Jump to content

hvordan skifte topplanterne i masta på seilbåt

kointa

Recommended Posts

Siden jeg har båten på vannet, og desember temperaturen er tilnærmet en dårlig trøndersommer, ønsker jeg å gjøre noe småfiks på toppen av masta.

Har lest tidligere her på BP at noen bruker en bro som stilasje, så da er spørsmålet om noen kan fortelle med hvor, eller event. hvordan man kommer til toppen. Holder til i Fredrikstad området, kanskje det finnes noe kaianlegg el. som gjør det mulig å få gjort noen forbedringer på toppen av en 11,5 meter høy mast.

Eller er jeg nødt til å legge ned masta for en 2 minutters jobb ?

Overskriften ble litt feil, skal ikke skifte lanterne ,men sette i pære :-)

Redigert av kointa (see edit history)

var redd for akkurat dette svaret...... :pray::pray: , 50+,og kroppen har ikke blitt hverken smidigere eller lettere med årene, i tillegg har jeg med tiden pådratt meg tendenser til lettere høydeskrekk :blush: , eller kanskje det kalles pingle tendenser? Uansett tror jeg ikke det er særlig trygt, eller lurt å sende en mann som meg 11 meter til værs.

Har dog en kompis som veier nesten halvparten av meg, og er halvparten så gammel og driver med fjell og vegg klatring, men fyren er på loffen i Asia og jeg aner ikke når han skulle dukke opp igjen, så om denne reparasjonen skal skje i nærmeste framtid så er alternativene kanskje en kai, og leie av en lift, eller en passende bro, men hvor?

Dette får du ikke gjort på egenhånd uansett, tror jeg ... altså, det går nok an, men krenging v. brygge eller å holde masta stille inntil en bro med en hånd og skru opp lanterne og skifte pære med den andre? Mjæææ, du må nok ha en håndtlanger uansett, og da kan du likegodt finne deg en annen som ikke er høyderedd, for dette er uansett mye mindre styr å gjøre med båtmansstol.

Lift er bra og dyr, men det hender de velter, da ufaglærte har hver i sving.

Båtsmanns stol og sele er ok, tar for lang tid å komme opp, skal en jobbe over masta kommer en liksom ikke til.

Jeg vurderte flere løsninger.

Og kom til at Stige metoden var 200% sikker.

Bruker gennaker-fallet til fallsikring.

Stige opp til salingshornet.

bilde

Heiser så stigen opp til toppen stropper den fast til masta nede.

Klatrer opp til toppen sitter skrævs over øverste trinnet.

Sitter godt og har to hender fri.

Er oppe på under 10min.

bilde

Hvitsten med fallsikring er at hjelpe mannen tar inn slakken hele tiden.

Skulle jeg svime av på veien opp er det et styre tau som hjelpemennene kan dra meg klar av salingshorn med.

Så er det bare å rydde dekket for folk og hale opp bøtta med verktøy, ting kan falle ned.

Finnes det ikke en Mastekran i nærheten denne står i Lomma

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

takker for utfyllende forklaring, og bilder som gjorde at jeg bestemte meg. Av bildene ble jeg lettere kvalm, uggen og litt skjelven i knærne- innrømmer gjerne at om, og da mener jeg virkelig om jeg kommer meg til toppen er jeg hverken psykisk eller fysisk istand til å utføre noe som helst :blush:

så denne klatringen må jeg rett og slett overlate til noen andre

takker for utfyllende forklaring, og bilder som gjorde at jeg bestemte meg. Av bildene ble jeg lettere kvalm, uggen og litt skjelven i knærne- innrømmer gjerne at om, og da mener jeg virkelig om jeg kommer meg til toppen er jeg hverken psykisk eller fysisk istand til å utføre noe som helst :blush:

så denne klatringen må jeg rett og slett overlate til noen andre

Jeg har hatt seilbåt i litt over et år, i fjor var jeg rimelig plaga av høydeskrekk, men trossa alle instinktene, og har vært oppe i toppen fem-seks ganger pga arbeid med vindmåler og fall. Det beste av alt, høydeskrekken er blitt mindre og mindre plagsom! :-)

Hvis han ikke kan/ vil opp i masta, ja da er det vel greit å få hjelp til det. Ved å ta turen innom Son kan han få skifta pæra. Samtidig er vel en sjekk av riggen på sin plass når han ikke klatrer i masta selv.

tykker det er litt overkill att sette bort en jobb (om man kan kalle det jobb)....som å skifte en pære :smiley:

hvis man ikke kan/vil så finner man vel noen kompis som kan gå opp........

tips er en gutt i 10-12 års aldern, mange elsker o ber om å bli oppwinschet :thumbsup:

S/Y Gunga Din

Alternativ til å bli heist opp i storseilfallet e.l er å legge båten ved en mastekran, og bli heist opp (eller heise en kamerat opp) i båtmansstol i mastekrana. Det har jeg gjort for å gjøre noe liknende. Men du er uansett avhengig at en er med og hjelper.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

etter at jeg røyk et fokkefall under stramming av fokka i sommer, kombinert wire og tau, så er det uansett på sin plass å kontrollere tilstanden på ting før man heiser noen opp i det..... Området som er mest slitt, hvor tauet løper over trinsa, er jo et område som en svært sjelden ser noen til.

Det hadde ikke vært noe kult å henge i masta og faktisk ha nytte av sikring nummer 2.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...