Jump to content

Kjøpt Hasla 27cc med Ford/Saab 150 HK, tar imot alle tips

akva

Recommended Posts

Du har fått deg ein kjempemotor dersom den er i god stand.Står sikkert ei Simms dieselpumpe på den som er oljefyllt.Her kan det vere at pumpa slepper litt disel i oljen slik at du får lekkasje.Eg hadde eit overløpsrør slik at eg fekk oljen samla i eit binne som hang på pumpa.Denne motoren tåle faktisk å verte hardt kjørt,for det er ein turbomotor uten interculer. :yesnod:

Som baldrian sier, sjekk at det er smørolje i pumpen og ikke Diesel. tapp av og fyll på ny olje.

regner med at du har en slik. med overløpsrør (noen plugger overløpet når pumpa blir slitt)

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

KB 27 har septiktanken (syrefast) montert under den opphøyde dørken i forkabinen - under festet til bordfoten. Skrur du av dørkplata der, kan du lett finne målene på plassen som er til rådighet.

Med nevnte plassering - og fornuftig plasserte stusser på tanken, er trekking av innløpsrør, utløpsrør og lufting rimelig enkelt.

• 2 weeks later...

På KB 27 CC er det ejektortømming, du har sannsynligvis samme løsning.

På/ved utløpsflensen i bunnen av båten er det en anordning som gjør at det dannes vakuum i utløpet ved hastighet over 10-12 knop. Da er det bare å åpne krana mellom setiktank og utløpsflens - så suges tanken tom på kort tid (under ett minutt!) helt av seg selv!

Men husk bare å steng krana igjen før hastigheten reduseres - ellers fyller septiktanken seg raskt med saltvann!

• 8 months later...

Har nå harr båten første sessongen. En utrolig flott båt. Motoren er upåklagelig. Angrer ikke på dette kjøpet. Nå er båten satt til vinterlagring. Må bytte noe i vinter. Alt settes bort. Nå er det bare å glede sen til våren igjen og en ny sesong

• 4 years later...
  • 1 month later...
akva skrev On 25.4.2019 at 19.37:

Nei, den solgte jeg for to år siden. Noe du lurer på?

Har du bilder liggende, så kan det være gull verdt for min del. Alltids gøy å få inspirasjon på hvordan det kan bli. Min er et eksempel på dårlig halvfabrikata..

• 1 year later...