Jump to content

Verdi på 4m båtplass på Solvik i Bærum?


hesher

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har arvet en båtplass. Den er 4 meter bred og ligger på Solvik i Bærum.

 

Er det noen som vet hva som kan være en reell salgspris for den?

 

Hva kan være en passe utleiepris per år?

 

Hvilket tid på året vil det eventuelt være lettest å selge den?

 

Jeg prøver å finne ut om jeg skal leie ut eller selge.

 

Hva tror dere om den fremtidige prisutviklingen på båtplasser i Oslo-området?

 

Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Etter utbyggingen i Leangbukta virker det som om markedet i området er mettet. Mange nye plasser til salgs og til leie har gjort at ihverfall leieprisene har sunket.

 

Vi betalte tilsvarende 12.000,- for sommerplass i 2012 og ca 8.000.- for 2013. Vinterplass (bobleanlegg) har ligget på ca 5.000.- begge vintre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Prisen på disse plassene har vel vært oppe i 100.000 per breddemeter og kanskje vel så det i enkelte tilfeller, men det toget har nok gått og de siste to årene har vel finn.no vært rimelig full av annonser med salg av plasser til denne fantasiprisen uten at det har vært særlig omsetning. En tilsvarende plass i Leangbukta koster vel ca 130.000 totalt samt en årlig leie som er andel fellesutgifter. Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, men trolig er dette markedet mettet for en god del år fremover.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si hva du kan få. Vurderer selv om jeg skal legge ut en 5.0 meters plass på Lakseberget i vinter. Tenker kanskje 310'-320' kan være realistisk for en såpass stor plass som det er få av. 4.0 metene er det flere av og billigere, men Solvik er vel normalt litt dyrere enn berget også. Men til slutt bestemmer markedet hvis man må selge. Og ting kan leies ut og gå videre i arv.

 

Når det gjelder Leangbukta er det ikke så store plasser til salgs som trådstarter nevner. Det er også bostedsprioriteting, så ønsker man en fire meter er det ikke et alternativ for tiden. Leangbukta har dog noen mindre plasser ledig.

Link to post
Share on other sites

Angående Leangbukta: Jeg fikk tilbud fra båtforeningen om å kjøpe en 5-meter der i fjor, i den gamle delen av anlegget (Bukta). Prisen da var under 100.000,- (ca 95.000,- mener jeg). Prisen på en 5-meter i det nye anlegget (Tangen) var rett under 200.000,-, men de hadde ikke ledige 5-metersplasser på Tangen da.

 

Edit: Jeg bor i Oslo, godt utenfor lokalområdet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Leangbukta - siste prisene etter hva jeg kan se for en 5-meter er 89.500 i Bukta og 159.300 i den nye delen. Askerbøringer får fortrinnsrett, men det har vært solgt plasser til utenbys folk siden det er ledige plasser i noen størrelser. Årlig leie 4.450 for en 5-meter. Dette i følge årsmøtevedtaket for 2013.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem i Leangbukta, og står på liste for 5 meter der. Har gjort det lenge, og har snakket med dem flere ganger. Med mindre de farer med usannheter så er det enten venteliste eller ikke omsatt større plasser på en tid. Er kjent med at opp til 3,5 meter er det omsetning.

 

Slik jeg kjenner dette er ikke leangbukta et alternativ for de som skal ha plass i den størrelsen trådstarter spør om - rett og slett fordi det ikke er ledig.

 

Utenbys ble / blir tilbudt når det ikke er lokale i kø.

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å tro at de farer med usannheter, og vet selv ikke akkurat hvilke størrelser som har blitt omsatt/er ledige bortsett fra at de mindre plassene er det lettere å få tak i og har blitt omsatt både til askerbøringer såvel som folk utenbys fra. Tidligere fikk du pengene med en gang hvis du ville selge en plass der, men nå får man først pengene når plassen er solgt så de har merket endringene i forespørsel og ventelisten for en del plasser (mindre størrelse) er nå borte. Har selv en 4-meter og valgte å gå et hakk opp da jeg var sikker på at det ville bli lettere å bli kvitt en større plass hvilket nå viser seg å ha vært en riktig vurdering.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg var en god vurdering :-)

 

Men som svar til trådstarter vil jeg tro at 250-300 kan være realistisk oppnåelig på Solvik. Kanskje enda litt mer - det er en populær havn. Veldig avhengig av om man treffer en som trenger plass fort.

 

Men de gamle 100' per meter kan man se langt etter...,

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem i Leangbukta, og står på liste for 5 meter der. Har gjort det lenge, og har snakket med dem flere ganger. Med mindre de farer med usannheter så er det enten venteliste eller ikke omsatt større plasser på en tid. Er kjent med at opp til 3,5 meter er det omsetning. Slik jeg kjenner dette er ikke leangbukta et alternativ for de som skal ha plass i den størrelsen trådstarter spør om - rett og slett fordi det ikke er ledig. Utenbys ble / blir tilbudt når det ikke er lokale i kø.

 

Leier selv, stått på kjøp av 4,5 m plass i tre år nå. Opplever det samme som deg. Men tror det er stor forskjell på kjøp og leie. Mange plasser på Tangen 4m og oppover som det ikke var båter på i årets sesong. Tror det skyldes at de plassene ikke ble leid ut, ikke at eier ikke ville leie ut. Leangbukta gikk også ned i leiepris fra 2012 til 2013. Spennende å se om de går ned i 2014, eller om de holder pris for 2013.

 

Hadde vi hatt bostedsadresse Asker er det som Mouche sier, ikke noen tvil om at vi hadde fått tilbud om å kjøpe plass for lenge siden på Tangen. Bukta er annerledes, der har de nå åpnet opp for kjøp til folk utenbys i fra har jeg skjønt.

Link to post
Share on other sites

Solvik Båtforening anslår selv verdien på en 4 meters plass til 320.000, noe som sikkert ikke er langt unna sannheten, men først skal man jo finne noen med pengene. Jeg vil tro at hvis plassen er grei så bør du sikkert greie å leie den ut for 15.000 pr. sesong. Jeg har selv en 3,5 m plass som på Solvik som jeg leier ut for 14.000 og det har aldri vært vanskelig å få den utleid.

Link to post
Share on other sites

 

Leangbukta gikk også ned i leiepris fra 2012 til 2013. Spennende å se om de går ned i 2014, eller om de holder pris for 2013.

 

 

 

 

Styret foreslo at satsene for 2013 holdes på samme nivå som i 2012.
I tillegg foreslo styret at rentefot på investert kapital endres fra 5 % til 2 % for at
utleieprisene blir markedstilpasset.
Liten grunn til å tro at leien vil bli satt ned ytterligere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...