Jump to content

Bmc, turtallet øker ukontrollert til 2000 rpm.

Vetle Eriksen

Recommended Posts

Har fått et problem med min til nå gode bmc diesel motor:(

Saken er slik at når motoren er kald starter den forholdsvis lett men når den står å går et parr minutter øker turtallet javn opp til ca 2000 og mer hvis jeg ikke stopper den. Noen smarte hoder her inne som kan komme med noen råd til hva dette problemet skyldes? :)

Jeg har ikke noen klare forslag, men ville tro det er mest sannsynlig at det er høytrykkspumpen det er noe i veien med, evt i kombinasjon med noe annet.

Hvordan er problemet oppstått, ble den plutselig slik, var det en spesiell hendelse eller er det kommet snikende?

Hvordan er det når du starter motoren hvis den er varm? Smetter den rett opp på forhøyet turtall, eller er det gradvis over tid da også?

På pumpen kan jo både innsprøytingsmengde og tidspunkt justeres. Står justeringene for dette fast, eller er noe ristet løs?

Hvordan er olje-situasjonen på motoren, er det vanlig mengde? Hvis det er for mye kan det være medvirkende. Dersom oljenivået er blitt høyt pga diesel i oljen, kan det kanskje forklare mye.

Hvis du forklarer litt mer, så kan det hende det blir enklere å komme med konkrete tilbakemeldinger.

Edited by Grimme Elling (see edit history)