Jump to content

Bred båttransport som krever politieskorte - noen som har erfaring

Svaap

Recommended Posts

Hei,

Losskøyta Minde står overfor en mulig flytting for å kunne eliminere 28 mil pendling for hver gang arbeid skal utføres på båten.

På grunn av bredden (over 4 meter) så har jeg fått vite at det er påkrevet med politieskorte i tillegg til følgebiler fra transportselskapet. Økonomi er absolutt en knapp faktor, og jeg er avhengig av å kunne kartlegge kostnadene før jeg gir grønt lys.

Etter ca 1 times telefonsamtaler med politiet i fylket båten står i, samt veidirektoratet, så har jeg ikke kommet lengre i et kostnadsestimat.

Er det noen der ute som har vært gjennom dette, eller kjenner noen som har vært gjennom noe slikt, som kan gi litt info rundt hva det koster? (Politieskorten altså)

Båten skal flyttes fra Østfold til Akershus.

Setter stor pris på eventuelle tilbakemeldinger - tiden er også knapp så jeg krysser fingrene for at ikke alle løper rundt på kjøpesentra for å kjøpe julegaver...det er jo lenge igjen til jul (?)

Hilsen

Ole

Kan ikke transportselskapet du skal bruke hjelpe? Hvis de har utstyr til å frakte så stor båt bør de kjenne disse reglene / prisene også. Sjekket dette for noen år siden, og vi konkluderte med at det var enklere å seile båten til Strømstad enn lastebil i Norge. Sitter ikke på kostnadene, så kan ikke hjelpe deg, men ut fra at vi skulle ta båten på vannet til strømstad i november antar jeg at det ble dyrt.

En kompis driver et firma med følgebiler, iflg han : Politiet (dette var Oslo politiet) 800,- pr.time pr enhet som kjører+ km tillegg.

Følgebilene koster (hos han) 13,- pr km.pr enhet Det er fra start til stopp.

Han kom med et konkret eksempel ; han hadde følge av 3 stk politi mc fra Colorline til Gardemoen = 12.000,- NOK (kun politi utgifter)

Edited by Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Jeg tror du skal sjekke om du virkelig trenger politieskorte. Det er mye preik om hva som er krav eller ikke. Og om det gjelder hele veien. Den gangen jeg holdt på, var det bare krav til politi om man måtte iverksette trafikale hindringer. Eksempelvis om man måtte kjøre feil vei gjennom rundkjøringer, sperre en hel gate osv. Slik sett vil du kanskje trenge politi i Fredrikstad. Kanskje noe inne i Oslo. Men hele motorveien nordover burde kunne kjøres med vanlig (din egen) bil med skilt og blinklys på taket. Gå opp nøyaktig rute og sjekk. Hulda (4,0 meter) ble fraktet 20 mil etter landeveien uten en eneste politi.

Hei, og takk for tilbakemeldinger!

Har fått klar forståelse av at over 4 meter så er det krav til politieskorte gjennom Oslo.

Vegdirektoratet nevnte at det kunne være noe varierende praksis i mer landlige strøk.

Kan man søke om at konkrete deler av strekningen dekkes av eskorte tro?

Takk for priser Banarne - ser at det blir relativt dyrt ja :nonod:

/Ole

Du kan jo juge vekk litt på bredden så straks billigere :giggle: Ellers så sendte jeg en im med tips om alternativ transportør.

Henrik Ibsen

Vi (jobben) frakter stadig utstyr over 4 m bredde m/politieskorte. Vet at de turene fra Østlandet til Bergen koster slik ca. 60.000,- Vet ikke hvor mange biler som må følge fra politiet.

Sjekk med ett fraktselskap for nøyaktige priser. Må også meldes fra i mange dager (uke) i forveien før flyttingen gjøres

Jeg fikk fraktet min båt fra Drammen av firmaet Kent Kran. De hadde følgebil og ordnet politieskorte gjennom et par tunneler etter det de forklarte. Den var riktignok bare 3,5 m bred, men de har jo da kunnskap om samarbeid med politiet... Du kan jo prøve der. De virket proffe i jobben...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Du kan jo juge vekk litt på bredden så straks billigere :giggle: Ellers så sendte jeg en im med tips om alternativ transportør.

Hehe, det kan fort bli kjedelig (men regner med Banarne fleipet:). Jeg har mitt yrke som følgebilsjåfør og arrangerer også mange politi-eskorter. Kontrollmåling utføres ofte, og om man blir stoppet på en vanlig kontroll av Statens Vegvesen er konsekvensene store. De fleste lastebilsjåfører er bevisst kontrollmåling da de er ansvarlig om ikke Politiet er med. Konsekvensene er at skyssen blir stående langs veien i påvente av Politi-eskorte, dette er vanskelig å få organisert etter vanlig kontortid (ref. Øystein Sunde sin sang, aldri man-fre 8-16 hehe). Tror ikke det blir særlig billig å ha en trailer stående et døgn i påvente av eskorte fra Politet om man skipper dette. Det er også Statens Vegvesen som utsteder dispensasjonspapirer for transporten som skal foregå innenfor en avgrenset tidsperiode. Worst case er at de gir neste disp en uke frem i tid, da står du til knærne i dritt :) Kan bekrefte overnevnte pris på ca 800,-/t for offentlig tjenestemann.

Det er Statens Vegvesen som avgjør om det skal brukes politi-eskorte og antall følgebiler. Det er også de som avgjør hvilken kjørestrekning som skal brukes mellom avreisested og ankomssted og denne er ufravikelig med mindre det er snakk om Force Majour.

De aller fleste transportører som er proffe på dette kan ta seg av "hele pakken" (de får faktura av Politiet f.eks.) og gir deg en fastpris på hele opplegget :)

Edited by Brig'en (see edit history)

Hei,

Banarne fleipet med breddejustering :-) og det har aldri vært aktuelt å sette en oppdragsgiver i beita i håp om å spare en skilling.

Jeg har en dialog med Kynningsrud, og de virker veldig proffe på området.

Greia er at jeg har trodd jeg kunne få politieskorte gjennom en bekjents bekjenskap, men det ble ikke noe av (pensjonert).

Uansett så håper jeg å få til dette - alternativet er at noen tar over prosjektet.

Takk for innspill

Regner med det, men man vet jo aldri hehe! Vår erfaring er at det er mange som "skal bare", er da det går galt ;) Ser ut som Svaap og Banarne har stålkontroll påsikkerhet og seriøsitet, det liker vi :)

Hvis økonomien er stram, kan man jo alltids vurdere om båten/situasjonen kan kvalifisere til å få firma til å sponse hele/deler av fraktbeløpet. Ring eller send mail til diverse fraktfirma og forklar situasjonen og be fint. Det verste som skjer er at man får et nei...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det burde også være muligheter for å kjøre følgebil selv, men det er kanskje når bredden er mellom 3.05 og 3.99 meter

Så lenge en har klasse B og bilen er under 3,5t kan man kjøre følgebil.

Eneste krav er belyst skilt og minimum 360 graders gul blink.

På grunn av bredden (over 4 meter) så har jeg fått vite at det er påkrevet med politieskorte i tillegg til følgebiler fra transportselskapet. Økonomi er absolutt en knapp faktor, og jeg er avhengig av å kunne kartlegge kostnadene før jeg gir grønt lys.

Ved bredde over 4 meter må du ha 2 følgebiler og 1 politibil. Siden vekta er liten kan du trøste deg med at du ikke trenger noen fra SVV når du skal over ei bru

Her er dispensasjonen, kan du lese hva som skal fylles ut

http://www.vegvesen.no/_attachment/61750

Hei folkens, og takk for engasjementet.

Jeg har nå fått nøstet såpass på dette at kostnadsbildet er grovt sett på plass.

Det koster, men jeg tror jeg gjør klokt i å velge en solid aktør på et såpass (for meg) viktig oppdrag.

Har vært i kontakt med mange aktører, og sitter med en følelse av at Kynningsrud blir rette valget.

Politiet har også kommet med sine priser.

I min beslutningsprosess ligger det et tungt element av å få tilbake gleden av å jobbe med skøyta.

Det er fantastisk der båten står, men det blir umulig å gjennomføre en slik pendling over tid.

Får jeg nå båten hjem, så vil det bli et kraftig moment i å komme i mål slik at jeg kan presentere båten på vannet til hennes 110 årsdag i sommer.

Tar avgjørelsen i løpet av denne uken, så får jeg vel bare begynne å bake kaker til de kakelotteriene jeg må holde for å dekke inn kostnadene :lol:

/Ole

Godt tiltak !! +1 på den. De to trådene dine om svaap og minde har gitt meg mer glede enn om jeg skulle bruke 100,- på en bok.. kom med konto nr :-)Godt tiltak !! +1 på den. De to trådene dine om svaap og minde har gitt meg mer glede enn om jeg skulle bruke 100,- på en bok.. kom med konto nr :-)

Her kom det dobbelt. . Men en god ting kan ikke sies for ofte ;-)

Edited by Banarne (see edit history)

Henrik Ibsen

Hei,

Det er med blandede følelser jeg leser at det er ønske fra forumvenner å gå inn med en form for kronerulling til flytteoppdraget.

Den positive siden av det er jo opplagt – dere vil hjelpe til. :thumbsup:

Den andre siden er at jeg ikke kan ta imot penger fra enkeltmennesker – det føles ikke riktig av flere grunner.

Tidligere så har jeg lest om større prosjekter/stiftelser, hvor de har utformet en støtteordning hvor man kan for eksempel kjøpe en skipsspiker til en symbols sum, eller en nagle, eller en planke for den sakens skyld.

Dette er en vri jeg syntes mer om – da blir det en personlig gjenytelse, for eksempel ved at jeg lager nagler som merkes med navnet til den som har "donert" den gjennom en symbolsk sum.

Er i tenkeboksen på dette, og har rådført meg litt om saken..

Det siste jeg ønsker, er at noe slikt avstedkommer sterke diskusjoner på prosjektstrengen min – det i seg selv er grunn nok til å la det være.

Hva tror dere? :confused: