Jump to content

Youtubeserie om en tysk dame sine forberedelser til jordomseiling.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Fin serie, som du sier, ærlig :) Tøft å begynne på slike prosjekter, føler at mange blogger/serier romantiserer slike prosjekter vel mye. Jeg forstår drømmen om å kjøpe en gammel sliten båt, sette den istand og seile avgårde, men rent økonomisk kan umulig dette lønne seg? Fremfor å kjøpe en ferdig oppusset båt av en stakkar som har tatt seg vann over hodet og ikke kan forsvare det økonomisk lenger.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Guest Avmønstret#

Fin serie, som du sier, ærlig :) Tøft å begynne på slike prosjekter, føler at mange blogger/serier romantiserer slike prosjekter vel mye. Jeg forstår drømmen om å kjøpe en gammel sliten båt, sette den istand og seile avgårde, men rent økonomisk kan umulig dette lønne seg? Fremfor å kjøpe en ferdig oppusset båt av en stakkar som har tatt seg vann over hodet og ikke kan forsvare det økonomisk lenger.

Både fordeler og ulemper. Fordelen ved å kjøpe et "sarv" er at du selv kan velge standard og kostnadsnivå før du reiser, du har i det minste en båt som er stor nok og ellers tilfredsstiller kravene en har. Ser også fordelen i å ha gjort mye selv før en langtur, feks som i filmen, hun står neppe uten peil på hvor hun må lete hvis noe går galt med el-systemet/motor osv.

Dog skjønte jeg ikke helt greia med å reparere på den gummibåten, den så råtten ut... og storseilet må vel også byttes hvis det revner to ganger fordi man prøver å heise det i havn:-))

Men det har ikke vært mye seiling sålangt, skal bli spennende å følge henne videre.

Artig å se, så jeg får følge med på denne. Litt merkelig med så lite fokus på seil og rigg, synes jeg... det er klart motoren var problematisk, men selv føler jeg meg trygg under seil, om motoren starter eller ikke...

Stilig serie dette, gleder meg til fortsettelsen! Går nattskift så jeg skal sitte å glo til #17 kommer ut. Ellers synes jeg det var en merkelig prioritering av arbeidet skulle gjøres. Om dette var meg ville jeg først og fremst sjekket motoren før noen som helst langtur i vindstille/motvind vær. Men hun bor nok ikke på hotell heller så det er klart at den soppen og muggen som var måtte gå asap....

Fant henne direkte på Youtube i stedet for å gå via Facebook, helt unødvenig omvei for en som ikke bruekr FaceBook.

Jeg gidder ikke skrive mer om hvorfor jeg ikke bruker FaceBook, men vil gjerne henvise til Aftenposten, der det nå tas inn seriøse kronikker om temaet...

Veldig flott dame. Skjønner godt at hun før episode 10 annonserte at hun nå trengte en pause. Selv jeg som den sofaseileren og teoretikeren jeg er, grøsste litt allerede i episode 1, der hun viser fram båtvraket hun har kjøpt, fullt av mugg. Og i en senere episode et hovedseil som revner på to steder første gang hun prøver å heise det.

Håper i hvertfall hun har nok penger.

Men ungdommelig pågangsmot er det ikke noe å si på, all respekt for det og hun lærer gjennom egen erfaring.

Godt at motoren plutselig startet igjen, akkurat da hun følte seg fortapt på sin første soloseilas.

Dette blir spennende å følge med på!

-Men er hun amerikansk? Eller tysk og språkmektig med amerikansk aksent, tro?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Guest Avmønstret#

Mener hun må være tysk. Har ei tysk dame som sjef på jobben og en del av aksangen er den samme selv om det er på norsk. Det er noen lyder og bokstaver som de sliter med :-)

Mener hun må være tysk. Har ei tysk dame som sjef på jobben og en del av aksangen er den samme selv om det er på norsk. Det er noen lyder og bokstaver som de sliter med :-)

OK. Da skal jeg lytte godt etter stemte ZZZ-er og v-lyder som uttales som f-lyd, på hennes neste innslag. Du skjønner sikkert hva jeg mener hvis du har en sjef med tysk aksent! -Og en annen ting som tyder på at hun er tysk, er jo at når hun har bestemt seg for en ting, så fullfører hun... Enig?

;-))

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Guest Avmønstret#

-Og en annen ting som tyder på at hun er tysk, er jo at når hun har bestemt seg for en ting, så fullfører hun... Enig?

;-))

Gjett om ;-) Og ikke minst "ordnung muss sein".

He-he.. Jeg har vært norsk generalagent for et tysk selskap i en årrekke... Ingen slinger i valsen der, for å sid et slik.

:-)

Nå har de juleferie..

Hey guys, I know it was Friday yesterday and I know you are waiting for the next episode...(me too ;)). But I have to tell you today, that there will be a small xmas break until the 10th of January, because I am back home to see family and friends.
I hope you've all had some nice xmas holidays with your loved ones and I wish you all the best for 2014!
Stay tuned and see you soon!!!
  • 1 month later...

mange nye episoder siden sist denne tråden var oppe, samt at det sikkert er noen her som har våknet fra vinterdvale og ikke fått denne serien med seg.

Nå seg det ut til at hun har fått store problemer med undervannsskroget i alu, tæring rett igjennom. Synes oppriktig synd i henne og det blir spennende å følge med hva som skjer videre.

Jeg så siste episode der hun er helt på gråten (tror det var nr. 25) jeg også, Eureka. Og er helt enig at nå er det grunn til å synes synd på henne. Hun har nok dessverre begynt i gal ende, og først nå har hun sjekket at båten har et solid skrog...

Det hun viste av tæring og problemer var svært alarmerende, synes jeg. Så det er vel mye som tyder på at det vil være farlig å seile med dette skroget, selv etter at den synlige korrosjonen er reparert (?) Hull på hull av gjennomtæret aluminium, og når dieselen begynenr å renne i hullet midt under, er det kanskje fra en integrert dieseltank av aluminium. Men Uff og uff og hvor lang er tæringen komet under bunnstoffet der det ikke er hull, mon tro. Skrogstyrken må jo være generelt svekket over det hele. Stakkars jente. Men hun sa vel at 3000 dollar i reparasjon var halvparten av det hun betalte for båten. Så tapet er jo begrenset i stedet for å kaste bort mer penger på denne farkosten.

Jeg kan ikke så mye om aluminiumsskrog at det gjør noe, men jeg har en sterk følelse av at denne tæringen ikke lar seg lappe på en måte som ivaretar sikkerheten. Så hadde jeg vært pappaen hennes (for å si det slik), ville jeg gitt henne en god skulder å gråte på og si gsnske bestemt at hun må seile med et annet skrog. Denne båten er ikke sikker!

En annen ting, er at jeg stiller spørsmål ved hvor havgående den egentlig er: Tvilling-kjøl av aluminium? Det gir vel ikke nok ballast, heller, med tanke på det man vanligvis bør ha for havseilas???

"Noen" bør si det til henne, men jeg vet ikke helt hvordan man kontakter henne, finner ikke noe på You Tube i hvertfall.

Men hvis hun er like fornuftig som hun har vært hittil, skjønner hun vel dette selv får vi håpe. Men dette er nok den vanskeligste avgjørelsen å ta: Å finne en annen båt, etter all innsatsen hittil.

Edited by Propell1 (see edit history)

hun har egen facebookside.

Da får hun vel nok av gode råd fra andre Facebukkere, får vi håpe.

...Eller om det hadde vært lurest å sjekke skrogets tilstand før hun gjorde alt ferdig innvendig.

Det skulle vel nærmest vært en sluttinspeksjon med stoffing før avreise, at hun heiste båten opp, tror jeg.