jorhei Startet 26.Mars.2005 Del på Facebook Startet 26.Mars.2005 I fjor brukte vi tät for å tette noen sprekker i skroget på trebåten vår. I år ser jeg at en del at dette stoffet ligger igjen og at det ikke har blitt presset ut. Har det samme vikrkning i år som det hadde i fjor eller bør jeg prøve å fjerne den gamle massen og legge på noe ny? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Verrie Svart 26.Mars.2005 Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Jeg mener, uten å selv ha vært borti det før, at du kan beholde den gamle massen og at den vil ha samme funksjon som tidligere. Kjenn på den om den gir etter litt når du pirker med en kniv etc., gjør den det, har den fortsatt sin funksjon. Er den beinhard, ja da ville jeg byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 26.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Jeg mener, uten å selv ha vært borti det før, at du kan beholde den gamle massen og at den vil ha samme funksjon som tidligere. Kjenn på den om den gir etter litt når du pirker med en kniv etc., gjør den det, har den fortsatt sin funksjon. Er den beinhard, ja da ville jeg byttet ut. <{POST_SNAPBACK}> Tenkte samme tanke selv, men siden den ikke har blitt presset ut så betyr vel det at akkurat der så trutner ikke båten noe mer? Igjen så vil vel det bety at selv om den gamle massen er litt hard så vil vel ikke vannet trenge inn, eller er jeg på villspor nå? ps. Har ikke sjekket om massen er hard eller myk. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
balja Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Min erfaring med Farm/tettolett er at den virker ok så lenge det er noe elastik igjen. Blir den hard så kan den bli presset helt ut ved trutning . Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 (redigert) Annbefaler uansett og fjerne den gamle farmen, hvis sprekken ikke er for stor bruk istede transperant universal fett. Dette er like godt som farm "Så sant sprekken ikke er for stor", det fine med å bruke fett er det bare presses ut nå båten trutner, slik slipper du at sprekken blir større, så er det mye mindre gris å jobbe med . En annen ting er hvis du har sprekkdannelser i båten din, forsøk til høsten når du tar opp båten først og tørke treverket hvor du har sprekk, deretter dusjer du treverket med terpentiblandet linolje med jevne mellomrom ut høsten, så fort det begynner og bli varme i lufta etter vinteren så fortsetter du med dette til båten skal på vannet. Slik metter du treverket og sprekken vil trekke seg sammen. Redigert 28.Mars.2005 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Muhammed Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Det er et caskorodukt som heter marinteknik som kan brukes under vanlinja på trebåter, det er et silikonlignende stoff, men det blir ikke hardt. det er veldig elastisk selv etter flere år. Dette stoffet har jeg brukt mye, og er mye bedre enn farm. Det blir ikke så mye gris som farm og blir presset ut etterhvert som båten trutner. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Min erfaring er med Farm, og denne fungerer etter hensikten ved utsett. D.v.s. at den er myk og blir presset ut av sprekker når båten trytner. Derimot blir Farm tørr og hard i løpet av en vinter på land. Jeg fjerner så mye som mulig når bunn skrapes og legger på nytt før sjøsetting. Jeg har ikke erfaring med Tät, men ryktene sier at denn bevarer sine elastiske egneskaper bedre enn Farm. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
wave Svart 28.Mars.2005 Del på Facebook Svart 28.Mars.2005 Et annet knep med kravellbygde båter som har tørket litt for mye i vårsola er å sette på maskeringstape over sprekker mellom bordganger etter at man har stoffet. Det holder vannet ute til båten er trutnet og løsner etter hvert av seg selv. På sesongen første svømmetur kan restene enkelt dras av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.