Jump to content

Noen som har hentet motordata fra Cummins QSB 5,9 til Raymarine?


cruiser

Recommended Posts

Er interessert i å høre om noen har erfaringer med dette. Mitt merkeverksted kan ikke gi noe fullgodt svar, og det blir litt for kostbart å prøve seg fram. Er klar over at Vesselview er et alternativ, men for omkring 17 båtlapper kjøper jeg heller en ekstra plotter. Håpet var å montere en mindre skjerm på fly med de viktigste motordata, evt bruke autopilotskjerm til dette.

 

Har Smartcraftinstrumenter og Raymarine C120W med seatalk ng nettverk til autopilot mm.

 

Noen?

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg henter NMEA meldinger fra fartsmåleren fra Smartcraft (på en QSD). Merkelig nok ligger NMEA utgangen på speedometer og ikke på RPM-klokken. Dette er GPS speed som jeg sender fra Raymarine til smartcraft. Det går kun den veien med datastrømmen.

MEN om du kjøper en Gateway http://www.brunswick-marine.com/media/486726/gateway%20sell%20sheet.pdf så er det en billigere måte å få opp mya av de samme data som på Vesselview på din C120W. På NMEA2000 inngangen på denne.

 

Men du må altså kjøpe et tillegg til Smartcraft systemet ditt, men billigere enn full Vesselview. Denne koster listepris $433,-

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for innspill så langt. Slik jeg forstår det er det litt usikkert om Mercury Smartcraft Gateway kan videresende data fra Cummins. Skulle tro at så lenge originale instrumenter er av type Smartcraft, så var dette en smal sak, men motordata fra opprinnelige Cumminsmotorer er visstnok litt spesielle. Mercury inboard skal være greit. Er det noen som kan bekrefte at QSB spiller på lag med Smartcraft Gateway er jeg selvfølgelig kommet nesten i mål.

 

Raymarine har en egen sak, ECI-100 som henter motordata fra diverse motortyper, men Cummins er selvfølgelig ikke av disse...

 

Erfaringer fra noen som har både motor og nettverk er derfor fremdeles svært velkommen.

Link to post
Share on other sites

Du har Smartcraft på din Cummins. Smartcraft er en "nettverks protokoll" egentlig CAN bus. Dvs at du har sensorer på din motor som sender info om hva slags sensor den er og måledata. Om dine instrumenter virker da gjenkjenner feks temperaturmåleren at det finnes temp sensor som sender info om at det på Smartcraft nettverket kommer info som er merket med temp sensor og viser måledata på Smartcraft Temp instrumentet og mao din Cummins kjører Smartcraft protokollen. Så lenge det faktisk er Smartcraft instrumenter.

 

Gateway er også laget for CMD/Cummins Mercruiser. Les gjerne om dette på den linken jeg har lagt inn over. Dette står i spec på Gateway at den er for Cummins med Smartcraft også.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for svar. For ordens skyld; eneste instrument som er merket Smartcraft er turteller. Der kan jeg digitalt lese av forskjellige motordata som kjølevanns- og oljetemp, oljetrykk, fuelflow osv. Resten av instrumentene er vanlige instrumenter, VDO etter hva jeg husker. Har en splittersak merket noe sånt som Smartcraft network med 6 utganger bak instrumentbordet. Har ikke tilgang til båten nå.

 

Etter det jeg forstår fra svaret ditt skulle henting av info fra Smartcraftsystem være grei skuring via Mercury Smartcraft Gateway, skal ta meg en prat med lokalt verksted og bestille saken.

 

Skal ikke tøye tålmodigheten til dere stort lenger, men hvis dere kjenner til dette: kan gatewayen koples direkte til Seatalk ng nett med egnet Raymarine dropkabel, eller må jeg til med et lite Nmea 2000 nettverk?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For å avrunde denne,

 

Etter positive innspill i tråden og en mail fra Raymarine om kabling bestilte jeg en Mercury Smartcraft Gateway og diverse SeaTalkng deler fra forhandler. Etter rask levering kunne STng til NMEA2000 overgangskabel (hun) kobles direkte til NMEA2000 kabelen ut fra gatewayen. Denne dropkabelen ble så satt inn i STng nettet på en ny T og systemet fungerte fra første sekund. En trenger altså ikke en separat NMEA2000 backbone for dette. Dog får jeg enn så lenge data bare opp på plotteren, APskjermene har ikke mulighet for å vise motordata. Får heller spandere på meg en Ray i70 eller lignende instrumentskjerm når det våres :rolleyes:

 

Takk for innspill :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...