Jump to content

Må man være "millionær" for å ha råd til å båtdrømmen?

Fladnal

Recommended Posts

Takker for mange raske og konstruktive svar :)

Båtvalgett mitt er spikra :)

Comfort på dager med litt ruskevær er viktig på Vestlandet :)

Driv en del med dykking og litt fiske, så den må være allsidig og pålitelig :)

Banken gir deg svar på det økonomiske. Båtplassen tar seg av selve båten:-)

Jo penere/dyrere båt du kjøper jo mere begrensninger pålegger du deg selv når du skal bruke den til f eks fiske.

Jo større avstand du har ned til sjøen jo mindre følelse får du med den.

Dette er jo båter som er laget for å kunne kombinere fisking, dykking og fritid fra dagen de er ny. Med sjøvannspyling og selvlensende akerdekk, hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å fiske i en fletta ny Viknes eller NB. Det er jo det de er laget for! I en Agder 840 AC spørs det vel litt mer om jeg ville hatt med meg kameratgjengen på fisketur for å dra opp noen feite torsker på en gråværsdag, for så å blugge de ombord i båten !?! :confused:

Men begge fabrikatene trådstarter refererer til leverer båter man trygt kan benytte til både fiske og dykking fra første daf, med store selvlensende akterdekk. :thumbsup:

Og; hva skal man med en båt man ikke kan fiske fra? :wink: :wink: :wink:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
  • 2 uker senere...

Det er bare å kjøre på!

Kjøpte sel ev 24 fots båt i en alder av 22, den var da 10 år gammel, bytta så i en alder av 26 til en 33 fots Marex som var 7 år gammel, og nå i år i en alder av 32 til Nord West 370 . I snitt ca 6% a v kjøpesummen i tap på de to første, pluss 20-30 000 i vedlikehold, pluss det du evt vil stasje båten med:-)

Men har gjort et scoop ang pris på siste kjøpet, så selv om det er en dyr båt vil nok ikkje tapet bli noko særlig større... Den båten har hatt priskurven til en dyr nybil, altså bratt!

Er en del synsing her inne kva kostnader angår som er helt hinsides, i begge retninger, så følg dine egne draumer og realistiske regnestykker..

Følg draumen din, med riktig prioritering så er det ingen problem!

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Banken gir deg svar på det økonomiske. Båtplassen tar seg av selve båten:-)

Jo penere/dyrere båt du kjøper jo mere begrensninger pålegger du deg selv når du skal bruke den til f eks fiske.

Jo større avstand du har ned til sjøen jo mindre følelse får du med den.

Banken har vel bare greie på lånebeløpet, og neppe på kostnaden ved å eie båt. De som snakker om små kostnader ved å ha stor båt og ikke kan gjøre alt selv. Bruker vel neppe båten i noen grad og vedlikeholdet er vel deretter.

Det er bare å kjøre på!

Kjøpte sel ev 24 fots båt i en alder av 22, den var da 10 år gammel, bytta så i en alder av 26 til en 33 fots Marex som var 7 år gammel, og nå i år i en alder av 32 til Nord West 370 . I snitt ca 6% a v kjøpesummen i tap på de to første, pluss 20-30 000 i vedlikehold, pluss det du evt vil stasje båten med:-)

Med andre ord så begynte du å bygge deg oppover i 2002?

Da var det litt andre tider i båtmarkedet enn det vi ser nå. Et marked som det virket som mange trodde ville vokse inn i himmlen.

Tror dessverre ikke ikke det er så lett å bygge seg opp på samme modellen i dag.

Ang utgifter til båtplass og opplag, så har det også mye og si hvor du bor i tilegg til hvor mye man gjør selv.

Er grønn av misunnelse til mulighetene de har, de som bor steder i landet hvor det "kryr" av båtplasser, foreninger (uten 30 års venteliste) og tomme industrilokaler hvor man kan putte båten inn om vinteren for en slikk og ingenting i nærheten av hjemmet slik at man kan pusle med båten hele vinteren i varmen.

Poenget er at utgifter og muligheter varierer sterkt avhengig av hvor man bor og hvor nevenyttig man er selv :-)

Markedet derimot er vel nå like dårlig over hele landet, hehe :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

sap_2000 har rett i dette: Poenget er at utgifter og muligheter varierer sterkt avhengig av hvor man bor og hvor nevenyttig man er selv :-)

Men i tillegg må ein ta høyde for alle har lyst på, men ikkje heilt nødvendig, stæsj og oppgraderinger som kan prøve å tvinge seg inn i budsjettet.

Har du båt er det ein ting som er greit, det er å ha litt kapital på konto som er lett tilgjengelig om ein skulle få et havari midt i sesongen.

Med andre ord så begynte du å bygge deg oppover i 2002?

Da var det litt andre tider i båtmarkedet enn det vi ser nå. Et marked som det virket som mange trodde ville vokse inn i himmlen.

Tror dessverre ikke ikke det er så lett å bygge seg opp på samme modellen i dag.

Som du ser eg skriver om tap pr år, så har til dags dato solgt med tap, til dels store... Den første kjøpte eg og motoren havarerte (2ganger) før eg kjøpte ny, og solgte med en fin minus... Marexen betalte eg i 2007 ca det samme som den kostet ny i 2000, som var markedspris, og solgte til markedspris på 800.000 i år, som var årets markedspris.... Og så lenge båtmarkedet er konjunkturutsatt, så er det markedet som bestemmer pris, enten det er opp eller ned.... Men trøsten er at han eg kjøpte av no tapte like mykje pr år om eg gjorde på 6 år:-)

Det eg vil fram til er at det er bare å begynne å bygge seg opp, du er uansett kjøper / selger i samme marked, og så lenge du skal oppover i størrelse og klasse, og ikkje ut av markedet så betyr en dupp i markedet en mulighet for et scoop.... Skal du derimot ut av markedet er det lite lurt og selge på bunn, slik som no, men skal du inn i markedet er det jo en glimrende tid! Veldig mangen desperate båtselgere på nettet, og noen har innsett realiteten i markedsprisene, og selger når de har muligheten... Andre tror de sitter med ræva full av gullhår, og innser ikkje at de taper penger.... Eller har ikkje råd til å selge pga at båten er pantsatt langt over lanterna.....

Men et par gode sommere så glemmer båtfolk med gullfiskhukommelse det med priser! :-)

Jeg følger deg på mye av det du sier Adland :-)

Så lenge man skal oppover med gode jafs er det greit som du sier da man kjøper og selger i samme marked.

Det virker dog som det var langt flere kjøpere og større interesse for båt og båtliv før enn det det er nå. Stort nysalg hvor kundene omtrent stod i kø for å få lov til å sette seg opp på kontrakt kombinert med beskjedent nybåtsalg siden 80-tallet gjorde det til tidenes gladdager. Det var mye fornuft i å kjøpe nytt på den tiden. Det er det økonomisk sett ikke nå.

Nå selges det lite av dyrere nye motorbåter pga at mange føler at det koster langt mer enn det smaker. Kan ikke se at det vil snu i det nærmeste da båtmarkedet i dette segmentet virker rimelig mettet.

Det kombinert med det jeg skrev over om utgifter og kostnader ved det å eie en større båt i dag gjør at jeg frykter litt for rekrutteringen av yngre båtfolk fremover.

Synes det virker som den er sterkt dalende blandt den yngre garde dessverre.

Jeg må vel høres ut som århundrets pessimist, men når jeg ser litt rundt meg på sjøen og blant de "yngre" jeg kjenner her i osloområdet, så virker interessen og noen ganger mulighetene til å eie en større båt heller laber, og den utviklingen liker jeg ikke mtp fremtiden.

Båt er for meg en hard prioritering, og uten en genuin båtinteresse i blodet som jeg har fått inn med morsmelka hadde jeg nok ikke giddet...

Som du sier, så smerter det nok mest for den som skal ut av markedet med dyr båt. Blir nesten kvalm når jeg tenker på tapet han som hadde den nydelige 370'en din før deg hadde.

Slik det er i dag tror jeg det kan være greit å komme seg dit man vil i få men store jafs. Så er det bare å klamre seg fast til drømmebåten :-)

God jul :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Nei man må ikke være millionær, vi er av den yngre garde.

Jeg 31 og kona 28 vi kjøpte noe vi vil kalle en drømmebåt for oss i vinter og vi er langt ifra millionærer men har valgt og prioritere båt fremfor mye annet ufornuftig :)

Så Sap_2000 vi er ikke mange av den "yngre" garde som prioriterer båt for tiden dessverre

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

SrS og Sap,desverre så har mangen av de andre på min alder, altså 25-35, lånt båt av pappa, aldri vært på sjøen og oppfører seg deretter, og de har eg lite til overs for, derfor trivest eg like godt med noen på 50-60..

Men det er heldigvis noen som er oppvokst på sjøen og har , i hvertfall det eg mener, er et fornuftig forhold til båtlivet....

Men alder spiller ingen rolle!

Sikkert de som har tenkt de siste ti åra at eg og har lånt båt av pappa, men eg har vel heller lånt av banken ( i hvertfall i perioder) ! :-) fattern har kun en færing! :-)

Han eg kjøpte 370'n av skulle ut av markedet og gikk nok på en bra skrell, men hadde nok også råd til det, og hatt båt i 40 år så har nok tjent greit på det oppover.... Følte ingen sympati faktisk! :-)

SrS og Sap,desverre så har mangen av de andre på min alder, altså 25-35, lånt båt av pappa, aldri vært på sjøen og oppfører seg deretter, og de har eg lite til overs for, derfor trivest eg like godt med noen på 50-60..

Men det er heldigvis noen som er oppvokst på sjøen og har , i hvertfall det eg mener, er et fornuftig forhold til båtlivet....

Men alder spiller ingen rolle!

Bare så det ikke misforstås når jeg nevner det med alder, så er det rekrutteringen jeg er bekymret for fremover.

Har selv flotte båttvenner som er godt oppi åra :-)

Mvh. SAP

25 år gammel kjøpte jeg en 4 år gammel Windy 27. Dette var i 1988. Senere Hytte på Hvaler. Gikk tilbake til båt. Ikke økonomisk smart, men man skal leve og :). Har i det siste hatt båter i 40+ klassen med seil.

Men ser fortsatt på finn.no. Siste fikk vi 2010. Tapene på båt er store og man burde kanskje holdt seg til samme båt i flere år. Men båt er fantastisk herlig, og "dømmekraften" blir borte :).

Kjøp ikke båt pga økonomi, men på grunn av at det gir en meget god følelse. Og slik har det værdt siden jeg fikk min første båt som 9 åring. Pioneer 13 med 4,5 hk Chrysler.

Vi sees!

35 år har nylig blitt eier av en P360 , i 2007 ble det ny nor star 290 som ble solgt i år. Har hatt båt siden jeg nesten kunne gå men i 18-19 års alderen begynte jeg med å fikse opp en draco17 som jeg gjorde en slant på, og slik har det fortsatt til jeg kjøpte ny nor star, som ble solgt med et tap.

Men vi som liker oss på sjøen går ikke rundt å finregner på rente i året for og se hva det koster å ha båten, vi vet det er dyrt men for oss er det verdt det. Dette handler mye om prioriteringer.

Helt enig Nor Star, koster penger, men det er det mangen hobbyer som gjør, så trivest en med det så er det kun prioritering! Begynte sjølv med en 13 fots askeladd i 14-15 årsalderen, og har med unntak av et par år hatt båt etter det...

Og har i perioder hatt tid til andre hobbyer som kvinnfolk og fest, og ingen snakker om kor dyrt det kan være! :-)

Nei karer, her er det bare å prioritere riktig!

God Jul!

I tillegg til økonomien - både innkjøp, drift og vedlikehold - så tar jo båt tid. Det er riktig nok selve pointet med båt også - bruke den tiden vi har på noe vi liker. Men en båt er ikke som en hytte - hytta klarer seg til nød et par år på egenhånd, om man skulle pådra seg tidsklemme og et par sydenferier på rappen (utrolig hva som kan skje! :o) Tilsyn og småfiksing tar tid året rundt. Når man bor i leilighet er det kanskje ikke så mye hagearbeid å forsake i utgangspunktet, men ... båt tar mye tid; man må ha tid til å "ha" båten, og så skal man ha tid til å bruke den, oppå der igjen.

Jeg begynte som 9 årig med en ny 10 fots trepram med årer. Som 11 fikk jeg motor som ikke gikk.. Når je ble 12 startet motoren. Hadde den til jeg ble konfirmert. Da bygde jeg en 14 foter selv. Den tjente je faktisk penger på.. Videre 14 fot speedbåt, 16 fot->20fot->19 fot->nå 21 fot skibsplast som jeg tenkte å beholde en stund. Er nå 26 år og drømmer om en større båt. Håper jeg får råd til det innen 10-15 år. Bygger meg sakte men sikkert oppover.. Håper det blir en bavaria på rundt 30 fot:) må ikke være millionær, men ser klart fordelen med å være det..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...