Pequod Startet 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2013 Det begynner å nærme seg vinter (prøver noen å fortelle meg...) og i nærmere en måneds tid har jeg hatt et par varmekolber i båten. Jeg kjøpte to 45 watts på Maritim og har en i kabinen og en i motorrommet. Det har jo ikke vært så mange kuldegrader ennå, men jeg ser jo det som jeg vel forstod ganske tidlig, at kolben i kabinen er for liten. Har derfor tenkt å plassere også den andre kolben i motorrommet, så er jeg sikker på at det burde gå greit, og ha en annen varmekilde i kabinen. Men hva skal jeg velge da? Jeg har en liten termostatstyrt vifteovn som jeg har brukt når jeg har overnattet i båten noen ganger. Den er på 2000 watt totalt, men minste innstilling er på 500 watt. Vil det bli for mye i forhold til strømforbruk? Alternativet er å kjøpe en større varmekolbe eller en kupevifte. Maritim tilbyr begge, men prisen på de største varmekolbene kontra kupevifte får meg til å lure på hva som lønner seg og hav som er mest anvendelig? Kupeviften er på 1500W og koster 589 kroner, mens en varmekolbe på for eksempel 180 wartt koster 560 kroner og en på 270 watt koster 780 kroner? Hvor mye trenger jeg til å varme opp en kabin/salong i en 24 fots Nidelv egentlig? Er det best med litt overdimensjonering i tilfelle det blir skikkelig kaldt ute i vinter? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
M/S Bastard Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 (redigert) Her har du en grei forstvakt på 200 w til 139, biltema Seatronic har den på tilbud til 99 Jeg har en slik på toalettet og en i motorrommet Redigert 18.Desember.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Hadde konservert toalette t& ferkvannsystem og heller bare hatt en frostvakt eller 2 i maskinen. Det er penger ut av vinduet og holde kabinen varm. Når det er varme og fuktige værperjoder har jeg en viftovn på timer. Den går da på fult 1 time i døgnet for og holde det tørt. Teorien er at den varme luften sirkulerer, binder fuktighet og deretter lutfes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Jeg har 2 slike frostvakter fra BT på 200W. En i motorrom og en i kabin. Lar alle ventiler stå åpne og dekker ikke til motorromsinntak. Da får du noen grader høyere temperatur inne enn ute som hindrer dugg og blåmann. Ser faktisk at det blir knusktørt i kjølsvin. Nå er jo jeg i et litt annet klima, men vi har faktisk hatt et par skikkelige vintre de siste åra her også. Var vel 20 cm is rundt båten for 3(?) år siden, og ned mot 20 kuldegrader til tider. Da laget jeg meg egen boblehavn med en nedsenkbar pumpe fra BT som faktisk greide å holde råk rundt båten. Dette burde vel være noenlunde sammenlignbart m Østlandsvinter.. Sitér dette innlegget Link to post
Streifer Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Hvilken pumpe var det du kjøpte? Tålte den å gå kontinuerlig? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Takker for innspill og tips! Har bestilt to frostvoktere. Ligger i boblehavn så jeg har den delen i orden. Har frostbeskyttet toalett allerede, men har ventet med vinterkonservering av motoren foreløpig ettersom jeg fortsatt putrer litt rundt på fjorden. Når isen kommer gir jeg meg, men slik det ser ut nå blir det vel kanskje et par turer til før jul og kanskje i romjula... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Fantino Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Streifer: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-17971/ Koplet den via landstrøm slik at den hadde jordfeilbryter, og satte en slik frostvaktbryter fra CO i stikket slik at den ikke gikk når det var for mildt i været. Funket helt fint. Har brukt den til diverse annet etterpå også. Hengte den ned mot bunn på rundt 4 m og koplet på slange som munnet ut rett under vannflata. Den holdt da en grei råk i isen rundt akterenden av båten (hang fra badeplattform) også når det var på det aller kaldeste. Må jo være billigste 'ispropellen' en kan få til? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Jeg kjøpte to 45 watts på Maritim og har en i kabinen og en i motorrommet. Det har jo ikke vært så mange kuldegrader ennå, men jeg ser jo det som jeg vel forstod ganske tidlig, at kolben i kabinen er for liten. For 45W så lurer jeg på om det ikke blir billigere med "gammeldags" lyspære enn med spesiallaget varmekolbe. Armatur til lyspære får man for noen få mynter på loppemarked :-) Jeg har en liten termostatstyrt vifteovn som jeg har brukt når jeg har overnattet i båten noen ganger. Den er på 2000 watt totalt, men minste innstilling er på 500 watt. Vil det bli for mye i forhold til strømforbruk? Forutsatt at du ønsker frostsikring - så lenge termostaten er god og sikringene godt nok dimensjonert så er det bare bra med mye effekt. Det er mye bedre med en varmekilde på 2 kW som slår seg inn når temperaturen kryper under 4C enn en varmekilde på 150W som står på kontinuerlig. Dessverre er termostaten sjeldent "god nok" på mange billige vifteovner, de er ikke laget for å være frostsikring - ofte går termostaten bare fra "min" til "max" uten at det er påskrevet noen temperaturer - og "min" er ofte såpass høyt at det blir betydelig med spillvarme til kråkene. For best mulig ENØK så er det best å akseptere minusgrader i kahytten, legge termostatstyrte varmeledninger/varmekolber bare akkurat der det er nødvendig (typisk langs vannledninger og inni vanntank, evt septiktank) og pakke godt med isolasjon rundt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Skjønner ikke poenget med varme i kabinen vinterstid. Vinterluften er tørr og fin, og gjør ingen skade. Jeg tømmer vanntanken og fyller litt frostvæske i toalettet når kuldegradene kommer. Utover dette er all varme i kabinen en vifteovn som fyres opp når arbeid skal utføres der. Varm båt når man ikke er der er penger ut av vinduet til ingen nytte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Kommer vel an på bruken vi har da, jeg driver og restaurerer og har oljer og maling stående, da er det greit med litt lunk så det ikke fryser. Også går det jo litt fortere og varme opp når det er en lunkt fra før, fremfor når det er minusgrader i kabin Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) Skjønner ikke poenget med varme i kabinen vinterstid. Vinterluften er tørr og fin, og gjør ingen skade. Jeg tømmer vanntanken og fyller litt frostvæske i toalettet når kuldegradene kommer. Utover dette er all varme i kabinen en vifteovn som fyres opp når arbeid skal utføres der. Varm båt når man ikke er der er penger ut av vinduet til ingen nytte... Nå er det jo slik at jeg ikke nødvendigvis har tenkt å hodle kabinen jevnt varm hele tiden, men som andre har nevnt så er jo dette for å forebygge frostskader når båten ligger i boblehavn. En varmekolbe/frostvarmer i kabinen er vel ment å hindre at vanntanken fryser (selv om jeg tømmer så mye som mulig så ligger det vel noe igjen, ikke minst i slanger) og å holde en temperatur som motvirker fukt og råteskader. For toalettet gjelder det samme, selv om jeg heller frostvæske der. Og det samme gjelder vel i motorrommet, å hindre forfrysninger der også. Er jo helt nybegynner på dette, men ser at den langt overveiende del av båtfolket bruker en eller annen form for oppvarming vinterstid, så da forholder jeg meg til det. Det er altså ikke snakk om å ha konstant 20 grader i båten, men noe over frysepunktet i alle fall... Redigert 19.Desember.2013 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Er jo helt nybegynner på dette, men ser at den langt overveiende del av båtfolket bruker en eller annen form for oppvarming vinterstid, så da forholder jeg meg til det. Mitt inntrykk er at de aller fleste ikke har varme på i båten om vinteren. Råte og fukt er et ikke problem vinterstid om du ikke har lekkasjer noe sted. og vannsystemet klarer seg fint om du tømmer det og lar alt stå åpent. Om du stoler på at varme skal stå for frostsikringer er det mye som ryker den dagen strømmen er borte.. Jeg har en frostvakt i motorrommet, men bruker den skjelden. Skrur den kanskje på ved temp. under 10 minus. Det er selvsagt ikke noe problem å ha varme på i båten hele vinteren, men så dårlig isolert som en båt er så blir kostnaden høy og nytten liten. Men for all del, om varme får deg til å føle deg mer trygg på at båten har det bra så er det kanskje verdt det. Jeg har hatt båt på sjøen året rundt i 10 år uten varme i det hele tatt, og nå de siste to med en frostvakt i motorrommet som jeg sikkert egentlig ikke trenger. Den ble installert et år jeg tok båten på land i mildvær i januar for å montere badeplattform, og ble overrasket av 15 minus nesten over natten. Og siden har den liksom bare stått der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Det er deilig å kjøre til brygga og komme ombord i båten. Spesielt i snøvær og vind. Sitte å betrakte været, og stillheten. Uansett om det er 10minus og kuling ute så har eg 5grader i båten, fyller kjelen fra båtens vanntank, setter på kaffi. Kan vaske hendene og gå på do, eller omvendt.... Skrur på dieselvarmeren vist eg skal være meir en ein time, kan starte motor. Kjøre ein tur utpå. Den delen av båtlivet er verdt nokre tusenlapper dei månadane. Blir det kaldere en ca10minus så tømmer eg tanker og konserverer toalett, og flytter varmevifta til motorrom + setter luka på gløtt så det sirkulerer opp i salong. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pequod Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Det er deilig å kjøre til brygga og komme ombord i båten. Spesielt i snøvær og vind. Sitte å betrakte været, og stillheten. Uansett om det er 10minus og kuling ute så har eg 5grader i båten, fyller kjelen fra båtens vanntank, setter på kaffi. Kan vaske hendene og gå på do, eller omvendt.... Skrur på dieselvarmeren vist eg skal være meir en ein time, kan starte motor. Kjøre ein tur utpå. Den delen av båtlivet er verdt nokre tusenlapper dei månadane. Blir det kaldere en ca10minus så tømmer eg tanker og konserverer toalett, og flytter varmevifta til motorrom + setter luka på gløtt så det sirkulerer opp i salong. Selv har jeg gangavstand til båten og kunne godt tenkt meg akkurat det scenarioet du beskriver. Men jeg har forstått det slik at det er best å tømme vanntanker for å unngå frostskader? Nå gir ikke de to varmekolbene ut noen ekstrem varme, man kan ta på dem uten å brenne seg, så det kan jo hende at det holder fint med de to og et par frostvakter. Da slipper jeg i alle fall å sjekke temperaturene hver dag for å se om jeg burde ta en tur ned i båten for å sjekke hvordan det går der. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Utfordringen er jo at vannrør/slanger kan ligge inntil skroget et sted over vannlinja, slik at de fryser selv om du gjerne har 5 pluss i kabinen. Det samme gjelder gjerne pumpe og tank også. Jeg pleier å tømme tanken, kople fra pumpa og sette kranene åpne. Så fyller jeg et par femliterskanner med vann og setter disse i båten, da har jeg forbruksvann til vinterbruk. Vifteovn på full guffe gir grei varme ombord på en halvtime max, om jeg skal jobbe med noe. Jeg bruker uansett kun utvendig styreposisjon, så behovet for varme i kabin for min del er lite. Bruker varmedress da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
quantumduck Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 En varmekolbe/frostvarmer i kabinen er vel ment å hindre at vanntanken fryser ... Det er altså ikke snakk om å ha konstant 20 grader i båten, men noe over frysepunktet i alle fall... Du må konservere ferskvannet ditt på en eller annen måte, eller ha noe mer enn en frostvakt ... Jeg har 500w ombord fordelt på et par varmekolber og en liten ovn, og da blir det fortsatt kuldegrader ombord, selv om jeg ligger på vannet. Uten konservering antar jeg ferskvannet ville røket forrige vinter ihverfall, da var det jo ganske kaldt ganske lenge. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Et annet moment er at hvis strømmen går i kuling og 10 minus så går det kort tid før alt er frosset. Det beste er alltid og konservere skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.