hostesaft Startet 11.Desember.2013 Del på Facebook Startet 11.Desember.2013 Hei jeg har nå startet å overhale en eldre 60 hk mercury motor, har nå skrudd av undervannshuset og tatt ut impellern denne var møllspist. er det muligheter for at motoren har skjært seg ? Sitér dette innlegget Link to post
hostesaft Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 Noen som evnt har en manual for denne motoren tror det er en 86 mod 3cyl Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Desember.2013 Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 Hei! Her - i dokumentarkivet - vil jeg tro at du finner den: https://baatplassen.no/i/topic/75246-mercury-mariner-servicemanualer/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Desember.2013 Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 Klart den kan ha skjært seg! Men det sier strengt tatt ikke bildet av impelleren så mye om. Hvis du likevel skal overhale den så ser du jo om den har skjært seg når du plukker av toppen? Ellers så vil jo en kompresjonstest si deg mye om sylindrenes tilstand om du ikke ønsker å demontere mer enn nødvendig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hostesaft Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 Index. nei har ikke så peil at jeg har lyst til å knekke noen bolter til toppen. Men jeg har jo tatt av undervannshuset der jeg fant en slange som er smeltet, og når jeg skrur den opp så er det noe hvitt som ser ut som salt dette "saltet" dekker hele hullet. er dette en kjøle kanal ? arvid_a: Tusen takk :) Sitér dette innlegget Link to post
hostesaft Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 serial nummer 9392409 noen som vet hvor jeg kan finne ut noe om modell ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.Desember.2013 Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 tatt ut impellern denne var møllspist. er det muligheter for at motoren har skjært seg Noen bilder av impeller ?? Slangen på bildet har ingenting med kjølinga og gjøre, er til knop måler .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hostesaft Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2013 her er bilde av det som var en impeller :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Desember.2013 Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 Skift impeller, stak opp kjølekanalene og monter sammen igjen. Starter den og går greit har den sannsynligvis ikke skjært seg. Men slik som impelleren ser ut så har den ikke hatt direkte god kjøling da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tskjei Svart 13.Desember.2013 Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 Ville startet med å skifte impeller og startet opp. La den gå til den er varm. Hvis den har skjert seg vil du merke det fort når den har fått temp. Den slangen du snakker om er til knopmåler. Ta en komptest etter du har fått den til å gå en gang. Vil si det meste om hvordan ståa er. Har motoren stått lenge? Sitér dette innlegget Link to post
hostesaft Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 index, ja har planer om å bytte den ledningsnettet da dette har svidd seg og coilen.motoren gikk en stund på halv gass før den stoppa, etter hva jeg har skjønt kan dette være coilen ? Tskjei: takk :) ja tror dette skjedde sommern 2012. før det hadde jeg ikke hatt motoren i mer enn 1 år, den har aldri vært helt god stoppet + problem med revers, at den hakker når jeg setter den i revers. Det med reversen tar jeg på senere tidspunkt, bytter selvsagt gir olja med engang fant denne i forbindelse med gir stanga, noen som vet hvor den hører hjemme ? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Desember.2013 Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 hmmm....halv gass en stund før den stoppa? Da kan den ha skjært seg...Fikk du start etter at den hadde kjølt seg ned igjen? https://www.mercruiserparts.com/selectDocs.asp?doc_nbr=13288 Er det 3 eller 4 sylindre? http://www.marinshopen.se/Portals/0/Suppliers/Brunswick/Plansch-Mercury-st.jpg Her ser du hvordan dekslene ser ut for de ulike årstypene Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 13.Desember.2013 Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 serial nummer 9392409 noen som vet hvor jeg kan finne ut noe om modell ? Du finner kanskje dette her : http://marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Mercury/Fastställårsmodell/tabid/360/Default.aspx Sitér dette innlegget Link to post
hostesaft Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 tskjei: nei jeg fikk ikke start igjen, men er litt usikker på om jeg testa om det var gnist på pluggene, det jeg husker er at jeg hadde planer om å bytte coilen og plugger så tror ikke det var gnist :) Den er 3 cyl. :) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 15.Desember.2013 Del på Facebook Svart 15.Desember.2013 Du får finne el.feil og få start så blir det spennende å se :) Sitér dette innlegget Link to post
ingelinn Svart 15.Desember.2013 Del på Facebook Svart 15.Desember.2013 prøv å spyl opp kjøle kanalene når du allerede har unndervanns huset av, tette kjølekanaler var nemlig en helt vanlig dødsårsak på eldre mercury, di eirer helt igjen Sitér dette innlegget Link to post
hostesaft Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Ingelinn :) hadde tenkt å bruke trykkluft noen forslag på hvor jeg kan/burde kjøpe impeller og hva jeg skal se etter ? Har i dag fått ny coil og ledningsnett Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 ravns garasje skal være gode på mercury Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hostesaft Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Her er det som ser ut som en skade i øverste stempel ? Sitér dette innlegget Link to post
hostesaft Svart 21.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2013 (redigert) Coil og ledningsnett er byttet, venter på Impeller rep kit. dette kommer etter jul. Noe mer jeg bør gjøre før prøve start? utenom å bytte plugger. Redigert 21.Desember.2013 av hostesaft (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 21.Desember.2013 Del på Facebook Svart 21.Desember.2013 Spray wd40 inn i plugghullene å la stå til du skal starte opp. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 21.Desember.2013 Del på Facebook Svart 21.Desember.2013 (redigert) Det bør ikke brukes mye tid og penger på dette. Er en motor som nærmer seg 30 år, bruker mye bensin og støyer mye. Slik det virker å fremstå, bør en vurdere å la den ligge og spare til noe nyere.. Redigert 21.Desember.2013 av ollebolle2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hostesaft Svart 21.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2013 ollebolle: jeg tror jeg skjønner hvor grensa går selv Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Desember.2013 Del på Facebook Svart 21.Desember.2013 Noen bilder av pluggen som tilhører den sylinderen på bildet ?? Utifra bildet ser det ikke så ille ut, MEN det er en skade, og den vil bli verre kjapt hvis du ikke utbedrer problemet .... Et par ting du kan gjøre.. Jobb deg ned til "dekslene" over portene, disse sitter under tennings systemet på styrbord side på motor. Du har da direkte innsyn inn på stemplene ifra siden, er da 2 spørsmål som trenger svar.. Hvordan ser stempel/sylindere ut? OG ER det spenn i alle ringer ?? Skaden på stemplet kommer antagelig av feil på tenning, kan være flere grunner Gammel bensin Feil justert tennig Feil propell på båt/motor kombinasjon, for stor propell, motor jobber for tungt. Noen kompresjons test enda ?, kan kjapt gi deg tilstanden på motoren .. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Fjord21DC Svart 22.Desember.2013 Del på Facebook Svart 22.Desember.2013 Hvordan tar man egentlig en komp test? Utstyr? Gjør en amatør dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.