heim Startet 10.Desember.2013 Del på Facebook Startet 10.Desember.2013 På min Sweden Yacht C34 er det to genoavinsjer som lider av omsorgssvikt. Den ene er begynt å fuske. Jeg har planlagt å plukke dem fra hverandre og gi dem en skikkelig rengjøring og ny olje. Fabrikatet er Barlow. Størrelsen står ikke på, men ifølge papirer som fulgte båten skal det være 28 3-speed. Problem: Fabrikken har forlengst sveivet seg over i evigheten, og jeg har ikke funnet noen som leverer reparasjonssett til denne modellen. Jeg liker ikke helt tanken på å sitte med 128 løse deler i fanget, og oppdage at en fjær eller splint er defekt, mens nærmeste ikkeeksisterende leverandør er i Australia. Er det noen som har erfaring med denne vinsjen? Har dere klart å skaffe deler til den? (Det finnes et par leverandører av Barlow på nettet, men så langt jeg kan se tilbyr de ikke noe til denne modellen.) Nytt spørsmål: Er dette virkelig en 28- vinsj? Den er tung nok, men det høres veldig lite ut til en 50 kvm genoa. Hvis den virkelig er 28, betyr det jo at jeg kan kjøpe nye på kanskje 32 og likevel få en forbedring. Hvis jeg må opp over 40 i utveksling, så begynner det å koste alvorlig mye penger. Hjelp mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Medlemmet "lillmild" stilte spørsmål om Barlow-vinsjer for en tid tilbake. Lurer på om det ikke ble snakket om noen som forhandlet deler. Søk på Barlow i søkefeltet heri forumet, og du finner noen tråder. Jeg gjorde et kjapt søk nå, og fikk noen treff. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Takk. Konklusjonen er vel ikke overraskende at det er bare å gå løs på elendigheten. Det kan knapt bli verre, og kanskje blir det bedre. Men: Hvis jeg må skifte vinsj, hvilken størrelse må jeg ha? Er det noen som kan bekrefte at det er 28 som står i denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 det siste der kan jeg ikke svare på. men tips ved vedlikehold av vinsj er å demontere den og legge den i en bøtte med white spirit og gå løs med tannbørste. Pass på løse deler. Dernest å smøre opp lager og tannhjul med en type fett som jeg ikke husker navnet på :) men biltema her en type som blir anbefalt og koster ikke skorta. Sikkert noen som kommer med det. Ellers så er vel symaskinolje bra på de små fjørene og mothakene. Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Meld deg inn i Facebook-gruppen som heter Sweden Yacht Owners og spør om dette der. Verdensomspennende og aktiv gruppe hvor deltagerne har meget høy kompetanse på Sweden Yachts. Noen svensker som har jobber på verftet henger der, og også de som har kjøpt opp delelageret er innom en gang imellom. Flere 34-eiere er aktive, også noen norske. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 (redigert) Jeg kjøpte to eldre Barlow vinsjer i våres som jeg demonterte, renset og smurte opp. Det var en veldig enkel jobb. Kun en ting å være obs på det er at fjæra som spenner den greia som låser vinsjen i retur kan ramle løs når du tar den fra hverandre. Ellers så var vinsjen egentlig bare noen få biter i massivt metall. Kunne ikke se noen slitasje av betydning, detter er solide greier.... Kjapt å gjøre reint og smøre opp igjen. Skjønner ikke helt hva som kan gå i sund i en slik vinsj, men alt er vel mulig. Fant manual for service/demontering på nett. Redigert 11.Desember.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.Desember.2013 Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 (redigert) Skjønner ikke helt hva som kan gå i sund i en slik vinsj, men alt er vel mulig Hva kan gå istykker på en gammel vinsj? - brekte tenner i tannhjulene - brekte fjærer som holder pallene ute - brekte/slitte paller - ras i kulelager - deformert sete til pallene (selvopplevd) osv, osv Redigert 12.Desember.2013 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Desember.2013 Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 Hva kan gå istykker på en gammel vinsj? - brekte tenner i tannhjulene - brekte fjærer som holder pallene ute - brekte/slitte paller - ras i kulelager - deformert sete til pallene (selvopplevd) osv, osv Joda jeg skjønner jo at alt en gang ender som grus i havet. De vinsjene jeg kjøpte var fra en ketchrigget Swan, som vel holder til en plass vest i Oslofjorden (tror ikke det er så mange av den båttypen i Oslofjorden), og har vel noen tiår på nakken. Til tross for det virket innmaten som om det var nær nytt og det var det mest bunnsolide jeg vel noen gang har hatt fingrene mine borti, med unntak for våpen. Det virket rett og slett å være av "outstanding" kvalitet. Og veldig enkel og solid konstruksjon. Så om det ikke er noe alvorlig feil så ville jeg strukket meg litt for å få satt de i stand om noe må gjøres. Kan ingenting om vinsjer generelt, men ser jo at nytt er dyrt... dyrt er alltid en god motivasjon for reparasjon og er det gammelt så er ofte ebay tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Desember.2013 Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 Barlow var standard på Maxi båtene......hadde ivartfall det på mine Maxibåter, relativt bra grejjer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
heim Svart 15.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2013 Takk for innspill. Som sagt: Det blir nok til at jeg gjør et forsøk. Lite å tape på det. Som jeg skrev innledningsvis, det finnes diverse tegninger og delelister til Barlow-vinsjer på nett. Men ikke til denne. Det spesielle er at den har tre gir. Men den behøver jo ikke være så veldig annerledes enn de andre. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Ikke ta sorgene på forskudd, demonter først, så tar du bekymringen om deletilgang senere. Noen deler kan hende passer over fra andre fabrikanter også, pawlfjærer f.eks, jeg har en vinsj som går med hjemmelagede pawlfjærer og den fungerer godt den også, mange alternativer. Rengjøring og smøring av vinsjer hører til det årlige vedlikeholdet og det er mindre komplisert enn mange tror, bare vær forsiktig med fjærene når du demonterer pawlene(sannheten er at oddsen for at du mister dem er minimal, men resultatet er så kjedelig, det er derfor alle advarer om dette). Vinsjene skal ikke las være til de lider av omsorgssvikt og "fusker", det kan potensielt være farlig om pawlene låser seg med godt press på genoaen og vinsjhåndtaket i, da bør ikke hendene være i veien. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.