O.C Startet 15.Desember.2013 Del på Facebook Startet 15.Desember.2013 Hei folkens! Kjøpte meg nå i høst en Karnic 2250 (2003 mod) med en Yamaha F115 four stroke motor. Båten er helt upåklagelig, men ledningsnettet i båten er gjort ganske amatørmessig og ukomplett. Mye dårlige kabelsko etc fra biltema som har irret tvers av. Tenker i løpet av vinteren å bytte ut det elektriske, men har ikke 100% kontroll på alt. Så jeg lurer på litt forskjellig. Her har jeg prøvd å tegne opp en arbeidstegning for el-anlegget. Tar GJERNE i mot innspill hvis det er noe feil/overflødig ved tegningen min. Blir dette riktig? -Er det nødvendig med batterivelger når man har to batterier og voltsensitivt rele, eller er det nok med en enkel hovedstrømbryter? I tillegg er det noen ledninger fra motor (sammentvinnet blå,rød,gul,grønn,sort etc) som går fra en lukket boks(på størrelse med et bensinfilter) i hekken frem til styrepossisjon. Antar det er denne som sender signal til TACHOMETER og SPEEDOMETER. Antar at denne ledningen får strøm direkte fra motor? Og ikke er nødvendig å kobles på batteripolene? Av ledninger, vil det være nok med feks:-35mm mellom batterier-motor-sikring-rele -10mm mellom forbruksbatteri-sikringspanel -2.5mm evt 4mm fra sikringspanel ut til lanterner, dekkslys etc Er klar over at det må brukes skikkelig fortinnet ledning for bruk i maritimt miljø, med kabelsko og krympeslange over. Setter kjempepris på alle svar, ønsker å gjøre et forsøk på å få gjort dette selv. Hvis alt går i dass får jeg overlate jobben til profesjonelle . Mvh Carl Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Har du ikke plassert releet ditt på feil side av batterivelgeren? Du kan ha separate hovedbrytere i stedt for velgeren, men da er det ofte lurt å ha en hovedbryter mellom disse for sammenkopling ved behov. Ellers ser det greit ut. Hvis kableskoene dine er irret i stykker tyder det på at du har lekkasjeproblemer. Det må ikke brukes fortinnet i båt, men på fuktige steder er det en ubetinget fordel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
O.C Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Har helt ærlig ikke peiling med det releet, mener du at det skal være før batteri-bryteren?Grunnen til at kabelsko har irret av er at de har ligget bak ved lensepumpe, under en lekk gummibelg fra motoren. Når de knapt er isolert med svarttape er det vel ikke så rart i grunn.Ang forbruksbatteri, hva er det som anbefales der? Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Blir dette mere riktig? Vil hovedstrømbryteren kutte hele kretsen her?Tegning på hvordan releet fungerer: http://www.maritim.no/content/mma/publish/06/650/65082/1033-79.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Jeg synes det er OK å montere releet etter en hovedbryter. Dette fordi releet bruker litt strøm og da må det være lurt å kunne slå av med en bryter når du forlater båten. Jeg vet imidlertid ikke om det er mulig hvis det er en vender du bruker (1, 2, 1+2 og 0). Du får i alle fall ikke utnyttet bryteren 1+2 ("nødstart") slik du har tegnet i den nederste tegningen, og du har ingen hovedbryter i forbrukskretsen som kanskje er viktigere enn en bryter i startkretsen. Index er vel inne på noe når han antyder separate hovedbrytere(?). Kanskje ikke så lurt å montere auto lensepumpe på startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 16.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 Takk for svar. På nederste tegning er det bare tegnet inn en enkel hovedstrømbryter med AV og PÅ. Hvis jeg har forstått deg rett vil det i utgangspunktet være OK med oppsettet slik det er tegnet opp hvis jeg monterer enda en hovedstrømbryter på kursen til forbruksbatteriet, og monterer auto lensepumpe direkte på forbruksbatteriet? :-) Noe slik som dette: Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 (redigert) Redigert: Ble usikker. Er det en slik bryter du har (kopiert fra BEPMarine?) Redigert 16.Desember.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Desember.2013 Del på Facebook Svart 16.Desember.2013 (redigert) Jeg hadde et slikt opplegg som du har tegnet i den nederste tegningen. Men hadde hovedbrytere før releet. Risiko: Hvis hovedbryter i ladekretsen blir slått av under lading (kanskje ikke så sannsynlig), ryker dynamoen. Det samme vil kunne skje hvis bryteren feiler (og det kan skje). Dette forandret jeg slik at dynamoen ladet direkte mot batteriet. Ulempe: Det vil stå strøm på dynamoen uansett, (men slik er det vel i alle biler). Jeg hadde hovedbrytere i både S- og F-kretsen. Hvis releet senser bare på ett batteri (tror denne typen er gått ut av produksjon), er det viktig at releet senser på det batteriet som er tilkoblet dynamoen, normalt startbatteriet. Er det dual sens, spiller det ingen rolle. Tilføyet: Det er OK slik du nå har tegnet. Redigert 16.Desember.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 17.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Tror jeg forstår. Hva om jeg feks. bruker to stk 110A batterier i serie til både start og forbruk, hvilke bakdeler er knyttet til det?Alternativt ett forbruksbatteri og ett startbatteri, med batterivelger 1 - 2 - 1+2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 Med utgangspunkt i den siste tegningen: Ville satt hovedbryterene på batterisida slik at batteriene er helt frakoplet når bryterene er av (med unntak av lensepumpa). BEP-releet skal bare lage forbindelse fra start til forbrukskrets for lading. Er litt usikker på hvordan koplinga av dette er tenkt på tegning og hvilken type rele, men det må i alle fall ikke kunne bryte startkretsen. Stusset også litt på den der hovedsikringen - er vanligvis ikke slik på innenbords (men vanlig på thrustere, amkervinsjer osv). Ville kuttet den ut om det ikke er en spesifikk instruksjon fra motorleverandør el. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 En mulig løsning. (Tegningen inneholder ekstern lader). Ellers er det mange innlegg her på BP om div. løsninger med bruk av voltsensitivt rele. Disse finner du med å bruke SØK-funksjonen. Velg f.eks. søkeord BEP og søke i titler. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Desember.2013 Del på Facebook Svart 17.Desember.2013 (redigert) Glemte å si: Løsningen ovenfor MED EKSTERN LADER forutsetter at BEP har "dual sense". (Med sens bare mot startbatteriet, må batt.laderen kobles til start). Dette for å få lading av begge batteriene. Redigert 17.Desember.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Takk for masse god hjelp, folkens! Har nå fått koblet opp masse, og tror jeg har god kontroll på hvordan alt fungerer. Men et kjapt spørsmål:-Hvor tykk strømkabel må det minimum være mellom VSR og batterier? (forbruksbatteri og startbatteri, begge 105A) Er det nok med 10mm2? Mvh Carl Oscar Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Kommer an på avstand til batteriene og ladestrømmen. https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages§ion=pages&folder=/kalkulatorer&id=14 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Desember.2013 Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Det kommer an på kabellengde, hvor mye generator lader med på maks og hvor mye spenningsfall du godtar. 10mm2 hørtes uansett litt snaut ut. Anbefaler denne kjekke kalkulatoren: https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm Legg inn maks ladestrøm fra generator så kan du leke med spenningsfall og se hva du lander på. Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2013 Takk, den var nyttig. Siste spørsmål, finner ikke noe svar på dette ved søk. Kan VSR monteres i hekken på båt, under dekk, ved batteriene? Er jo i prinsippet helt tett under dekk, så ser ikke helt problemet. For det vil redusere kabellengden med ca 4-5mtr, og utgjør forskjellen på 15Mm og 35Mm. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2013 Del på Facebook Svart 21.Desember.2013 Ville montert VSR for å minimere ledningsstrekket slik skissert, dvs. ved batteriene burde jo være kurant da jeg antar disse står noenlunde beskyttet. Ville dog ikke festet VSR ned på dørken/bunn, men sørget for at det henger på skott eller lignende i tilfelle det skulle bli stående noe vann der, samt forsikret meg om at det ikke drypper/renner vann på VSR fra "oven" under gitte forhold (det kan vel dekkes til med en liten "hatt" tilskåret av plastkanne eller lignende om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 21.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2013 Ville montert VSR for å minimere ledningsstrekket slik skissert, dvs. ved batteriene burde jo være kurant da jeg antar disse står noenlunde beskyttet. Ville dog ikke festet VSR ned på dørken/bunn, men sørget for at det henger på skott eller lignende i tilfelle det skulle bli stående noe vann der, samt forsikret meg om at det ikke drypper/renner vann på VSR fra "oven" under gitte forhold (det kan vel dekkes til med en liten "hatt" tilskåret av plastkanne eller lignende om nødvendig. Flott, var akkurat det jeg ville høre :-) Nok en gang, takk for super hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.