Jump to content

Hvor ofte oppdateres sjøkart med marinaer, gjestehavner etc.?

Con Firm

Recommended Posts

Lurer på hvor ofte sjøkartene blir oppdatert med nye små bat havner marinaer, og ellers relevant informasjon. Så som tilgang på vann strøm, servicebygg, og ikke forglemme fylle muligheter for bensin/diesel.Vi er vel pålagte å ha oppdaterte kart "papir" og eller plottere.

For tiden er det Google earth man finner disse på,men litt lating. Så er det noen der ute som har noe kjennskap til dette.

Utgivelsesår for kartene finner du i denne brosjyren: http://kartverket.no/Documents/Nautiske%20publikasjoner/Produktkatalog-sjokart-nautiske-publikasjoner-2013.pdf

Når du nevner vann, strøm, servicebygg osv. så antar jeg at du snakker om de såkalt båtsportkartene og ikke "sjøkart"? Disse er vel på private hender nå mener jeg (var det Ugland som kjøpte de i utgangspunktet?). Ser de ligger f.eks. her: http://www.kartbutikken.no/baatsportkart.php Det står under hvert kart når de er "ajourført". Hva som ligger i dette er jeg usikker på - antar det betyr at de er oppdatert ift. info som kommer i EfS. Tilleggsinfoen du er ute etter er sjelden til å stole på etter min erfaring.

Ser jo at de båtsportkartene, rekker bare til trøndelagen. Men det kan vel ikke være store jobben å få lagt inn disse opplysninger, på de elektroniske kartene.Det finnes jo fly foto i de fleste produsenters databaser. Og det burde vel holde for å kunne få oppdateringer på plass.slike ting, uten den store jobben..

Ble litt forstyrret her så håper det ble leselig.

Det er vel ikke mange bryggene som ikke er oppført i Den Norske Los 8 bind.

Og så har en disse, så en kan samle mye stoff.

gjestehavner.batmagasinet.no Norske havner fordelt på Fylker.

havneportalen.no. Fritidshavner Industrihavne Fiskerihavner.

Havna.com Norske Gjestehavner og Naturhavner

http://www.havneguiden.no/ er bra

http://www.lmf.no/index.php?pageID=120&openLevel=10&showList=1

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei

Vil foreslå at du bruker litt mer tid på BP og finner lenker som omtaler emnet. Fant en masse om dette tema i går kveld her på BP. Det er enorme mengder oppdaterte kart og flyfoto fra Statens kartverk, gule sider. Finn.no osv osv. Time zero og andre leverandører har mye gammelt.....jeg tror gratis info over nettet er kommet for å bli. Ingen software produsent kan konkurrere om det.

Likevel obligatorisk med en kartplotter(gps basert) ombord + evt. papirutgaver.

Lykke til!

men det hadde vært greit å kunne samle det på en plass, Da på elektroniske kart. Er greit så lenge man har nett -forbindesle. da er det bare å finne fram. Men i flere tilfelder er det noe utdaterte info som dukker opp..

Slik har det vell langt på vei hvert i mange år.

Jeg er meget fornøyd med kartprogrammet TIKI_NAVIGATOR_PRO og kartene til NV. Verlag de har havnekart med avmerket Fuel og WC. kart fra Haugesund østover og sydover.

Kartene er både på papir og digitalt. Og så har de en havneguide, med detaljerte kart for mange uthavner og tettsteder. PS. Ser ikke at havneguide er omtalt i de Norske kart pakkene.

Og i http://www.norgeibilder.no/ kan en ta en skjerm dump og legge bilde inn i TIKI hvis det er steder en

vil belyse bedre, eller egne bilder.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Hei.

Kunne vel virke eg som henta god fisk til havneguiden, og skulle arbeide videre på deres system. Så var det ikke, men her var det plass til å komme nye plasser/destinasioer, gjerne da med bilder ,faciliteter. Her håper jeg at det er flere som kan tenke seg, å"selge" nærområder som er litt spesielle, og ikke er så kjente.

Da prater vi om det som er Norges mest spesielle, eventyrlige, fineste, mest spennende,uutforskede natur.

" Det sier vi alle"

Hei.

Kunne vel virke eg som henta god fisk til havneguiden, og skulle arbeide videre på deres system. Her håper jeg at det er flere som kan tenke seg, å"selge" nærområder som er litt spesielle, og ikke er så kjente.

Da prater vi om det som er Norges mest spesielle, eventyrlige, fineste, mest spennende,uutforskede natur.

Ja for i begge disse kan du legge inn nye plasser så mye du orker. og komme med oppdateringer hvis noe er galt.

gjestehavner.batmagasinet.no Norske havner fordelt på Fylker.

havneportalen.no. Fritidshavner Industrihavne Fiskerihavner.

Skal du ikke på nett er Den Norske los bra, har vel alle havner og kjente ankringsplasser i sine bøker.

Er en På nett er mulighetene mange.

Vi har noe og lære av Danskene den Den danske havnelods er bra hvis en er på Nett.

Skal kartene bli oppdatert må noen melde inn når det blir lagt ut nye brygger i en gjestehavn og her strander det i de fleste kommuner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...