Jump to content

KAMD43P-hvor går B+ kabler fra dynamo?

Gabi

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en ladeseparator som skal koples til B+ på dynamoen. Eksisterende opplegg idag er nok at det går en tynn kabel fra B+ til starterens hovedstrømledning på 50mm2 og derfra videre. Men jeg må kople fra denne tynne kabelen og så strekke en ny 50mm2 kabel fra B+ til ladeseparatorens inngang. Så langt så bra...

Men.... det går 2 kabler fra B+, ikke bare 1. Den ene er litt tykkere enn den andre. Og da ble jeg usikker på hva disse kablene gjør og hvor de går. Jeg vil jo helst kople fra riktig kabel.. Motoren er en KAMD43P fra 1998 og sitter i en Scand Baltic fra 1985.

Når jeg kikker på starteren ser det ut som det går 2 kabler inn der også. En litt tykkere og en litt tynnere. Den tykkere kabelen er koplet sammen med 50mm2 startkabel fra pluss. Den tynnere er koplet utenom denne og innpå innslaget (den lille kladden over starteren er vel innslaget?) Vet noen om det er sannsynlig at begge kablene fra B+ er koplet til starteren? Bildene under viser dynamoen og starteren.

bilde

bilde

Det virker lite sannsynlig at begge disse ledningene går til innslaget ja, også ut fra bildene. På innslaget ser det ut til å være batterikabel, kabel videre til selve starter samt pluss og minus for selve innslagsspolen, dvs. ingen ledning nr. 2.. Du sier ingenting om hva slags løsning du har for lading i båten pr. i dag, så det blir jo bare gjettverk, men i en slik båt har du vel en forbruksbank, og det ville være overraskende hvis ikke ledning nr. 2 er tilkoplet forbruksbanken på ett eller annet vis? F.eks. via en hovedbryter?

Du nevner heller ikke hva slags ladeseparator du har kjøpt. Den må selvsagt på et eller annet vis koples mot dynamo, men ikke nødvendigvis direkte på, så sant det allerede er strekt skikkelig kabel fra generator til startinnslag. Hvis du har kjøpt en diodebasert skille må du typisk plukke ladekabel bort fra innslaget og sørge for at lading til begge/alle kretser går gjennom ladeskillet for å unngå ulik ladespenning på batteriene (pga. spenningsfall over dioder). Hvis det er et rele du har kjøpt er det som regel maange muligheter - en av de er antakelig å bare kople det inn på¨ledning nr. 2 så sant denne går til forbuksbanken.

Red: Så nå at du ville inn med tykkere ladekabel, og det er nok ikke feil uansett.

Edited by Fantino (see edit history)

Takk for innspill!

Per frem til nå var forbruk og startbatteri koplet sammen. Inn dit til felles koplingspunkt gikk også startkabelen til starteren, men ingen andre kabler som har med andre ting enn forbrukskurser etc. Så derfor tror jeg at den ene kabelen fra B+ er koplet sammen med den tykke 50mm2 kabelen som går til starteren.

Den lille svarte ledningen på innslaget kan det være signal fra tenningslås som gir signal når jeg vrir til start tro?

Men jeg forstår ikke så godt hvordan innslag til starter etc er koplet så jeg forstår ikke hvordan de røde fra B+ går. Og det er vanskelig å se da kablene går inn og ut av en felles kabelslange som er stivmalt grønn....

Ladeseparatoren er en Quick type. Jeg kopler en ny Ø50 kabel fra B+ til inngangen på ladeseparatoren. Den ene utgangen fra ladeseparatoren har jeg koplet til startbatteri og den andre til forbruksbatteri.

Fra B+ går gjerne en kabel til lading av batteriene og den andre tynnere røde kan være strøm til noe i forbindelse med

styrings elektronikk. Sjekk at du ikke kobler fra spenning her med skilleboksen. Eller finn ut hvor den tynne fra B+ går.

Ville tro at gløding tas fra batteri og kabel til styring av releer er er koblet til starter på bl.a. Mercruiser diesel jeg har i båten.

På starter kommer + spenning direkte fra batteriet i den tykke røde (eller via hovedstrøms bryter(e).

De tynne er som du sier er til innslag av solenoiden.

Kobler du noen kabel fra B+ til starter, vil nok det bli et bra røykshow ved neste start. Starteren skal vel ha noe rundt 8-900CCA og det går neppe. Generator er standard fra 50-100A på disse motorene.

Det beste er å finne et koblings skjema for motoren, finnes kanskje her på forumet, og gå ut i fra det.

Edited by Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Det blir IKKE noe røykshow av at det går en ledning fra B+ til starter. Dette er faktisk en helt standard oppkopling som jeg selv har hatt på flere båter. Enkelt og greit for å spare kabel antar jeg, da det nødvendigvis må ligge en feit kabel fra startbatteri til starter, og da kan denne likesågodt anvendes som ladekabel også! Starteren får det den skal ha gjennom den tykke kabelen fra batteriet. Det vil aldri kunne gå mer gjennom kabelen fra B+ enn generatoren kan levere.

Ledningene er jo "fargekodet" med diverse lakk som vanlig, men den tynne med svart/grønn lakk som går inn på samme bolten på innslaget som ledningen fra startbatteriet er typisk ledningen fra B+ slik det har sett ut på de 40-motorene jeg har hatt. Denne kan du jo bare løse fra og ohme fra den enden til B+ for å å dette bekreftet. De andre ledningene på innslaget skal det ikke være noe behov for å røre. Tror den gul/røde med grønn lakk og diverse tegn er pluss til innslaget, men er ikke sikker på om sort er jord eller noe annet (altså om innslaget får jord via gods eller ei). Uansett trenger du ikke endre på dette hvis alt funker.

Du skriver at du kopler ny Ø50-kabel fra B+ til ladeseparatorens inngang, og videre fra denne til de to batteribankene. Da må må den gamle lednngen fra B+ til innslag fjernes slik at du ikke "bypasser" ladeseparatoren.

Og så venter vi i spenning på å få vite hvor "ledning nr. 2" fra B+ egentlig endte opp :smiley: Det ser jo ut som de tar hver sin retning på bildet...

Det har du kanskje rett i, de er jo på en måte koblet sammen i og med at de begge går til batteriet.. Var litt rask med å svare. Men vanligvis kobles ikke lading på starter, og ikke på Mercruiser som jeg refererte til.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Jeg har vel bare hatt grønne motorer i båt, og det ser ut til at det er standarden på de i alle fall. Og på de bilene jeg har hatt (i alle fall de som var gamle nok til at det fremdeles gikk an å kikke ned i motorrommet i stedet for å beundre toppdekselet...)

• 2 weeks later...

Da har jeg fått sjekket status, som er som følger:

*Når spenning på hovedbryter er AV er det ingen spenning på B+

*Når jeg slår PÅ hovedbryter så er det spenning på B+. Da er det strøm på motorinstrumenter og lamper.

* Dersom hovedbryter er PÅ og jeg fjerner den tykke ledningen fra B+ og den tynne ledningen fortsatt er på B+ er det ikke strøm på B+. Da er det ikke strøm på motorinstrumenter eller lamper.

*Dersom hovedbryter er PÅ og jeg fjerner den tynne ledningen fra B+ mens den tykke ledningen fortsatt er på B+ er det strøm på B+. Da er det ikke strøm på motorinstrumenter eller lamper.

Dette må bety tenker jeg at det tykke ledningen fører strøm fra batteri via startet og til B+. Den tynne ledningen fra B+ fører strøm opp til hjernen til motoren. Så da tenker jeg at jeg kopler fra både den tykke og den tynne ledningen fra B+ men kopler de sammen igjen utenfor. Så kan jeg da kople 50 mm2 kabel fra B+ til inngangen på ladeseparatoren.

Da satser jeg på at dette blir bra i første omgang....

• 3 months later...

Da var det spennende på søndag når motor skulle startes

.... Men starteren gikk rundt og motoren startet. Og lampen til ladeseparatoren begynte å lyse grønt og det ble ladespenning på begge utgangene som gikk til start og forbruksbatteri. Spenning mellom 14-14,5V.

Så alt fungerte som tenkt! Så da ble jeg jo glad!