Jump to content

Må man være "millionær" for å ha råd til å båtdrømmen?


Fladnal

Recommended Posts

Hei.

 

Har i lengre tid drøymt om å kjøpe meg en skikkelig båt.

Er oppvaksen i båt og livet på sjøen, men flytta for meg sjølv for nåken år sia og tilgangen til min fars båt blir då vanskelig. Så båtlivet som eg anser som min store lidenskap uteblir.

 

Ser på Viknes og NB til rund 700-800tusen.

 

Har pr dags dato ei leilighet til 2mil.

Kva bør ein då ha ca som årslønn for å forsvare ei sånn investering?

Er det galskap av en 24åring å kjøpe så dyr båt?

 

Alle svar motas med takk.

Link to post

Dersom banken mener det er forsvarlig; følg drømmen din :thumbsup:

Vi lever bare en gang!

 

Ett hundre prosent enig! :thumbsup:

 

Men, det skal også nevnes at man får mange fine båter til langt under den prisen!

Hvilke behov har du?

Hva slags utstyr og fasiliteter har du behov for eller ønsker du?

Hva skal du bruke båten til?

 

Det kan godt være at det finnes båter til halvparten eller en tredjedel av den prisen som vil fungere utmerket til ditt bruk! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

I dag er det kjøpars marked,slik at det er alle muligheite å gjere eit godt kjøp.Imidlertid er det bruken som kan vere kostbar.Berre auken i avgiftauken på farga diesel som er vedtatt vert ein heil del pengar ved mykje bruk,og alt som har med båt å gjere kostar peng.Men likavel,har ein råd tilå kjøpe må ein ha rå til å bruke.Ein treng ikkje reise så langt.Sjølv rundt neste nes er du på ein ny plass.

Link to post
Guest Avmønstret#

Kan alltids forstå båtvalget, men det er nå likevel mange båter som er bedre enn ingen båt, vil nå jeg si...

 

Ja, jeg kan ikke helt skjønne tilnærmingen når en bestemt modell båt er viktigere enn å ha båt... høres rart ut. Tror jeg hadde lagt det ligge om drivkrafta ikke var mer enn det.

Link to post

hadde for mange år siden drøm om en spesifikk båt som jeg ikke hadde råd til, derfor gikk jeg å surret i fjellet med telt og primus.......... Helt til lengselen etter saltvann ble så stor at jeg bestemte meg for å skaffe båt igjen.Ikke den båten jeg hadde drømt om, men rett og slett en båt jeg hadde råd til, og som ville få meg ut på sjøen igjen slik at jeg kunne smake på båtlivets gleder, og i ettertid angrer jeg på at jeg ikke kom meg ut på sjøen tidligere, og at jeg lot "drømmebåten" være til hinder for mitt båtliv.

Selv om man ikke makter å skaffe drømmebåten så finnes det så utrolig mange andre veier for å komme seg til sjøs og begynne å leve livet.

I dag har jeg vel egentlig ikke noen drømmebåt jeg sikler etter, bortsett at jeg enkelte ganger lider av 3 fots syken, men jeg trives så utrolig godt ombord i min lille 28 fots seilbåt fra 1956, at jeg faktisk ikke klarer å kose meg mer enn jeg gjør nå. Det finnes vel en grense på hvor lykkelig man kan bli?

Link to post

Det lure er vel å sette opp et komplett budget (båtdrift/forsikring/vedlikehold inkludert) ut i fra grunnlønn. Det som står i sort på bunnlinjen dikterer hva båtlån du kan tillate deg å ta.

Tror det er mange i dag som tar lån ut i fra hva de får på lønnslippen. Og ikke tenker helt på at det kan komme dårligere tider. Men om du tenker slik så må du også forberede deg på at du kanskje må "kutte tapene" i form av billigsalg om ting plutselig går dårligere.

 

Du sier ikke mye om statusen din.

Men tidlig i 20 årene, og husetableringen, så er det vel ikke unormalt å være på 80% av hus i lån, samt kanskje noen kausjonister. Med snittlønning i dag på ca 450-470.000 så vil jeg tro en ligger på rød side om en også har en bil med lån. Spesielt om en er singel.

Vil tro en må prioritere godt når det gjelder luksus og fest for å få den komboen til å gå. Så om en fortsatt drar ut på byen hver helg, og styler bilen i hverdagene så burde en kanskje vente med å gjøre de store båt"investeringene".

Jara Wynja

Link to post

I likhet med andre undrer jeg meg litt over at båtvalg og prisklasse ikke er tema for diskusjon - men det er vel bare å akseptere :-) Jeg kan kanskje forstå det dersom du har hatt tilgang til denne typen båter tidligere og ikke ønsker noe annet. Jeg pleier å si at jeg er veldig glad for å ha startet med en billig båt, lærekurven har vært bratt for en tredjegenerasjons landkrabbe - men dersom du er vokst opp på havet har du vel ikke samme problem.

 

Har pr dags dato ei leilighet til 2mil.

Kva bør ein då ha ca som årslønn for å forsvare ei sånn investering?

Er det galskap av en 24åring å kjøpe så dyr båt?

 

Alle svar motas med takk.

Det raser en annen tråd akkurat nå over samme tema, og konklusjonen er vel at vi er alle så forskjellige at man ikke kan sette opp noen råd som passer til alle og enhver - det er mye snakk om prioriteringer og hvilke kompromisser du ellers er villig til å gjennomføre i livet. Jeg har møtt på studenter som ikke har spist annet enn brød med syltetøy i løpet av et helt semester for å spare opp nok penger til å realisere sine drømmer.

 

Du har en absolutt grense - den ligger på hvor mye du har på sparekonto pluss hvor mye du kan få i lån. Pga nytt lovverk er bankene relativt restriktive på å gi ut lån nå - men det er fortsatt en risiko med å "låne over evne". Renta kan gå opp. Den har vært oppe i tosiffret beløp tidligere, og jeg husker hvordan folk med både fin bil, hus og båt gikk med nesen i grusen på den tiden. Arbeidsledighet er også en risiko. Jeg kjenner folk som har brent seg med dagens rentenivå - også der var både bil, hus og båt lånefinansert. Det er alltid enkelt å akseptere en økt materiell levestandard, men aldri enkelt å akseptere en redusert materiell levestandard - og man lever et langt mer lykkelig liv dersom man slipper å bekymre seg over saldo på kontoen og på hvor mye som er tilbake av lønninga etter at månedens avdrag og renter er betalt.

 

En tommelfingerregel er at minst 10-20% av verdien går med på ulike kostnader, så regn med en kostnad på minst 100k i året - men dette er langt mer enn bare driftskostnader:

 

* Verditap/avskriving. Velger man en splitter ny båt må man regne med et høyt verditap, velger man en båt som er noen år gammel så er verditapet lavt (men vedlikeholdskostnadene kan til gjengjeld bli høyere).

* Kapitalkostnader - altså renten på lånet, dersom du lånefinansierer båten. Alternativt hva du kunne fått ved å investere kjøpesummen, f.eks. brukt det til å betale ned på boliglån.

* Egeninnsats. Husk på at båteierskap ikke bare krever penger, men mye tid!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...