akva Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Har kjøpt en Hasla 27 cc med en Ford/Saab 150 hk. Er det noen som har erfaring med denne båten eller motor? Tar imot alle tips om båten eller motoren Quote Link to post
dakota Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Båten har jeg ikke vært noe bort i, men motoren er seig. Er vel nesten uslitlige hvis de får riktig stell. Quote Link to post
baldrian Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Du har fått deg ein kjempemotor dersom den er i god stand.Står sikkert ei Simms dieselpumpe på den som er oljefyllt.Her kan det vere at pumpa slepper litt disel i oljen slik at du får lekkasje.Eg hadde eit overløpsrør slik at eg fekk oljen samla i eit binne som hang på pumpa.Denne motoren tåle faktisk å verte hardt kjørt,for det er ein turbomotor uten interculer. Quote Link to post
hapetra Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Kjenner båten, men ikke motor. Hva lurer du på? Quote Link to post
akva Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Du kjenner båten, hepetra. Lurer på hvordan den oppfører seg og om det er noe jeg må se etter Quote Link to post
Roger jo Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Som baldrian sier, sjekk at det er smørolje i pumpen og ikke Diesel. tapp av og fyll på ny olje. regner med at du har en slik. med overløpsrør (noen plugger overløpet når pumpa blir slitt) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
akva Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Er det enkelt å sette inn en septiktank i en Hasla? Noen som vet om det? Quote Link to post
Svee Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 KB 27 har septiktanken (syrefast) montert under den opphøyde dørken i forkabinen - under festet til bordfoten. Skrur du av dørkplata der, kan du lett finne målene på plassen som er til rådighet. Med nevnte plassering - og fornuftig plasserte stusser på tanken, er trekking av innløpsrør, utløpsrør og lufting rimelig enkelt. Quote Link to post
akva Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Takk Svee, dette var et greit forslag jeg skal ta med videre Quote Link to post
Ingar Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Er ikke dette en ny utgave av KB27CC? Isåfall ligger brosjyren i dokumentarkivet. Quote Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
akva Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Oppdaget at det er septikktank i båten, nå er det bare å finne ut hvordan den tømmes, noen som vet det? Quote Link to post
Svee Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 På KB 27 CC er det ejektortømming, du har sannsynligvis samme løsning. På/ved utløpsflensen i bunnen av båten er det en anordning som gjør at det dannes vakuum i utløpet ved hastighet over 10-12 knop. Da er det bare å åpne krana mellom setiktank og utløpsflens - så suges tanken tom på kort tid (under ett minutt!) helt av seg selv! Men husk bare å steng krana igjen før hastigheten reduseres - ellers fyller septiktanken seg raskt med saltvann! Quote Link to post
akva Posted December 26, 2013 Author Share Posted December 26, 2013 Takk for det Svee. Tusen takk for informasjon Quote Link to post
akva Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 Har nå harr båten første sessongen. En utrolig flott båt. Motoren er upåklagelig. Angrer ikke på dette kjøpet. Nå er båten satt til vinterlagring. Må bytte noe i vinter. Alt settes bort. Nå er det bare å glede sen til våren igjen og en ny sesong Quote Link to post
Torsen67 Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Hei, Har du denne båten fortsatt? Quote Link to post
akva Posted April 25, 2019 Author Share Posted April 25, 2019 Nei, den solgte jeg for to år siden. Noe du lurer på? Quote Link to post
Torsen67 Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 akva skrev On 25.4.2019 at 19.37: Nei, den solgte jeg for to år siden. Noe du lurer på? Har du bilder liggende, så kan det være gull verdt for min del. Alltids gøy å få inspirasjon på hvordan det kan bli. Min er et eksempel på dårlig halvfabrikata.. Quote Link to post
laban74 Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 akva skrev On 25.4.2019 at 19.37: Nei, den solgte jeg for to år siden. Noe du lurer på? Hei. Tror kanskje jeg akkurat har kjøpt din gamle båt... Husker du "reg nr" ? Quote Link to post
Recommended Posts