Jump to content

Bør jeg bytte motorlabber?

biozide

Recommended Posts

Hei,

Har en Nanni 50 hk som skal inn i båten på nyåret!

Når jeg kjøpte motoren fikk jeg med 4 motorlabber uten rust , men de er veldig myke i gummien, ikke slark , men myke.

Er dette normalt eller skulle de vært stivere, vet ikke hvilken Shore de har, men ser for meg at dem burde være litt faster i fisken.

Motoren veier ca 225 kg med gir.

Jon

Har du trustelager i båten slik at skyvekreftene fra motoren blir fanget opp av disse, kan det være en fordel å bytte til mykere motorfester. Sjekk det først.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Om du går inn til http://www.trelleborg.com/upload/IndAVS/Files/Marine%20PDF/Cushyfloat%20revised.pdf kan du finne hvilken shore og type som man anbefaler basert på vekt og skyvekrefter. på motoren.

Deretter ville jeg forsøkt å finne ut hva det er som står på motoren i dag - de er sikkert noen merker i de labbene som er på. Enten med shore og/ eller produsent navn. Litt søking på nett så finner du sikkert spec. Så kan du se om det er samme som du fant som anbefaling.

Slitasje finner du også ved å se om vulkaniseringen gummi mot metall har løsnet. Dersom gummien ikke lenegr sitter "limt" fast mot metallet og det oppleves som slarkete mellom metallhetten som bolten sitter i og bunnplaten ville jeg skiftet.

Det er ikke så veldig vanskelig - så bruk tabellene du finner og tenk på vekt og skyvekraft så er det samme tenkning og beregning som du trenger å gjøre for å få rett effekt av motorlabbene. Redusert støy, ingen egensvigning og stabilitet i montering.

Ikke velg helt uten å vite hva man gjør, men ikke tro det er tunge komplekse regnestykker man trenger å bruke for valg av labber til en 50 hk på 225 kg. Men velg en labb som er beregnet på å ta krefter i rette retninger. Dvs som tar både skyv og kompresjon. Som feks de i linken...