Jump to content

Strømledninger har vært under vann, kan man bruke dei opp igjen?

geggen20

Recommended Posts

Endel av båten har vert under vann, det elektriske fungerer enda selv om det har vert under vann. Eg har byttet alle sukkerbiter og strippet av enden på alle ledningene. Startkablene til motoren er ikke gjort noe med.

Tror dere eg kan bruke opp igjen ledningene eller anbefaler dere att eg må bytte hele ledningsnettet og alle strømkablene til motoren? er store solide dyre kabler så eg hadde helst ikke lyst å bytte dei.

I slike tilfeller vil kable virke omtrent som veken i stearinlyset ....
Sjøvann suges og presses inn under isolasjonen, inn mellom kordelene og skaper korrosjon av alle typer og overledning av alle farger :thumbsdown:
Det sikrest er nok å skifte det elektriske som har vært neddykket i sjøvann.

Jeg har riktignok berget noen generatorer og startmotorer opp gjennom årene, men det krever mye vasking og Lectraclean - og et godt varmeskap for å bli vellykket.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Båten til pappa gikk ned engang, og det elektriske ble ikke byttet av verkstedet. Jeg skrudde strøm i 10 år etterpå, med fjerning av 10 og 10cm for hver gang det var irret istykker.

Bit i det sure eplet og bytt, ihvertfall de tynne kablene.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Gjenbruk av ledninger som har vært i saltvann = garantert store problemer på sikt, på gamle båter med gammel elektronikk vil det kunne fungere en god stund, men vil tilslutt også der kutte ut å fungere, på nyere elektronikk vil gjenbruk også kunne resultere i at litt mer følsom elektronikk vil bli ødelagt pga varierende spenning.

Mitt råd er å skifte ut.

Et eksempel på hvordan ledningene vil på sikt se ut:

bilde

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Eneste utveien her er nok dessverre å skifte samtlige kabler, ledninger, lamper osv.

Dersom du ikke skifter dette nå, vil du få mange år med problemer foran deg, med i beste fall strømbrudd her og der..., men i verste fall, brann.

Det er også stor fare for overslag i anlegget, med fare for galvanisk tæring, og brann...

Så mitt eneste forslag til løsning her er BYTT; BYTT OG BYTT.

Du vil nødig ligge å plundre med strømproblemer, den dagen alt er klart for en drømmetur på fjorden, med verdens beste vær, og skuta fullpakket av kjerring og unger som vil på stranda...

Nei, ta det i løpet av vinteren og sats på en knall sommer uten problemer i stedet.

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...