Cato Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Begynte å pusse på propellen i dag, og fikk se noe jeg ikke har sett før. Overflaten har fått "nupper", ganske flate 2-3mm i diameter. Det virker faktisk som om metallet har "est" ut på disse stedene. Propellen er en 4-bladet bronsepropell- sitter på en halvplaner. Noen som har peiling på hva dette er, og hva det kommer av? Kavitasjon.... Quote Link to post
B-P-Nimbus 350C Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Er det rødaktig ,så er det galvanisk tæring . Overledning på landstrømmen ? Er det sprøtt i kantene så er det galv.tæring Quote Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Far Out Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Kan det være sinkbelegg fra offeranoden? Far Out Quote Link to post
Hulda Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Hvis det er "hull" eller groper i propellen så er det kavitasjon. Denne er korrosjonsbetinget. Det kan hjelpe å være påpasselig med anodebeskyttelse. Quote Link to post
Allan E Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 På hvilken side av propellbladet var det. Har hørt at det på baksiden kan bli så mye undertrykk at vannet koker. Da dannes det bobler som tar med seg litt metall også. Quote Link to post
Cato Posted March 26, 2005 Author Share Posted March 26, 2005 På hvilken side av propellbladet var det. <{POST_SNAPBACK}> Det var absolutt mest utpreget på baksiden. Tanken slo meg også, men synes ikke det stemte at dette også har skjedd ganske langt inne på bladene. Quote Link to post
Allan E Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Har sett propellblad som var porøst som en jarlsbergost men da hadde det stått på båten i en menskealder. Følg med for å se om det utvikler seg. Kan et bytte til et annet materiale på propellen være løsningen. Tenkte på kunstfiber. Quote Link to post
Hulda Posted March 26, 2005 Share Posted March 26, 2005 Det var absolutt mest utpreget på baksiden. Tanken slo meg også, men synes ikke det stemte at dette også har skjedd ganske langt inne på bladene. <{POST_SNAPBACK}> Et eller annet sted har jeg bilde av en propell der selve bosset har blitt angrepet av kavitasjon. Dette har noe med strømningsbildet å gjøre, som kan ha andre parametre enn periferihastighet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.