Jump to content

5kw Webasto-kopi. Noen som har erfaring?


Sofaseileren

Recommended Posts

Standard dim på eksosslangen. Ikke det at jeg noen gang har kjøpt en eksos gjennomføring.. Dreier ned en standard gjennomføring så gjengedelen blir glatt, borrer hullet hakket større enn gjennomføringen, sentrerer gjennomføringen i hullet å legger 3lag pakking på begge sider å skrur fast. Fungert ypperlig på den originale webastoen jeg har i den gamle båten. 2år å ikke så mye som antydning til varm/brent gelcoat rundt gjennomføringen

Link to post
Share on other sites

Fra linken i første innlegg har jeg akkurat kjøpt en 2Kw luftvarmer og bøyer meg i støvet over utmerket service fra Hr. Erik.

Jeg vurderte lenge å bestille via Ali-Express, men det å ha en Norsk forhandler som gir garanti og så til de grader Service er jeg glad jeg valgte denne løsningen.

"Ring meg om du står fast... gjerne selv om det er helg... jeg jobber alltid uansett"

 

En kompis har hatt en 5Kw luftvarmer i et halvt år nå fra samme sted og bare skryter. Det er kanskje ikke lange tiden, men å kunne ha varmer resten av vinteren for 5.500,- er gull verd for meg.

Det er kjappere å få deler fra Drøbak enn fra Kina. Denne varmeren er dessuten ikke slik at du må ta den ut og sende den på service om den ikke tenner på tre forsøk, noe som høres ut som et skrekksenario for min del.

Her får man varsler som melder hva som er feil og kan deretter tilbakestille og forsøke på nytt etter å ha forsøkt rette feil selv.

 

Min er ikke igang enda (har ikke hatt tid fra jeg kjøpte den, men skal montere nå i helgen), og jeg har ikke årelang erfaring, så dette skal ikke oppfattes som en anbefaling om man har pengene å svi av på en original, men bare litt om min oppfatning så langt. Selvfølgelig er ikke aller her enige, men det har vi aldri vært heller.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er nesten forbløffet over hvor enige folk er jeg, og tar det som et tegn på at kinakvalitet ikke er det det engang var ( altså er bedre nå). Ender nok opp med å bestille 5kw modellen fra Kina. Litt usikker på om 5kw kan være for mye i min 30 foter, men jeg har behov for varme også vinterstid, og den er heldekkende, med Styrhus og akterkabin, så det er et visst volum. Jeg tar gjerne imot kommentarer om hvorvidt 5kw er for mye ( jeg har fått med meg at den bør kunne gå minst en time på full effekt for ikke å sote...).

Link to post
Share on other sites

Mer enn skeptisk. Jeg har sett så mye elendighet komme fra Kina der man etter litt tids bruk har innsett at bl.a. kunnskaper om materiallære, elektronikk osv. osv. har vært helt fraværende.

 

Man har rett og slett kun forsøkt å kopiere uten å forstå de konstruksjonsmessige vurderingene som har ligget bak valgene. Sånt er potensielt farlig. Hvordan er det med testing? Autokutt ved feil? Brennerkvalitet? CO-verdier etter forbrenning?

 

Jeg er muligens noe konservativ men har erfart at det stort sett alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Det finnes skjelden noen enkle snarveier å ta.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er muligens noe konservativ men har erfart at det stort sett alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Det finnes skjelden noen enkle snarveier å ta.

 

Du handler derfor alltid der det er dyrest.

Vel... det er ikke alle som har råd til det og noen ganger er ting rett og slett "Bra Nok" selv om det er mulig å kjøpe tilsvarede dyrere et annet sted.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

selv om det er mulig å kjøpe tilsvarede dyrere et annet sted.

 

RSL

Poenget var vel at det som er dyrere ikke nødvendigvis er tilsvarende det billige, men bedre.

 

I mine øyne er det største problemet med ukjente Kinaprodukter at kvaliteten er veldig varierende. Den ene varmeren kan være bra, mens den neste er dårlig.

 

Selv er jeg fornøyd med å ha kjøpt en overhalt Webasto til en tredjedel av ny pris.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Poenget var vel at det som er dyrere ikke nødvendigvis er tilsvarende det billige, men bedre.

 

 

Nettopp, men som jeg skrev i samme innlegg, er kanskje den billige "Bra Nok".

 

Om man betaler 40% for en vare som er 70% bra i forhold til den beste, så er det for noen god butikk.

Jeg vet at noen instisterer på å kjøpe dyrest mulig vare fordi de da mener de har fått den beste varen og i en rekke tilfeller er det rett... men langt fra i alle tilfeller.

 

Tatt ut av settingen, kan man vel si at det er tull å kjøpe en schvær Weber Gassgrill for å grille ett måltid med pølser en sommerkveld på picknick. Mange vil da klare seg med en "Engangsgrill" til 15,- på Rema.

Selv om pølsene garantert ville blitt bedre på Webern.....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er vel liten grunn til å tro at en kinavarmer som har samme dieselforbruk som en webasto vil produsere mindre varme. Det jeg lurer på er holdbarheten. Men prisen er såpass grei at jeg har råd til å teste dette. Dieselvarmere har ikke hatt noen revolusjonerende utvikling de siste årene. Apparatene er bortimot uendret de siste ti. Oppgraderingene handler stort sett om mer avansert styring, uten at dette har hatt noe å si i positiv retning når det gjelder pålitelighet ihvertfall. Min mikuni fra 2005 er fullstendig identisk med de som selges i dag, og med kr 0 i utviklingskostnader burde sluttproduktet vært billigere.

 

Har ikke bestillt enda, men det kommer på neste lønning.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

 

Du handler derfor alltid der det er dyrest.

Vel... det er ikke alle som har råd til det og noen ganger er ting rett og slett "Bra Nok" selv om det er mulig å kjøpe tilsvarede dyrere et annet sted.

 

RSL

 

Nei det gjør jeg slettes ikke men som andre har poengtert her er det den varierende kvaliteten samt kunnskapene som ligger bak utviklingen som jeg er mest skeptisk til. Norske bedrifter har opplevd å bli kopiert av kinesiske foretak der de hadde fått delene noenlunde like men "glemt" å herde tannhjulene på korrekt måte slik at dette ikke kunne virke. Det er slike eksempler jeg er skeptiske til og som viser at man ikke kan det man holder på med.

 

I de tilfeller europeiske foretak med kontroll på kvaliteten legger sin produksjon til Kina er jeg ikke skeptisk. Man kan kjøpe både Mercedes og BMW for det kinesiske markedet produsert i Kina og disse holder nok fabrikkens europeiske standard.

 

Det er derimot ting som materialvalg og påliteligheten til sikringssystemene i en dieselvarmer jeg er skeptiske til når man har kopiert uten å ha tilgang til alle konstuksjonsdetaljer, kun det visuelle i kopieringen. Hvordan er det med varmeovergangen/effektiviteten i veksleren, hvilken eksostemperatur holder den?

 

Husk at det finnes båtutstyrsfirmaer i England / USA som selger merkevarer av samme fabrikant/typebetegnelse ned mot halv pris av det vi betaler i Norge for identisk vare. Jeg orienterer meg oftest heller mot slike der det er aktuelt enn kinakopier av tvilsom kvalitet.

 

Men ingen unntak uten regel, kanskje kan dette fungere kurant.

Link to post
Share on other sites

Är ju så gammal att jag har varit med på den tiden när man sa 'japansk skit' om japanska importprodukter.

 

Och sedan har sådana omdömen flyttat sig runt bland frontländerna i sydostasien vartefter.

Nu är det Kinas tur.

Är det möjligen de europeiska fabrikanternas självbevarelseinstinkt som gör att man griper efter detta halmstrå för att rädda vad som räddas kan?

 

För är det inte så att det efter hand som tiden gått visat sig att kvaliteten på de produkter som producerats i sydostasien visat sig vara både lika bra (och ibland bättre) jämfört med de europeiska förlagorna och sedan dessutom att man i många fall lyckats bli utvecklingsledande?

 

Se på t ex bilar och motorcyklar och kameror och utombordsmotorerer....

 

I familjen hade vi tills i fjol en från början nyköpt Audi plus en billig Huynday.

Audin höll på att ruinera mig med reparationer pga kvalitetsbrister medan Huyndaien gick 5 år nästan utan reparationer.

Visst kan man inte dra för vittgående slutsatser av en så begränsad erfarenhet, men olika statistiker från t ex den svenska bilprovningen och nöjdhetsmätningar hos kunderna tala väl ungefär samma språk. Inte kommer Volvo eller för den delen BMW eller Mercedes så imponerande ut ur sådana jämförelser...

 

Har själv handlat mycket från Kina via Ebay de senaste åren, och aldrig blivit missnöjd faktiskt.

Istället har jag ofta frapperats av enastående servicevillighet, god kvalitet och låga frakter.

Man verkar att sätta kundnöjdhet på första plats!

 

:fishing:

 

 

Ps Allt detta sagt så vill jag tala om att jag inte har någon erfarenhet av denna Kinesiska värmare, men jag har fått byta brännkammarpackning två gånger och elektronikenhet en gång på min 5 år gamla Eberspächer Airtronic 5 kW. Men annars går den ju bra.....

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir vel da, hvorfor utvikler ikke kineserne egne dieselvarmere istedet for å bedrive ren kopiering av europeisk utstyr hvis den kinesiske "ingeniørkunsten" er blitt så bra?

 

At koreanerne og japanerne kan levere bra utstyr av egenutviklet utførelse er det vel ingen tvil om. Men det koster også det samme som europeisk fabrikat.

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting som hindrer kineserne i å lage like gode produkter som de andre produsentene, men da tror jeg de må designe sine egne produkter fra bunn av, ikke bare kopiere eksisterende utstyr. Og foreløpig tror jeg de mangler litt både på teknisk forståelse og kvalitetstenking før de kan levere avansert utstyr med jevn kvalitet.

 

Og til det som ble nevnt om å kjøpe en dyr Webergrill for å grille pølse én gang, så er jeg enig i at en engangsgrill til 15 kroner gjør jobben like godt, men ombord hos meg er varmeren mye brukt, og det er viktig at den virker når jeg slår den på, så her er jeg villig til å betale for kvalitet.

 

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke kineserne helt samme mentalitet for forfining som japanerne, men det japanske industrieventyret startet jo også med blåkopier i redusert kvalitet av vestlige varer. Og selv om kineserne ikke har noen hemninger på å rett ut stjele andres design satser de stort på produktutvikling og Industridesign. Faktisk ble enkelte kinesiske høyskoler vist fram som eksempel på hvordan man kunne innføre en avansert innovasjonsmodell (design thinking) i utdannelsesinstitusjoner. Jeg tror det kan bli spennende og skremmende å følge utviklingen framover. Selv forventer jeg ikke at nonamevarmeren har samme kvalitet som webastoen. Men når både varmer og deler koster under tredjedelen, og det hitill ikke har kommet fram negative ting fra de som hitill har kjøpt og testet, er jeg villig til å ta sjansen. Trolig kan det være sikrere enn å kjøpe brukt brenner, som er alternativet. Nå må jeg bare bli sikker på størrelsen...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte Kina varmer 2 kW med fjernkontroll denne funger veldig bra jeg har hatt den i ca 1/2 år nå og jeg fyrer den opp hver gang jeg er i båten, og der er jeg en gang i uken.

Det som er viktig er at du ikke kjøper for stor varmer da går den for mye på tomgang og soter ned, ser på strøm styrken at det er bedre med to varmere på 2 kW enn en på 5 kW,dette blir vel dyrere.

jeg kjører min varmer på full guffe så lenge jeg er der nå på vinteren, på sommeren fikk jeg kun kjørt den i noen dager da været var så bra, men regner med at den kommer til og bli brukt til våren når været er mer ustabilt.

fjernkontrollen har en rekkevidde på 800 meter med den kan jeg sitte hjemme og starte varmeren nesten dette er i hjemme havna, sommer havna er på Skjærhalden dit er det 15 mil

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om man kan unngå soting om jeg kjører den på full guffe en time, og deretter på redusert styrke. Og lar den gå en stund på full styrke for å blåse rent før jeg skrur den av? En 2KW blir for lite for mitt bruk, og 2 stk er både for dyrt og for tuklete. Hadde de hatt en 4KW variant, hadde jeg nok valgt denne....

Link to post
Share on other sites

generelt heter det seg vel at du skal kjøre varmeren på full guffe i min 15 minutter før den skrues av.

 

Hvordan er det med temperaturstyringen på den omtalte varmeren? er det termostat som du monterer i salongen og hvordan opptrer den når innstilt temp er oppnådd? -skrur den seg av og starter opp igjen når temp synker eller reduserer den effekten?

Hvordan er det med støynivå?

 

Kanskje noen som har handler denne nylig vil tipse forhandleren om denne tråden så han kan bli aktiv her om han vil? vi har jo noen andre forhandlere av enkeltprodukter som er aktive her med stort hell.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har 5kw vannvarmer (Kina) som er kopi av den originale Den virket supert hele 6 ganger så kom feilkode E33.

Forsøkt å kontakte selger / importør som skulle sende over koblingsskjema. Fikk det men det stemte ikke.

 

På nettet finner jeg selv koblingsskjema med feilkode, dessverre står ikke feilkode E33 der.

Noen som kan hjelpe med det??????????????

 

mvh Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

generelt heter det seg vel at du skal kjøre varmeren på full guffe i min 15 minutter før den skrues av.

 

Hvordan er det med temperaturstyringen på den omtalte varmeren? er det termostat som du monterer i salongen og hvordan opptrer den når innstilt temp er oppnådd? -skrur den seg av og starter opp igjen når temp synker eller reduserer den effekten?

Hvordan er det med støynivå?

 

Kanskje noen som har handler denne nylig vil tipse forhandleren om denne tråden så han kan bli aktiv her om han vil? vi har jo noen andre forhandlere av enkeltprodukter som er aktive her med stort hell.

 

Da er min 2Kw kinakopi installert og har vært i drift i et døgn uten problemer.

Du spør om termostat og det fant jeg ut av i går at ikke er av ekstern type. Termoføleren sitter i innsuget på brenneren og det stemmer godt med misstanken om at dette er en parkeringsvarmer som er beregnet på å stå montert inne i kabinen den skal varme opp.

Jeg skal sende selger en mail i morgen og spørre om det er mulig å flytte termoføleren via kabel inn i kabinen.

Brenneren har to måter å operere på. Den ene er tremostatstyrt - som jo bortfaller om den måler temperaturen i et skott helt bakerst i cocpit der den er montert - og den andre er trinnløs regulering mellom 1000 og 2000 W.

Det er den siste jeg bruker nå og oppnår 23 grader inne med full effekt. Det tar riktignok en del lengre tid enn det gjorde med 3,5Kw som jeg hadde før, men jeg klager ikke på støynivået og når jeg reduserer til halv effekt, er den tilnærmet lydløs om jeg ikke sitter rett ved siden av exsospotta ute. Inne i båten, er det så vidt man hører den selv på full effekt, men da er hele aktercabinen i mellom. (Har lukket inn til aktercabinen på vinteren for å ha mindre areal å varme opp)

Det er jo plussgrader ute enda, så det blir spennende å se hvilken temperatur den klarer å holde når det blir ned mot 10 minus til søndag.

 

Enn så lenge, leverer denne brenneren det jeg hadde forhåpninger om, til en pris jeg hadde råd til.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...