Jump to content

Youtubeserie om en tysk dame sine forberedelser til jordomseiling.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Mens båten ble løftet på land så ser man en stor anode som henger løst i forkant av kjølen. Om den har vært slik lenge, over år, så er det kanskje ikke rart det har blitt slik. Anoden ser stor og fin ut, men det er vel ikke rart siden den ikke har særlig kontakt med skroget.

Båten hadde vel ligget der i fem år uten tilsyn tror jeg. Så dette skroget er vel oppbrukt da, tenker jeg.

Håper hun skjønner tegningen og finner en annen båt. Alt er ikke tapt for henne, hun har mange ting som kan overføres til en annen båt. Og jeg er uansett skeptisk til hvor mye rettende moment hun har i dette aluminiumsskroget, med tanke på de havområdene hun tenker å passere. Jeg har bare teoretisk kunnskap, men ut fra hva jeg har lest meg til, ville jeg aldri turt å reise så langt som hun planlegger, med denne båten. Selv om skroget var helt og fint.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 3 uker senere...

Nå er hun i hvertfall i full gang med slipearbeidet. I siste episode før helgen, hadde hun visst tømt de lokale butikkene for sliperondeller...

Man kan ikke annet enn å beundre slik ståpå vilje!

Episode 27

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Dette liker eg ikkje :nonod: At ho har kjøpt denne båten, og vaska ut ein masse med gammal mygl og drit, i tillegg til å pussa båten til eit anstendig nivå innvendig, so langt var det beundringsverdig - absolutt beundringsverdig. Men når ho so kjem til eit punkt i aluminiumen der det er berre å pirka litt, so kjem der vatn, ingen skal få meg til å tru at der er berre nokre få punkt. Og når der attpåtil dryp diesel etter litt meir pirking i dette holet :worry: Eg trur ikkje at ho får denne båten til, uten å skifta all hud undervanns. Mi meining er: Kast ikkje gode penger etter dårlige penger

Magne

Det ville ikkke overraske meg hvis hun nå, etter å ha skrapet den helt ned under, blir rådet til å ta en tykkelsesmåling av skroget der det ikke er hull. Så får vi håpe at hullene var lokale og ikke et generelt korrosjonsproblem?

Jeg er fortsatt beunderer av hennes ståpå-vilje, men synes litt synd på henne fordi hun tar ting i feil rekkefølge. Skroget skulle vært det første hun burde ha sjekket. Deretter muggvask og motor-reparasjon. Det er trist å ha en nesten ferdig seilklar båt, nyfikset motor, nye seil, for så å finne hull i skroget.

Men jeg er fremdeles skeptisk til båtens havseiler-egenskaper, hvis tvillingkjølen er laget av aluminium. Da har hun lite rettende moment i kjøltyngden, og er avhengig av skikkelig ballast innvendig, for å ha en sikker havseilende båt.

Jeg må derfor si at jeg deler din skepsis, Dinamo.

Når hun nå til slutt får fullført selve prosjektet, håper jeg hun ikke finner ut at båten er kun egnet for kystseilas...???

Redigert av Propell1 (see edit history)

Kjekt å se at hun er ved bedre mot nå. Jeg tipper hun bretter opp armene og gjør alt arbeidet selv. Den jenta har stå-på-vilje.

Har min tvil til at det er kjøl av alu, og bare det, -uten å ha holdepunkter for det. Slike tvillingkjøler er vel relativt vanlig i land, som England, hvor det er stor tidevannsforskjell og båtene står på tvillingkjølen ved lavvann i havna. Ellers er det vel også hendige ved grunt vann i kystnære strøk.

Ja, i England ser man en mengde av disse tvillingkjølbåtene sette seg på mudderet ved hvert lavvann. Jeg har bare sett en slik båt (ref. tidligere tråd med spørsmål fra meg om en Macwester ketch) på Finn - ogja forresten, det ligger vel en til der nå når jeg tenker meg om.

Vi får håpe det er ballast i kjølen(e) på hennes båt. Jeg har ikke sett noe sted hva slags båtmerke det egentlig er - noen som vet?

• 2 uker senere...

Spør om råd på hva slags sveis en bør bruke nå på Facebooksiden.

ok, here's a question for the techies: would you recommend to weld my AlMg4,5Mn with an aluminium electrode 4043? Is there a risk of galvanic electrolysis or because of the quite different tensile strengths of the different alloys? Would appreciate your ideas on this topic. Thanks in advance!

Ut fra siste video så høres det kanskje ikke så dårlig ut som hun fryktet i starten.

Jara Wynja

• 2 måneder senere...

Følger (litt skeptisk) fortsatt med jeg også. Ønsker henne alt godt, dette fortjener hun å lykkes med.

-Er det noen av dere som er på FaceBook som har oppfattet hva slags båt hun egentlig har?

Jeg tenker fortsatt på båtens havgående egenskaper og håper at hun vet hva hun gjør. -Har hun fortsatt planer om å ta nord-vest passasjen (!) "baklengs" fra vest mot øst?

Interessant å følge.

Artig å se at selv om en ikke har gjort noe før så får en det til, om en ikke er redd for å prøve.

Men tro hvor mye opphold og deler har kostet til nå? 200.000? Mer om en også skulle tatt med alle disse mnd med tapt arbeidsinntekt. Hun kunne nok vært godt på vei i turen allerede om hun kostet på tilsvarende i starten på bedre båt.

Og det er vel litt av moralen: Skal en gjøre noe som koster på budget...Dont. Så lenge det ikke er snakk om hobby da :giggle:

Jara Wynja

• 4 uker senere...

Siste videoen (nr. 40) fra damen het "A new aera begins..."

-Så var det slutt på de ukentlige oppdateringene.

Interessant å følge.

Artig å se at selv om en ikke har gjort noe før så får en det til, om en ikke er redd for å prøve.

Men tro hvor mye opphold og deler har kostet til nå? 200.000? Mer om en også skulle tatt med alle disse mnd med tapt arbeidsinntekt. Hun kunne nok vært godt på vei i turen allerede om hun kostet på tilsvarende i starten på bedre båt.

Og det er vel litt av moralen: Skal en gjøre noe som koster på budget...Dont. Så lenge det ikke er snakk om hobby da :giggle:

Har veldig stor sans for både damen og måten hun har gjort det på. -Visst har det nok både tatt tid og kostet, både i rene penger og tapt arbeidsinntekt. Men i forhold til de som ikke har kunnskap om disse praktiske tingene som hun har holdt på med frem til nå fra før og heller ikke bryr seg med å sette seg inn i slikt så lenge man bare kan kjøpe nyere i utgangspunktet og ellers sette bort til verksted når noe er galt, så kan man faktisk respektere denne dama med sin vilje til å få til og til å lære.

Og hun er nå mye bedre rustet til å håndtere tekniske utfordringer på avsidesliggende plasser under sin videre ferd enn den vanlige sjekkhefte-seileren ville vært :clap:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...