biozide Startet 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2013 Hei, Har en Nanni 50 hk som skal inn i båten på nyåret! Når jeg kjøpte motoren fikk jeg med 4 motorlabber uten rust , men de er veldig myke i gummien, ikke slark , men myke. Er dette normalt eller skulle de vært stivere, vet ikke hvilken Shore de har, men ser for meg at dem burde være litt faster i fisken. Motoren veier ca 225 kg med gir. Jon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Hvis du er i tvil, så bytt! Det ville i alle fall jeg ha gjort... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Har du trustelager i båten slik at skyvekreftene fra motoren blir fanget opp av disse, kan det være en fordel å bytte til mykere motorfester. Sjekk det først. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
alfaalfa Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Om du går inn til http://www.trelleborg.com/upload/IndAVS/Files/Marine%20PDF/Cushyfloat%20revised.pdf kan du finne hvilken shore og type som man anbefaler basert på vekt og skyvekrefter. på motoren. Deretter ville jeg forsøkt å finne ut hva det er som står på motoren i dag - de er sikkert noen merker i de labbene som er på. Enten med shore og/ eller produsent navn. Litt søking på nett så finner du sikkert spec. Så kan du se om det er samme som du fant som anbefaling. Slitasje finner du også ved å se om vulkaniseringen gummi mot metall har løsnet. Dersom gummien ikke lenegr sitter "limt" fast mot metallet og det oppleves som slarkete mellom metallhetten som bolten sitter i og bunnplaten ville jeg skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Tusen Takk for svar!! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Forsiktig her! Stivheten i labbene er med på å avgjøre egenfrekvensen på motorvibrasjonene. Dersom du endrer stivheten og får resonans har du et problem! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alfaalfa Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Det er ikke så veldig vanskelig - så bruk tabellene du finner og tenk på vekt og skyvekraft så er det samme tenkning og beregning som du trenger å gjøre for å få rett effekt av motorlabbene. Redusert støy, ingen egensvigning og stabilitet i montering. Ikke velg helt uten å vite hva man gjør, men ikke tro det er tunge komplekse regnestykker man trenger å bruke for valg av labber til en 50 hk på 225 kg. Men velg en labb som er beregnet på å ta krefter i rette retninger. Dvs som tar både skyv og kompresjon. Som feks de i linken... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.