Jump to content

Erfaring med Barlow vinsjer? Deler?


heim

Recommended Posts

På min Sweden Yacht C34 er det to genoavinsjer som lider av omsorgssvikt. Den ene er begynt å fuske.

Jeg har planlagt å plukke dem fra hverandre og gi dem en skikkelig rengjøring og ny olje.

Fabrikatet er Barlow. Størrelsen står ikke på, men ifølge papirer som fulgte båten skal det være 28 3-speed.

 

Problem: Fabrikken har forlengst sveivet seg over i evigheten, og jeg har ikke funnet noen som leverer reparasjonssett til denne modellen. Jeg liker ikke helt tanken på å sitte med 128 løse deler i fanget, og oppdage at en fjær eller splint er defekt, mens nærmeste ikkeeksisterende leverandør er i Australia.

 

Er det noen som har erfaring med denne vinsjen? Har dere klart å skaffe deler til den? (Det finnes et par leverandører av Barlow på nettet, men så langt jeg kan se tilbyr de ikke noe til denne modellen.)

 

Nytt spørsmål: Er dette virkelig en 28- vinsj? Den er tung nok, men det høres veldig lite ut til en 50 kvm genoa. Hvis den virkelig er 28, betyr det jo at jeg kan kjøpe nye på kanskje 32 og likevel få en forbedring. Hvis jeg må opp over 40 i utveksling, så begynner det å koste alvorlig mye penger.

 

Hjelp mottas med takk.

Link to post

det siste der kan jeg ikke svare på. men tips ved vedlikehold av vinsj er å demontere den og legge den i en bøtte med white spirit og gå løs med tannbørste. Pass på løse deler.

Dernest å smøre opp lager og tannhjul med en type fett som jeg ikke husker navnet på :) men biltema her en type som blir anbefalt og koster ikke skorta. Sikkert noen som kommer med det. Ellers så er vel symaskinolje bra på de små fjørene og mothakene.

Link to post

Meld deg inn i Facebook-gruppen som heter Sweden Yacht Owners og spør om dette der. Verdensomspennende og aktiv gruppe hvor deltagerne har meget høy kompetanse på Sweden Yachts. Noen svensker som har jobber på verftet henger der, og også de som har kjøpt opp delelageret er innom en gang imellom. Flere 34-eiere er aktive, også noen norske.

Link to post
Guest Avmønstret#

Jeg kjøpte to eldre Barlow vinsjer i våres som jeg demonterte, renset og smurte opp. Det var en veldig enkel jobb. Kun en ting å være obs på det er at fjæra som spenner den greia som låser vinsjen i retur kan ramle løs når du tar den fra hverandre. Ellers så var vinsjen egentlig bare noen få biter i massivt metall. Kunne ikke se noen slitasje av betydning, detter er solide greier.... Kjapt å gjøre reint og smøre opp igjen. Skjønner ikke helt hva som kan gå i sund i en slik vinsj, men alt er vel mulig.

 

Fant manual for service/demontering på nett.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Skjønner ikke helt hva som kan gå i sund i en slik vinsj, men alt er vel mulig

Hva kan gå istykker på en gammel vinsj?

- brekte tenner i tannhjulene

- brekte fjærer som holder pallene ute

- brekte/slitte paller

- ras i kulelager

- deformert sete til pallene (selvopplevd)

osv, osv

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Guest Avmønstret#

Hva kan gå istykker på en gammel vinsj?

- brekte tenner i tannhjulene

- brekte fjærer som holder pallene ute

- brekte/slitte paller

- ras i kulelager

- deformert sete til pallene (selvopplevd)

osv, osv

 

Joda jeg skjønner jo at alt en gang ender som grus i havet.

 

De vinsjene jeg kjøpte var fra en ketchrigget Swan, som vel holder til en plass vest i Oslofjorden (tror ikke det er så mange av den båttypen i Oslofjorden), og har vel noen tiår på nakken. Til tross for det virket innmaten som om det var nær nytt og det var det mest bunnsolide jeg vel noen gang har hatt fingrene mine borti, med unntak for våpen. Det virket rett og slett å være av "outstanding" kvalitet. Og veldig enkel og solid konstruksjon. Så om det ikke er noe alvorlig feil så ville jeg strukket meg litt for å få satt de i stand om noe må gjøres.

 

Kan ingenting om vinsjer generelt, men ser jo at nytt er dyrt... dyrt er alltid en god motivasjon for reparasjon og er det gammelt så er ofte ebay tingen.

Link to post

Ikke ta sorgene på forskudd, demonter først, så tar du bekymringen om deletilgang senere. Noen deler kan hende passer over fra andre fabrikanter også, pawlfjærer f.eks, jeg har en vinsj som går med hjemmelagede pawlfjærer og den fungerer godt den også, mange alternativer.

 

Rengjøring og smøring av vinsjer hører til det årlige vedlikeholdet og det er mindre komplisert enn mange tror, bare vær forsiktig med fjærene når du demonterer pawlene(sannheten er at oddsen for at du mister dem er minimal, men resultatet er så kjedelig, det er derfor alle advarer om dette). Vinsjene skal ikke las være til de lider av omsorgssvikt og "fusker", det kan potensielt være farlig om pawlene låser seg med godt press på genoaen og vinsjhåndtaket i, da bør ikke hendene være i veien.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...