Jump to content

5kw Webasto-kopi. Noen som har erfaring?

Sofaseileren

Recommended Posts

Super innlegg om førstehånd erfaring RSL!

23 grader er da ikke ille, men det er vel neppe nede ved føttene :) blir jo gjerne litt gulvkaldt ?

Umiddelbart tenker jeg at du jo kan sette innpå en luftslange, avtagbart, slik at du kan hente luft fra båten indre salong, eller i det minste fra akterlugaren, som allerede er varmet opp, i kalde perioder. Isolerte slanger vil vel også hjelpe på å få varmest mulig luft helt frem til dysene.

Igrunn like greit at den ikke ligger og jager på et termostat i salongen. Det er vel et merke som driver og slår seg av og på ved oppnådd temp, med påfølgende strømsluk i oppstartfasen.

Var i båten i dag og tittet på eberen min... Grøss og gru som den ser ut. Konstaterte at den skal ut og eventuelt forskes på i garasjen. Ble deprimert og gikk over til å demontere rorkulten.. Kom ikke noe lengre med utbedring av slark i roret.. Så da dro jeg hjem...

Redigert av Eureka (see edit history)

Luftslangen inne i båten, er de samme som jeg hadde til den forrige varmeren, så de er isolerte hele veien, men unntak av der de går igjennom to klesskap på sin vei helt frem.

Tørt og varmt klesskap er verd veldig mye mer enn det lille varmetapet det blir av at det mangler 30cm Isolasjon to steder igjennom båten :-) (Varmetapet frem til siste dyse, er i tillegg inne i båten, og er derfor ikke engang et varmetap)

Jeg tipper at det er en enkel løsning med å flytte termoføleren fra varmern og inn i salongen, men det er ikke noe hast nå i starten. Jeg har jo elektrisk fyring også her i havna og om det blir en overnattingstur lørdag til søndag denne helgen, så er det spådd såpass kaldt at den nok må stå på full guffe uansett.

Regulatoren til termostaten sitter jo inne i salongen, så det er bare føleren som trenger å flyttes. Det er en rekke komponenter i brenneren som er tilkoblet med støpsler, så jeg håper en av disse er til føleren og at jeg da bare kan flytte den og forlenge lederne.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ser kinakopien ut som bildet på nettsiden deres? - for bildet av en webasto at2000 på seatronic sin side, og bildet av angjeldende varmer er besnærende like. Sågar er bildet identisk, ikke bare objektet i seg selv.

På spesifikasjonene på har webastoen et strømforbruk på 0,75 til1,5A. Angjeldende kinavarmer oppgitt med 14 til 29 W. ( omregnet : 1,16 til 2,4A)

Hvor tror dere det forhøyede strømforbruket ligger? Mindre effektive komponenter for å levere samme effekt, eller at f.eks viften i seg selv blåser mere luft pga raskere turtall?

Eller har webastoen mulighet til å stille ned på et lavere effektnivå enn kinavaren?

Eber d2 har forøvrig oppgitt 8 til 34 W, omregnet 0,6 til 2,83A.

Når det kommer til dieselforbruk finner jeg ikke umiddelbart tallene for webasto, med eber d2 har et forbruk på 0,10 til 0,28 l/t. Kinavaren har 0,12 til 0,24. Ergo ulikt forbruk men begge på 2000w...nei vent nå.. D2 leverer opp til 2200w...

Fikk det for meg å sammenligne noen tall.

Da er min 2Kw kinakopi installert og har vært i drift i et døgn uten problemer.

Du spør om termostat og det fant jeg ut av i går at ikke er av ekstern type. Termoføleren sitter i innsuget på brenneren og det stemmer godt med misstanken om at dette er en parkeringsvarmer som er beregnet på å stå montert inne i kabinen den skal varme opp.

Jeg skal sende selger en mail i morgen og spørre om det er mulig å flytte termoføleren via kabel inn i kabinen.

Brenneren har to måter å operere på. Den ene er tremostatstyrt - som jo bortfaller om den måler temperaturen i et skott helt bakerst i cocpit der den er montert - og den andre er trinnløs regulering mellom 1000 og 2000 W.

Det er den siste jeg bruker nå og oppnår 23 grader inne med full effekt. Det tar riktignok en del lengre tid enn det gjorde med 3,5Kw som jeg hadde før, men jeg klager ikke på støynivået og når jeg reduserer til halv effekt, er den tilnærmet lydløs om jeg ikke sitter rett ved siden av exsospotta ute. Inne i båten, er det så vidt man hører den selv på full effekt, men da er hele aktercabinen i mellom. (Har lukket inn til aktercabinen på vinteren for å ha mindre areal å varme opp)

Det er jo plussgrader ute enda, så det blir spennende å se hvilken temperatur den klarer å holde når det blir ned mot 10 minus til søndag.

Enn så lenge, leverer denne brenneren det jeg hadde forhåpninger om, til en pris jeg hadde råd til.

RSL

Hei,

Jeg har en slik 5KW varmer av merket Belief. Denne ser ut som en Webasto Airtop 5000. Jeg har hatt min i ca. 1 år og den virker upåklagelig. Jeg har flyttet sensor for luftemparatur via en ubrukt kabel i kabelsettet og inn i kabinen. Det fungerer helt utmerket. Sensoren er en ganske standard termistor tror jeg. Mener jeg målte 10K Ohm.

Det jeg imidlertid lurer på er om det en måte og regulere den trinnløst som du sier? Hvordan "skifter" du om fra temp. føler til trinnløs regulering?

Hilsen Trude III

Trude III

Det jeg imidlertid lurer på er om det en måte og regulere den trinnløst som du sier? Hvordan "skifter" du om fra temp. føler til trinnløs regulering?

Hilsen Trude III

Slik jeg ble forklart det, så var det bare å trykke inn den grå knappen.

Med den grå inne, går den på termostat trinnløst fra 5-35 grader og i med den ute, er det trinnløs regulering mellom 1000 og 2000w

(Meget mulig at knappen ute/inne er motsatt, da jeg nå er på jobb og ikke har tilgang til den)

Flott at det går an å flytte termistoren og det er som du sier ledige kabler i kabelsettet. Jeg sliter nok litt der, for jeg kuttet 6-lederen og skjøtet den for å få langt nok kabelsett til at jeg fikk skjult kablene hele veien, men fra der kabelsettet har skjøt og til der jeg kan plassere føleren, er det kun et kort stykke.

6-lederen er den kabelen som går fra hele kabelsettet og til bryterpanelet. Oprinnelig ca 40cm lang, men nå er den 5 meter lang. Jeg skjøtet med en 7x1,5kv på 5 meter som har de samme fargene (+en grønn man ikke trenger).

Denne kabelen kostet bare 99,- på Biltema og passet perfekt til formålet.

Strømtilførselen måtte jeg også skjøte, så der la jeg opp 4kv som jeg skjøtet med den 2,5kv som er i kabelsettet.

RSL

RSL, mtp at du måtte skjøte kablene, betyr det at bildet på siden ikke stemmer heeelt med hva du får? Kablene på bildet ser jo lange ut. Dessuten står det i teksten "romtermostat".

-sov du med varmeren på første natt? -husker ikke helt om du i tidligere debatter er tilhenger av det eller ei :) - bare en digresjon uten å avspore :)

Tilhengerkabel er perfekt å skjøte med iht farger, men stempli så stive de kablene blir...

Tips som vi fikk her på BP tidligere ein gong. Når dere monterer varmere, sett panel/bryter i nærhet av soveplass, slik at du kan skru på varmen om morgonen når det livner i båten. Det er mange som er redd for å sove med varmeren på pga fare for eksoslekkasje vettu :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

RSL, mtp at du måtte skjøte kablene, betyr det at bildet på siden ikke stemmer heeelt med hva du får? Kablene på bildet ser jo lange ut. Dessuten står det i teksten "romtermostat".

-sov du med varmeren på første natt? -husker ikke helt om du i tidligere debatter er tilhenger av det eller ei :) - bare en digresjon uten å avspore :)

Hovedkabelen er 4m lang. Jeg ville ha den et par meter lengre og skjøtet på med 5 meter slik at jeg fikk tredd den mest mulig skjult på kryss og tvers gjennom skott, under skap osv osv...

Strømkabelen er kortet inn det jeg kunne for å få minst mulig spenningstap (Forlenget som sagt 2,5kvadrat strømkabelen, med 4 kvadrats kabel), mens signalkabelen greier seg greit uten å kortes inn. Jeg kan forkorte den med 3 meter om jeg ønsker senere, men i starten var det enklest å bruke hele lengden på den jeg skjøtet med.

En slik: Det er en 5 meter 7-leder som har akkurat de samme fargene som i signalkabelen som følger med, + at du da ender opp med en grønn du ikke har bruk for i tillegg.

Jeg er av de som sover med varmeren på og det er garantert mange som er uenige i meg om det.

På vinterstid ligger jeg i forkabin og har rømningsvei rett over hodet + at jeg har co og røykvarsler like i nærheten. Døra til dassen står åpen og der har jeg lufteluken på gløtt. Dette er bare et par meter fra hodeputen, så jeg føler meg trygg nok.

Som sagt, er det nå fare for at denne tråden ender opp med å omhandle det å sove med varmeren på osv osv, men det er lov å håpe at tråden holder seg på topic.

RSL

Jeg er klar over faren for avsporing, men tillot meg å spørre iom det sier noe om inntrykket du fikk mtp kvalitet, så det lover jo godt!

Så da kan vi jo forby videre kommentarer om det å sove med varmer på... :)

Dette lover godt og det spørs om det ikke blir en slik en på meg også...

Jeg er klar over faren for avsporing, men tillot meg å spørre iom det sier noe om inntrykket du fikk mtp kvalitet, så det lover jo godt!

Så da kan vi jo forby videre kommentarer om det å sove med varmer på... :)

Dette lover godt og det spørs om det ikke blir en slik en på meg også...

Jeg er ikke så glad i forbud, så vi kan jo heller linke til trådene.

https://baatplassen.no/i/topic/78105-sover-dere-med-webasto-varmeren-paa/

https://baatplassen.no/i/topic/84193-sover-dere-trygt-med-eberspaecher/

https://baatplassen.no/i/topic/33548-sove-med-diesel-eller-parafinvarmer-om-natten/

Så langt, er jeg fornøyd med varmeren.

Vær obs på at eksoslangen er litt kort og at det ikke følger med noen skroggjennomføring.

Jeg har puttet eksosslangen inn i den jeg hadde fra før og tettet så det ikke lekker ut derfra.

RSL

Sikkert ingen fare med å kjøpe et produkt som er laget i Kina.

Når man vet at det meste er produsert der allerede. Mange utvikler produkter i europa og får laget og montert allt

i Kina.

Ser du har en 34 fot (seilbåt?), vil en 2 kw varmer passe i en 30 fot cabincruiser med midt kabin ?

Trenger ikke 30 grader inne, men om du får 23 grader er vel det passe om man ikke behøver gå i

shorts og kortermet.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ser du har en 34 fot (seilbåt?), vil en 2 kw varmer passe i en 30 fot cabincruiser med midt kabin ?

Trenger ikke 30 grader inne, men om du får 23 grader er vel det passe om man ikke behøver gå i

shorts og kortermet.

Men så er det godt med plussgrader ute nå å da.

6,4 + ute nå og 23 inne med alle lugardører åpne. Har åpnet inn til akterkabinen for å sjekke temperaturen ut av dysene der om de står åpne.

Luften inn i akterkabinen er på 93 grader når den kommer ut av dysen i følge steketermometeret.

Dysen i forlugaren har da 63 grader, mens den har 71 om jeg stenger dysen i akterkabinen.

På vei frem dit, er det to områder på ca 30cm hvor luftslangen ikke er isolert og det er i bunnen av hvert av klesskapene.

En Cabincruiser har større vindusflater og er åpnere enn en seilbåt, så jeg skal ikke uttale meg om dette er nok, men jeg vil nok tro at det er mer enn nok til å få et tørt og lunt innemiljø.

Tanken min - som jeg har beskrevet i en annen tråd - er at det er bedre for meg å ha en 2Kw som går på full guffe enn å kjøpe en 5Kw som ville fått trange luftekanaler. Mine er 65mm og 5kw-ern trenger 80mm rør.

Dessuten bruker denne brenneren fantastisk lite strøm iforhold til den jeg hadde før (3,5 Kw fra 1987)

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

Jeg har en slik 5KW varmer av merket Belief. Denne ser ut som en Webasto Airtop 5000. Jeg har hatt min i ca. 1 år og den virker upåklagelig. Jeg har flyttet sensor for luftemparatur via en ubrukt kabel i kabelsettet og inn i kabinen. Det fungerer helt utmerket. Sensoren er en ganske standard termistor tror jeg. Mener jeg målte 10K Ohm.

Jeg fikk akkurat svar fra selger/importør som kunne fortelle at temperaturføleren på 2Kw'n er loddet fast på hovedkortet og vanskelig lot seg flytte.

Alternativt kunne jeg trekke en 60mm slange inn i cabienen og koble den til innluften på brenneren, men det er lite aktuelt for min del. Noe av poenget med brenneren for meg som bor i båten, er å få tilført friskluft og oksygen utenifra og da er en omluftsløsning ikke akkurat det jeg trenger. Dessuten, er det trinnløs effektregulering fra 1000 til 2000w og det holder lenge for meg. Blir det for varmt med 1000w og for kaldt uten varmer i det hele tatt, så er det bare å lufte samtidig. Noe som kun er av det gode. Det å gå i T-skjorte med takluken åpen er temmelig gull vinterstid. (Ikke det at det blir så lange spaserturene i en 34 fots seilbåt)

RSL

I en cabincruiser vil du vel gjerne ha mulighet til å kjøre opp tempen oppe i salongen på kveldstid. Særlig om du har full kalesje... Men da er det jo også en mulighet å kjøre inn to dyser oppe så du leder mest mulig varmluft dit. Det er jo mulig å sette inn gren som kan åpnes og lukkes alt etter hvor du vil lede varmen. I grandezzaen, 31dc, har vi en wallas 4d. Den får skjelden kjørt seg lenge på full varme om sommeren. Da blir det fort 27 grader nede... Som er kvalmende varmt.

RSL, ref svaret du fikk, så er vel ankonseteksten ikke helt riktig.

RSL, ref svaret du fikk, så er vel ankonseteksten ikke helt riktig.

Nja... Annonseteksten er:

Lei av å skru på gammel Webasto,Wallas eller Eberspächer?

Kjøp heller en ny dieselvarmer! inkl. monteringskit og termostat

Det er med moteringskit og brenneren har termostat, så det skulle vel stemme det han skriver.

Det at termostaten sitter på inntakssiden av brenneren og ikke i feks kontrollpanelet eller som en løs enhet sies det ingenting om, men det er en termostat på den.

Så er det jo flott at vi har Baatplassen da.. så finner man ut av slikt før man handler. ikke jeg da, men det er ikke så veldig viktig for meg heller. Finner nok en grei løsning på dette om det skulle være nødvendig.

RSL

RSL. Har du dimensjonen på eksos og forbrenningsluftrørene? Dersom jeg er heldig, så passer i det minste skroggjennomføringene fra eberen. Er jeg ekstra heldig så passer rørene også, som begge har lyddemper.

-står litt på vippen mellom denne og wallas2400w

Jeg er temmelig sikker på at det er denne brenneren som selges og på pakkseddelen det er tatt bilde av litt ned på siden, så står det diememsjoner på disse slangene.

Jeg skal måle mine neste gang jeg skal ned i det hullet der den står, men orker ikke akkurat nå, da det er temmelig mye som må løftes ut av stuerommet før jeg får plass til å krype nedi der med skyvelæret.

http://www.aliexpress.com/store/product/Air-diesel-heaters-2KW-12V-heating-for-car-boat-truck-RV-motorhome-similar-with-webasto-eberspaecher/209865_520702705.html

RSL

Hei, du trenger ikke grave deg ned blant ting og tang. Snakket med forhandler i dag og fikk svar. Det er 22mm eksos ut og 22 mm forbrenningsluft.

Så det passer ikke til mine gjennomføringen. Krøp med skyvelæret sjøl i dag :)

Fikk ellers den info jeg hadde behov for, så jeg skal bruke natta på vurdering for og mot.

22mm stemmer godt med memorert øyemål.

Hos meg, var det så mye mindre at det passet inn i de gamle rørene til forbrenningsluft og eksos.

Røret til forbrenningsluft, bare stappet jeg inni det gamle og det var nesten close fit, så jeg gjorde ikke mer enn det. Sånn det ligger, er det ikke engang nødvendig med slangeklemme rundt på den delen.

Når det gjelder eksos, så var det litt mer romslig mellom de to rørene, så der stappet jeg litt isolasjonsmateriale alla glassvatt som tåler varmen inn mellom de to rørene, satte en slangeklemme ytterst og forseglet med eksostetting.

Jeg satt nede i stuerommet før jeg forseglet og holdt en lighterflamme i skjøten mens brenneren gikk for fult for å se om det lakk noe ut der, men flammen var helt rolig selv når jeg fikk en til å dekke til deler av skroggjennomføringen, så jeg føler meg trygg på at det er tett nok. De 70cm med rør til forbrenningsluft og eksos, var uansett ikke langt nok til å rekke frem til min eksisterende skroggjennomføring, så en skjøting måtte til uansett og da er det jo lurt at det blir skjøtet med noe som er større og ikke omvendt.

Varmluften inn i båten, trenger min 60mm og jeg har 65mm, så der er det heller ingenting som bremser.

Akkurat nå, sitter jeg i shorts, barbent og i T-skjorte. Det er 23 grader i båten, -1,7 ute og jeg har luftfuktighet på 31% (Har ikke avfukter).

RSL

Nå er det ikke slik at man sparer penger på å kjøpe noe, men om alternativer var å kjøpe tilsvarende i Norge, har du nok spart litt mer enn noen få kroner, :-)

Det kan hende du må ut å handle litt deler her på berget også før det er ferdig installert, men det måtte du sikkert uansett.

Lykke til :-)

RSL

Er dette også en Webasto kopi? Eller noe egetdesignet russisk?

http://www.ebay.com/itm/Planar-44D-12-Diesel-Air-Heater-Truck-RV-Bus-Boat-cabin-/201019544906?hash=item2ecdb2d54a&vxp=mtr

Redigert:

Ser vel ut til å være noe eget kanskje...http://www.planarstore.com/product/air-heater-planar-44d-12#tab-description Uansett interessant pris.

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Jeg har hatt min 5kW gående mer eller mindre non-stop siden begynnelsen av november.

Det eneste "problemet" jeg har hatt klarte jeg å lage selv; kabeldimensjonen på det ekstra strømkabelstrekket jeg la opp sto ikke helt i forhold til lengden. Feilmeldingen på kontrollenheten var imidlertid ikke til å misforstå, så feilen kunne rettes umiddelbart.

Om jeg skal gjøre noe mer på den fronten blir det å kjøpe en til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...