Jump to content

Kartlampe


rhea

Recommended Posts

Leter etter ei kartlampe av god kvalitet som kan ha rødt lys slik at jeg bevarer nattsynet. Den må også ha en fleksibel arm til å bøye utover kartbordet.   De  jeg finner er enten jålete i messing med anker på eller rett og slett i en dårlig plastkvalitet. Har prøvd med fast rødt diodelys, men det fungerte dårlig da det ble punktbelysning per diode. Er det noen som har noen ide om hvor jeg kan få tak i en slik lampe.

Link to post
Share on other sites

De hadde noen på www.maritim.no søk på kartlampe. Vanskelig å si om de hadde rødt lys, men det kan man muligens fikse selv med rød tape, tusj eller lignende. I Viknesen jeg bruker er det orginalt montert en veldig grei sak på fleksibel arm der man kan senke et rødt deksel nedover lampen for slik å få rødt lys.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil så har Hella en kartlampe som er god. Vi har dem i bilene på jobben og de kjøres av 60 forskjellige sjåfører og bilene går 300 000 km før de skrotes. Lampene varer stort sett like lenge som bilene. Vi har også hatt en annen type men det var bare søppel. Den vi får leveres med rødt og hvitt glass slik at du kan velge.  Den ser identisk ut som den Hella lampen som står i katalogen til Maritim, men det går ikke frem av katalogen om det følger med rødt glass, men det kan nok et telefon til Maritim eller Hellanor avklare. Den er dyr men verdt hver krone.

Link to post
Share on other sites

Led bør være en god løsning, men man trenger en diffus med stor strålevinkel og lysstyrke.

Det finnes et uttall typer å velge mellom, f.eks. på http://elfa.se

Man kan relativt enkelt erstatte en valig pære med lysdiode.

 

Har byttet ut midtkonsoll spot'en i bilen med en blå diode,  behagelig lys og ganske stilig.... :confused:

 

Led's er spes. godt egnet i seilbåter da de nesten ikke bruker strøm.

Link to post
Share on other sites

Ingen som bruker vanlig lommelykt? Jeg har i alle år brukt en eller annen form for lommelykt, gjerne de flate med 4,5V batteri. Ligger i ro når den ikke er i bruk og når jeg holder den inni hånden er det enkelt å dosere lyset ved å dekke over større eller mindre deler av glasset. Farge får en, om en ønsker det, ved å sette fast folie på glasset.

 

Hadde en gammel og ganske stilig kartlampe i en båt en gang, men likte ikke helt at den bare kunne brukes på kartbordet. En har jo andre gjøremål i mørket også, f.eks. føring av dekksdagbok, sjekke om kaffen koker, lete etter neste kart++++

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en helt grei kartlampe hos MALFIX i Oslo. Han fører to typer,  ingen av dem spesielt dyre, men han anbefalte ikke den billigste (kalte den billigste for skrot :confused:)

 

Kan velge om jeg skal ha rødt eller hvitt lys ved å vri  et filter foran pæra. Fungerer helt fint. Har til og med hatt god nytte av den i høstmørket.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Handlet du hos MALFIX var det sikkert ikke dyrt Lasse.

 

Er det en slik lampe med fleksibel arm?

Hvor lang arm?

Hvordan festes lampen?

Hva slags tilkobling til 12volt?

Hva betalte du?

 

Kunne også tenkt meg noe slikt, drar ofte over fjorden fra Soon til Kommersøy sånn rundt midnatt. Da er det bra mørkt i april og nå på høsten. Håper det blir rolige vindforhold til helgen. Da blir det vel sesongens siste tur.

 

Og så er det tid for vinterdepresjonen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er en lampe med fleksibel arm, og jeg vil tippe at armen er ca  60 cm. Husker ikke hva den kostet. Man blir jo nokså "tummelumsk" når mer er hos Malfix  :confused:.

 

I enden av lampen er det en liten boks med av/på bryter og hull til skruer, og ledning. Veldig enkel å montere.  

 

Håper du får en hyggelig tur til helgen. Det er vel ikke så mange som "ferierer" på sjøen på denne tiden av året. Skulle gjerne tatt en helgetur selv, men får ikke med meg noe mannskap.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er merkelig med båtlivet om høsten. Ikke bare at det nesten ikke er båter ute, men typen båter som er ute har endret seg drastisk. Nå er det snekker og seilbåter. Og de er ute og "tøffer" i hastigheter langt under 10 knop, med dorgesnøret ute.

 

Og for ikke å fornærme noen, - siste turen vi var ute så vi faktisk flere "høyhus/flybridge" båter bare sigene langsomt frem. De også med dorgen ute!

 

Sånn bare til ettertanke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Håper du får en hyggelig tur til helgen. Det er vel ikke så mange som "ferierer" på sjøen på denne tiden av året. Skulle gjerne tatt en helgetur selv, men får ikke med meg noe mannskap.

Takk for ønske

Høsten er ei flott tid for turer på sjøen. Klar luft, alle de beste plassene er ledige, rødvinen smaker nydelig og TV'n står hjemme. Og bare kona og meg selv. :confused:

Men, det er fullt av hummerteinemerker som flyter midt i leia, vinden og været skifter fort. det kan være tung sjø og nattmørket kommer fort. Da trenger jeg ei kartlampe som ikke ødelegger nattsynet.

Link to post
Share on other sites

Til info: Fikk katalogen jeg hadde bestillt fra http://www.skaane.no i dag. Meget bra katalog forresten, stort utvalg og noe hard-to-find-stuff tror jeg.

 

De har 2 typer kartlamper:

 

Kartlampe med bryter. 35 cm lang, forkrommet, fleksibel slange. Skyvbar blender. Leveres med pære 12V 5W.  Koster 145,-

 

Ser OK ut. Dette er den "vanlige" typen man ser for seg når man tenker på kartlamper. Fleksi slange med en liten sort "knapp" ytterst hvor pæren sitter.

 

Kartlampe med bryter. 30 cm lang gullelox. alum. slange og skjerm. Lysåpning 65 mm. Leveres med pære 12V 10W. Koster 225,-

 

Denne sitter også på fleksi slange, men selve lampehodet er større, for de som foretrekker det. Kanskje litt lettere å mekke en løsning som kombinerer rødt/ikke rødt lys på denne?

 

Later ikke til å være rødt lys i noen av dem, men dette kan vel fikses med litt fingerferdighet.

Link to post
Share on other sites

PanPan; He, he... Gir deg ikke du. Blir nødt til å sette deg på plass en dag...  :cheers:

 

Ingar; Jeg postet egentlig innlegget som en info til de som er på jakt etter ulike kartleserlamper. Foreløpig har jeg ikke hatt behov for kart der jeg har fartet. Men du kan godt poste tipset ditt likevel, så har vi det for ettertiden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Fra en ekte skipper i slekta fikk jeg det enkle tips å tape rødt utenpå en vanlig liten pen-light, med et hull midt i tapen på størrelse med et knappenålshode.  Da bevares nattsynet, samtidig som det hvite lyset lar deg se røde merker i kartet (fyrsektorer etc.) uten fare for forveksling med grønn.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det siste er viktig. Hvis du bruker rødt lys i kartlampa ser du ikke de røde detaljene i kartet! De ser de ikke bare litt dårlig, de forsvinner helt. Oransje eller blått lys er bedre. Det er såvidt jeg vet ingen viktige detaljer i kartet som er tegnet i oransje eller blått. Bruk av en farget tape som Skipper_Worse sier er et godt og billig tips.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Etter mange og lange nattetimer på brovakt er det en kombinasjon som er og blir favoritten. Kartlampe med svanehals og dimmbart hvitt lys, samt Mag-Lite lykt med rødt glass som supplement. Kartlampen brukes til alt kartarbeid, og kan ikke være rød på grunn av rød-grønn problematikken. Mag-Liten brukes til alt annet, og har den fordelen at den har lysstråle som kan justeres i fokus. En uvurderlig kombinasjon når der skal navigeres i hektiske nattetimer uten å miste nattesyn.

Men hvor vi kjøper lampene? Har ingen anelse, men de ser ikke billige ut.........

Oso

Link to post
Share on other sites

Favoritten min for tiden er en liten LED sak med hvitt lys. Denne gjemmes lett i hånden. Slås på med trykknapp i bakkant (tommelen) og lyset strupes med lillefingeren slik at en bare får lys på det området som er nødvendig.

 

Bilde

Bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Leita litt i gamle tråder :smiley:

Eg rydder og flytter litt på skjermer og brytere, og skal montere kompass igjenn. Den plassen eg ønsker å ha kompasset nå blir i nærheten av kartlampen. Så oppdaga eg at når eg svinger den flexible armen på kartlampen så virrer kompasset.

Så her må eg enten flytte kompass, feks oppunder taket, eller bytte kartlampe til en type som ikkje er magnetisk :blush: Nokon som har erfaringer og tips å bidra med då i evt valg av kartlampe ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er å få tak i en mindre maglite. Dette brukte jeg selv som navigatør i Marinen. Jeg brukte aldri fargede glass til lykten. Snippetrikset er å dimme lyset med gul maskeringstape. Da beholder man alle fargenyanser i kartet. Man legger så mange lag maskeringstape man trenger for å oppnå ønsket dimmeeffekt.

Link to post
Share on other sites

Ja :smiley: Ved ettertanke, så er det knapt med plass igjen på dasjbordet (heiter det dasjbord i båt...?) Kartbordet der har måtte vike for radar og digital kartskjerm. Så eg trenger ikkje kartlampe der. Eg flytter kartlampen bak fører over bordet der, slik at mulige assistenter har nødvendig lys ved nattseilas, og er då kvitt det problemet.

Tipset med en liten lykt er bra. Eg har hatt både liten lykt og en litt større liggende ved førerposisjon alltid.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...