kointa Startet 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2013 (redigert) Siden jeg har båten på vannet, og desember temperaturen er tilnærmet en dårlig trøndersommer, ønsker jeg å gjøre noe småfiks på toppen av masta. Har lest tidligere her på BP at noen bruker en bro som stilasje, så da er spørsmålet om noen kan fortelle med hvor, eller event. hvordan man kommer til toppen. Holder til i Fredrikstad området, kanskje det finnes noe kaianlegg el. som gjør det mulig å få gjort noen forbedringer på toppen av en 11,5 meter høy mast. Eller er jeg nødt til å legge ned masta for en 2 minutters jobb ? Overskriften ble litt feil, skal ikke skifte lanterne ,men sette i pære :-) Redigert 12.Desember.2013 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Du finner en båtmannsstol eller en klatresele, så får du en kompis til å heise deg opp med storseilfallet. Husk et ekstra fall som sikring. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
kointa Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 var redd for akkurat dette svaret...... , 50+,og kroppen har ikke blitt hverken smidigere eller lettere med årene, i tillegg har jeg med tiden pådratt meg tendenser til lettere høydeskrekk , eller kanskje det kalles pingle tendenser? Uansett tror jeg ikke det er særlig trygt, eller lurt å sende en mann som meg 11 meter til værs. Har dog en kompis som veier nesten halvparten av meg, og er halvparten så gammel og driver med fjell og vegg klatring, men fyren er på loffen i Asia og jeg aner ikke når han skulle dukke opp igjen, så om denne reparasjonen skal skje i nærmeste framtid så er alternativene kanskje en kai, og leie av en lift, eller en passende bro, men hvor? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Send opp kjerringa da! Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Send opp kjerringa da! kjerringa sendte jeg på butikken i 1998, og hun har ennå ikke kommet tilbake........ hva med en høy industri kai, og krenge båten slik at masta blir tilgengelig fra fast grunn ?? isåfall trenger jeg tips fra lokal kjente om hvor eg kan finne en slik kai Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Dette får du ikke gjort på egenhånd uansett, tror jeg ... altså, det går nok an, men krenging v. brygge eller å holde masta stille inntil en bro med en hånd og skru opp lanterne og skifte pære med den andre? Mjæææ, du må nok ha en håndtlanger uansett, og da kan du likegodt finne deg en annen som ikke er høyderedd, for dette er uansett mye mindre styr å gjøre med båtmansstol. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Kontakt Magnus på http://www.norskriggservice.no/kontakt-oss.html De holder til i Son og kan sine saker. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Gunga Din Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Kontakt Magnus på .......... for å sette i en pære ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kallethekid Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Kanskje du kan få lov å legge deg longside en av fraktbåtene på Øra i fem minutter? Trenger vel da en som står på frakt båten og en som styrer båten inntil. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Kjerring eller ikke, jeg vil nok ha sponset en lett person opp i masta. Med ordentlig sele og sikring er det rimelig trygt. Har kanskje en klatreklubb eller seilforening i nærheten som kan trå til med hjelp/råd? Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 takk for innspill, dette krever tenking på høyt nivå Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 (redigert) Lift er bra og dyr, men det hender de velter, da ufaglærte har hver i sving. Båtsmanns stol og sele er ok, tar for lang tid å komme opp, skal en jobbe over masta kommer en liksom ikke til. Jeg vurderte flere løsninger. Og kom til at Stige metoden var 200% sikker. Bruker gennaker-fallet til fallsikring. Stige opp til salingshornet. Heiser så stigen opp til toppen stropper den fast til masta nede. Klatrer opp til toppen sitter skrævs over øverste trinnet. Sitter godt og har to hender fri. Er oppe på under 10min. Hvitsten med fallsikring er at hjelpe mannen tar inn slakken hele tiden. Skulle jeg svime av på veien opp er det et styre tau som hjelpemennene kan dra meg klar av salingshorn med. Så er det bare å rydde dekket for folk og hale opp bøtta med verktøy, ting kan falle ned. Finnes det ikke en Mastekran i nærheten denne står i Lomma Redigert 12.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
kointa Svart 12.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 takker for utfyllende forklaring, og bilder som gjorde at jeg bestemte meg. Av bildene ble jeg lettere kvalm, uggen og litt skjelven i knærne- innrømmer gjerne at om, og da mener jeg virkelig om jeg kommer meg til toppen er jeg hverken psykisk eller fysisk istand til å utføre noe som helst så denne klatringen må jeg rett og slett overlate til noen andre Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Er jo et riggverksted/gubbe her på Grimsøy, litt kortere fra Fredrikstad enn til Son i hvertfall. Snakka med noen i havna og de sa at riggfyren fløy opp i masta på et blunk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2013 Wooohoo, heise en stige opp i masta er virkelig kreativt... men bruk heller hjernecellene på å huske å kjøpe inn en led-pære så jobben er gjort en gang for alle. Er rimelig "høydesyk" selv, men å heises opp i masta i båtmansstol går fint. Stå på raklete stige og beise vegg derimot ... Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 for å sette i en pære ?? Hvis han ikke kan/ vil opp i masta, ja da er det vel greit å få hjelp til det. Ved å ta turen innom Son kan han få skifta pæra. Samtidig er vel en sjekk av riggen på sin plass når han ikke klatrer i masta selv. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
grawis Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 takker for utfyllende forklaring, og bilder som gjorde at jeg bestemte meg. Av bildene ble jeg lettere kvalm, uggen og litt skjelven i knærne- innrømmer gjerne at om, og da mener jeg virkelig om jeg kommer meg til toppen er jeg hverken psykisk eller fysisk istand til å utføre noe som helst så denne klatringen må jeg rett og slett overlate til noen andre Jeg har hatt seilbåt i litt over et år, i fjor var jeg rimelig plaga av høydeskrekk, men trossa alle instinktene, og har vært oppe i toppen fem-seks ganger pga arbeid med vindmåler og fall. Det beste av alt, høydeskrekken er blitt mindre og mindre plagsom! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Hvis han ikke kan/ vil opp i masta, ja da er det vel greit å få hjelp til det. Ved å ta turen innom Son kan han få skifta pæra. Samtidig er vel en sjekk av riggen på sin plass når han ikke klatrer i masta selv. tykker det er litt overkill att sette bort en jobb (om man kan kalle det jobb)....som å skifte en pære hvis man ikke kan/vil så finner man vel noen kompis som kan gå opp........ tips er en gutt i 10-12 års aldern, mange elsker o ber om å bli oppwinschet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Salt Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Alternativ til å bli heist opp i storseilfallet e.l er å legge båten ved en mastekran, og bli heist opp (eller heise en kamerat opp) i båtmansstol i mastekrana. Det har jeg gjort for å gjøre noe liknende. Men du er uansett avhengig at en er med og hjelper. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
SeilSJT Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Over kill å be om hjelp? Vi har alle forskjellige forutsetninger. Magnus i Son er flink, og en riggsjekk er vel greit i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Over kill å be om hjelp? Vi har alle forskjellige forutsetninger. Magnus i Son er flink, og en riggsjekk er vel greit i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 Er det mye rim på masta legger du ut godt med piggtråd rundt foten.Da glemmer du fort glatta.Dette lærte jeg av gamlegutta. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2013 etter at jeg røyk et fokkefall under stramming av fokka i sommer, kombinert wire og tau, så er det uansett på sin plass å kontrollere tilstanden på ting før man heiser noen opp i det..... Området som er mest slitt, hvor tauet løper over trinsa, er jo et område som en svært sjelden ser noen til. Det hadde ikke vært noe kult å henge i masta og faktisk ha nytte av sikring nummer 2. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 14.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2013 Dersom du ikke kan få andre til å gjøre dette kan du f.eks leie en lift som du plasserer på en egnet kai som har 230v til liften. Fortøy båten godt ved siden av liften. Trå inn i kurven og kjør deg selv opp til mastetoppen. Der står du både trygt og godt til å gjøre jobben du skal. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hekkbølgen Svart 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Eller du kan gjøre som de gutta her http://www.budstikka.no/nyheter/bruker-nesoyabroen-som-kran-1.6526313 Gjelder å finne en bro som passer høyden på din mast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.