumpen som lekker, da kommer der diesel inn til kamakselen og ned i bunnpanna, som vipper pumpa opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Hadde samme motor og samme problem. Membran var ikke sprukket, men slakk i klinken i festet på midten. Klinket dette og kjørte videre i ferien uten problem, til jeg fikk ny og byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 I gamle dager reparerte vi slike pumper. Med særs vikarierende resultat. Vil anbefale å kjøpe en ny. Eller slik som Hulda kjører nå, har satt inn elektrisk fødepumpe, kjøpt hos Aarnes AS i Sarp. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 (redigert) Som foreslått over er mest sannsynlig lekkasje inn til veivhuset via fødepumpa. Fint at du oppdaget dette så du ikke fikk erfare diesel runaway - at motoren din går ukontrollert og ruser opp på motorolja. Jeg var med på dette med tilsvarende motor ved tillegging på en hentetur (seilbåt) - det var ikke kult i kuling. Det høres ut som motoren holdt på å komme ut gjennom skrogsiden og røyken velter ut. Vi løste problemet midlertidig med et oljeskift. Redigert 11.Desember.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Forpumpa virket ok ut fra det jeg kan se. Men skal prøve å montere rørene på den og pumpe før montering til blokka for å være helt sikker. Er den tett så det det nok bare å gå løs på ht-pumpa. Noen som selv har skiftet simering på den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.