Jump to content

Hvilke erfaringer har dere med GEL batterier?

Stbotnen

Recommended Posts

Har sett gjennom en del av trådene her på forumet, men fant ikke så mye som omhandler GEL batterier? Ettersom jeg skal bytte forbruksbanken, vurderer jeg nå GEL batterier? AGM er ikke aktuelt lenger, da mange har hatt en del dårlige erfaringer.

Er GEL batterier like ømfindtlige for lading som AGM? Eller kan jeg bruke samme lader på de som på tradisjonelle bly/syre batterier? Hva er holdbarheten for disse?

• 2 weeks later...

Vi har brukt gel batterier i noen år. Først 2x160 amp som fungerte kjempefint de 4 årene før vi solgte forrige båt. Nå byttet vi igjen til 5x110 amp i båten vi har nå. Kjempefornøyd. Bruker Haze batterier. Stiller inn lader til gel type, og kjøre på. Lar aldri lader stå på kontinuerlig, men lader opp noen dager ved behov. Har brukt en eldre mobitronic 945(tror jeg det var) i forrige båt, og har nå en waeco 45Amp lader.

Jeg har to Haze Marine Gel 245Ah i parallell til forbruk. Disse starter også babord motor, og driver begge thrusterne. Lades med 50A dynamo under gange, og Victron MultiPlus som er satt til maks 90A på landstrøm. Ligger på landstrøm "hele" sommeren. Laderen står på standard, men den har en modus som reduserer float-spenningen til 13.2V etter en stund.

Jeg har også montert en Victron batteri monitor, og denne er veldig nyttig for å holde øye med tilstanden til batteriene, ikke minst for å unngå å lade dem unødvendig langt ned.

Jeg har bare hatt dette oppsettet en sesong, så det er vel for tidlig å dra noen konklusjoner om batteriene, men de har i hvertfall virket supert så langt.

Den viktigste grunnen til at jeg valgte gel, var at det var dette som ga meg mest kapasitet og cranking amps til en overkommelig pris uten at jeg måtte bygge om batterikassa. Hadde jeg hatt større batterikasse, hadde jeg nok gått for åpne bly-syrebatterier, da jeg fortsatt er litt usikker på gel og AGM. Cranking amps trenger jeg til thrusterne, og her merket jeg kjempeforskjell i kraft i forhold til batteriene som satt der fra før.

Øivind