Jump to content

Leie seilbåt i Middelhavet eller Adriaterhavet til sommeren.

Bitteliten

Recommended Posts

Har en tanke om å leie seilbåt rundt 40 fot, enskrog eller katamaran, til sommeren. 1-2 ukers ferie

Har aldri gjort eller tenkt på dette før. Noen som har tips om hvor som er bra å dra og hvem som er bra å leie fra? Kvalitet er viktigere enn pris.

Vær smart. BRUK VEST!

(Signatur :-))

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ludde og jeg med fruer samt et par til har leid en 50 foter i Kroatsia i mai. Sjekket litt ut og fikk høre at det var mange flotte steder og seile til. Argolis Scandianavia, Baatleie and Yachting har vi leid via. Det som kan sies rundt Split-området at det er rolige vindforhold, kan oppleve motor-seiling. Skal man ha mere vind, må en lengre ut. Men etter hva vi har blitt fortalt er det mange flotte steder, havner som uthavner og oppleve.

Vi sees!

Hei, vi leide båt av Sun Yachting i mange år på rad fra tidlig nittitallet i Middelhavet. Vi seilte ut fra Athen og rundt til de forskjellige øyene. Husker firmaet som veldig seriøse men vet ikke engang om de fortsatt er på markedet. Uansett hadde vi mange fine ture. Vi dro alltid siste uka i september. (hvert år fra 92 til 98)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Vi (kona og meg) har leid båt to ganger fra Split hos dette firmaet: http://sail-charter-in-croatia.com/

Et lite familiefirma som leier ut Bavaria i størrelsen 39 til 50 fot. Begge gangene har vi fått strøkne båter til avtalt tid. Servicen hos utleierne er helt topp, de henter oss i byen, frakter oss til Marina Lucica hvor båtene ligger fortøyd og kjører oss til et shoppingsenter så vi får handlet. Alt i alt så har vi vært svært fornøyde med både båter, utstyr og service.

Split er et fint utgangspunkt for seiling, det er skjermede farvann både norover og sørover. Sist oktober seilte vi der i 12 dager med en 46' Bavaria Cruiser, først nordover innom Primosten, Kaprije, sørover til Vis, inn til Hvar, sørøst til Lastovo, Korcula og nord til Makarska før vi dro tilbake til Split.

Fantastisk flotte havner, fine seilforhold og enkel navigasjon. "What you see is what you get", dvs er det vått, ja så er det dypt nok.

Redigert av Coast (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Fin båt, fortell gjerne mer om hva slags skute dette er...

Det er en snart 50 år gammel dame, bygd av Piculjan på Rab. Hun er på ca 17 fot, er latinerrigget og halvdekket. Oppgradert med 3 syl diesel. Var mange år i utlendighet på en naboøy, men svigerfar hentet den "hjem" til Rab for 3 år siden. Perfekt båt å kose seg med, og ganske gøy å prøve å seile latiner :)

Piculjan holder forresten fortsatt på. Mye bra håndtverk og fine båter :) http://www.piculjan.hr

Jeg leide flere år av Sun yachting Scandinavia v/ en Arild Sandsten. Dette var på 90-tallet. Jeg vet ikke lenger om Arild er en del av SY men han drev det ihvertfall den gangen og ga meget god service. Vi seilte ut fra en marina i Athen/Pireus som jeg ikke lenger husker navnet på (Kalimaki?). Det er lettvint å seile rundt det Ioniske hav med fine vinder og enkel navigering. De fleste av øyene har fine overnattingsmuligheter med middelhavsfortøyning og lett tilgang til restaurantene.

Bare et besøk på den bilfrie øya Hydra er verdt turen.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Disse har jeg brukt 2 ganger, de formiddler private båter som leies ut.

Kommer til og bruke dem neste gang også.

ligger ca 30% under de andre i pris.

område du seiler i kommer an på hvor mye vind du vil ha.

http://www.easysailing.gr/

en gang Mono siste gang Cat.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg har leid en Bavaria 43, 2009 mod. gjennom et Dansk selskap som heter Sunway Seatravel. De virker seriøse, men jeg kan ikke gi noen erfaringsmelding før 4 august :smiley: Skal seile fra Lefkas, og litt rundt i det Ioniske hav. Om det blir sørover eller Nordover vet jeg ikke. Jeg er kjent i området (på land) og det skal være veldig lett å seile der sies det. Det blir en ny erfaring, som jeg har hatt lyst til i flere år. Endelig har kona gitt etter :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...