Jump to content

Knirking i dørkplater


bliss X

Recommended Posts

Jeg er gjerne på tynn is her.  Men prøver meg.

 

Hvis det er tre, så hjelper det ofte med noen strategisk plasserte skruer.  Knirking kan tyde på mellomrom mellom dekksbjelker og dekket.. Hadde ett kjøkkengulv som knirket.  Med en batteridrill og en eske med skruer, så forsvant knirkingen.. Dette var i ett hus, men tviler på at det er så mye forskjell på en båt og ett hus, når det gjelder knirking.  Det kan også være underdimensjonert.  Og det er en helt annen jobb.  Dette gjaldt tre dørk.  

 

Er sikkert det samme med plast og. Og kan vel hjelpe med litt bedre feste.. Jeg vet lite om plast, da jeg er det du kan kalle for en stolt trebåt eier....  :yesnod:

 

Men kan være andre har bedre ideer enn meg.  

Link to post
Share on other sites

Til Kafarsken

 

Selv om det er en plastbåt dreier dette seg om tre. Det er finerplater som ligger skrudd fast på trebjelker. De er skrudd godt fast. Det jeg har vært inne på er om det kan lønne seg å legge noe imellom bjelke og plate, f.eks tesa tape e.l

 

Til PanPan

 

Jeg har nevnte dette for Bjørn hos Br. Martinson da jeg var der nede i forrige uke, men han hadde ikke noe spesielt råd å komme med.

Link to post
Share on other sites

Til PanPan: Jeg har nevnte dette for Bjørn hos Br. Martinson da jeg var der nede i forrige uke, men han hadde ikke noe spesielt råd å komme med....

Vel, jeg ville også ha snakket med andre som har samme båt. Det kan dreie seg om f.eks. "avstivning eller mellomlegg". Dessuten: Noen HR-312 har disse platene lagt løse.
Link to post
Share on other sites

Hei, hadde samme problem på min forrige båt HR 312. (Flott skute) :yesnod:

Hos meg var årsaken "gnissninger" mot bunnstokkene. Jeg bruke plast/akryl forringer under dørken ved skrue hullene. Dette hevet dørken noen millimeter og fjernet kontakten mot bunnstokkene samtidig som det gav et "mykere" underlag. Knirkingen forsvant. :seeya:

 

Hos meg var problemet i sallongen, hvor dørkplatene er sruddfast. Jobben bestod av å ta ut hele dørken, og da naturigvis også bordet. Høres voldsomt ut men det hele var gjort på ett par timer og da fikk jeg også vasket vanntanken som skjuler seg under dørken og bordet.

 

Knirkingen kan også oppstå når dørkplatene gir etter, materiall tretthet eller feilslått diett ref PanPan  :lol:

 

Løsningen vil da være å forsterke platen fra undersiden med en lekt alt lime på fineer.

 

Nå er imidlertid ikke alle dørkplatene i HR 312 skruddfast, feks på toalettet. Jeg tror at man her kan løse problemet ved å forsterke platene samtidig som man legger en eller annen form for teip (elastisk) på påleggsflatenen mellom dørkplatene og skroget.

 

Noen betraktinger fra tidligere 312 eier.

 

Lykke til :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Foringene tror jeg at jeg fikk kjøpt i båtbua i Fredrikstad.

 

Jeg slet med å få tak i disse. Jernavre foretteninger hadde de ikke.  :sailing:

 

Mulig at Biltema eller andre i denne gata kan ha det.

 

Fikk en ide. Kan man kappe opp gummislange i passende tykkelse?

Akvarie forretninger har myke gummislanger som jeg tror kan passe til formålet.

 

Lykke til

:yesnod:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet selv.

 

Jeg har lurt på å legge en larve med sikafleks på alle anleggspunktene og la denne tørke før børkeplatene monteres, slik at den fungerer som gummipakning.

 

Vet ikke om dette er en god idè, hvis det er noen som har prøvd tilsvarende og har erfaringer skrik gjerne ut.

Link to post
Share on other sites

Ideen med tynn gummislange synes jeg høres bra ut. Jeg mener også å ha sett at det har vært rester av noe gummilignende greier på undersiden av enkelte dørkplater som har blitt slitt vekk med årene (båten er fra 1981).

 

Tror jeg prøver å få tak i tynn gummislange som jeg klipper opp og limer fast på dørkplatene vha kontaktlim. Skal prøve dette på en av knirkeplatene så får vi se om det hjelper.

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei og H.H !

 

Jeg kan anbefale forslaget med å legge tynn plastfolie langs de kantene hvor knirkelyden

oppstår. Det har virket bra for meg. Hvis platene eller plankene bøyer seg svært mye bør

du nok lage en form for understøtte på ett eller flere steder.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse

 

TESA har noen små plastputer/knotter som du kan sette på endene av platene og oppe på bunnstokkene. Det er brukt på bunnplatene i min Comfortina og det er ingen knirk i gulvet.

 

Værste knirken hos oss er fra meg når vi er tomme for Gammel Dansk.

 

Navnet på produktet er " tesa Lyddæmpere/Ljuddämpare/Äänenviamennin" varenummer 57704-00005. Henger i kontorrekvisita hos Claes Olson

Link to post
Share on other sites

Biltema har noen E profil tetningslist til en billig penge.  6 meter lange, og koster 24.90   Se side 239 i den nye katalogen.. Varenumer 26-450 eller 26-451  (hvit / brun) Laget for sprekker 2, 0 til 3,5 mm.    Kanskje det kunne vært noe.   Clas Olhson har /hadde også, men mener dem ikke er så tynne.. Eller om det var prisen som gjorde at jeg kjøpte hos Biltema.

 

Forøvrig hvis det er selve platene det er svikt i, så er det en utmerket ide og lime på lister. Det skal ikke så mye til, før du forsterker platene ganske mye

 

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har nå funnet årsaken til knirkingen og hvordan den kan fjernes. :smiley:

 

Prøvde først å lime tynn gummi under platene der de ligger an mot bjelkene uten resultat. Det som gjorde susen var å pusse litt med sandpapir i kanten på plata enkelte steder slik at avstanden til vegg ble litt mindre. Etter en tre - fire ut/inn pusse litt her og der ble dørkplata som ha irritert oss i hele sommer plutselig tyst som i graven.

Link to post
Share on other sites

Å pusse det flatt er vel det beste men om man ikke er alt for høytidelig så gjør som man ofte gjør på møbler på parkett osv. I HRen er vel dørken så tørr at du kan bruke billige "filt" puter (runde og flate med klister på den ene siden)som man kan kjøpe på enhver møbelforretning. Skulle av dem dette av i vask eller hva det måtte være så er det bare å ta på en ny.

Link to post
Share on other sites

Knirkingen kom i dette tilfelle av at plata lå litt for trangt. Når man går på plata bøyer den seg litt og "gnisser" mot veggen. Ved å gjøre plata 0.5 mm  (eller noe deromkring) mindre enkelte steder ble det luft mellom plate og vegg og all knirk forvant. Det var nok med  noen få lette omganger med et sandpapir på riktig sted. Merket at knirkingen flyttet seg etterhvert som jeg pusset. Problemet hadde altså ikke noe med underlaget å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...