Jump to content

Yanmar G2GM20 akselererer ukontrollert, må kveles.

Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Ser ut som noen har sagd seg et hull inn i svinghjulhuset. Merkelig ting å gjøre...

Det har nok ikke noe med rusingen å gjøre. Dieselmotorer kan ruse seg i vei på motorolje og hvis det er noe ordentlig galt med dieselpumpa. Det at du får diesel i olja kan tyde på at det er lekkasje mellom dieselpumpe og registeret som driver pumpa...

Ryker den når den ruser seg? Hvordan er oljenivået? Er veivhusventilasjonen i orden?

Det kommer sikkert noen motorguruer med bedre svar snart...

Lykke til :-)

Mvh. SAP

Turtallsendringen får du sikkert råd om etterhvert her.

Det hølet så jo mildt sagt pussig ut du! Kom opp fra båten selv for 5 minutter siden etter oljeskift på min 2gm20 fra 2003. Det skal ikke være slik...

Er det, eller har det vært en martec ferskvannskjølesystem på motoren? Den har vel festepunktet det det mangler noe. Dette hølet er det godt grunn til å ringe og spørre selger om. Kan jo se ut som det er kapet ut og brekt av. Utrolig merkelig.

Redigert av Eureka (see edit history)

Der som holet er, har det vore eit felt med spalter/ribber, men ikkje så stort som dette. Her kan det vere fare for at ting kan dette inn, så det bør blokkerast, ved hjelp av ei perforert plate.

Turtalsjaginga kjem trulag frå regulatoren. Det kan vere ei fjør i den som er brekt eller defekt på annan måte.

Diesel i olja kan komme av fleire ting. For meg kan det virke som det mest fornuftige er å ta ut motoren og ta full overhaling.

Takk for svar og takk for bildet. Godt å se at det skal være "lufting" der i utgangspunktet. Men er enig med deg at det er mistenkelig at akkurat der "skiltet" står så er det fjernet.

Tenkte selv endel på om det kunne være et feste av noe slag for ferskvannskjøling som sto der, og som så hadde blitt litt brutalt fjernet for å gå tilbake til saltvann eller noe slikt.

Men ser nå at det tydelig er denne delen / plata av giret?
http://www.boatpartsandspares.co.uk/yanmar-gm-gearbox-3221-1650-p.asp

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52884/1387629144.jpg

Som en dårlig sammenlikning kan en totaloverhaling på en volvo penta tamd 41 (6 sylinder, 200 hk) gjort på verksted, fort komme opp i 100000-120000,-

Denne Yanmaren er en enkel motor, men deleprisene er forholdsvis høye. Så kan fort komme over 20k for en ny innmat i denne.

Kjenner du noen motorkyndige kan dere jo ta en "diagnose"/ demontere motoren for å få et bedre bilde av det hele.

Det kan jo hende det går ann å få denne igang igjen uten totaloverhaling/ny innmat ?

Uansett motoren bør nok ut av båten og åpnes ?

Redigert av SoBo (see edit history)

Jeg har nevnt fødepumpa og sier det igjen. Det er den pumpa(håndpumpa) du bruker for å lufte dieselsystemet. Det virker for meg som det er den som lekker diesel inn i motoren og da snakker vi om småpenger samt ett oljeskift og to.

Finner du ikke fødepumpa selv så få en med litt erfaring til å vise deg.

Kjenner ikke motoren, men uansett svarer det seg og starte med det enkle først.

Ett verksted finner fort ut hva som er galt, men sier selvfølgelig ikke noe om det bare er fødepumpa som er defekt :lipseal: og dermed ruller båtlappene fort og helt unødvendig.

Helt enig med at diesel i oljen kan komme ifra en defekt fødepumpe. Fødepumpa "mater" høytrykkspumpa med diesel. Problemer med

denne (fødepumpa) vil normalt gi dårlig effekt.

Denne utrusinga er mer tegn på at motoren tar til seg olje og går på det.(tegn på dette er at den ikke sånn uten videre lar seg stoppe på stoppfunksjonen)

Selvfølgelig sjekk det enkle først.

Fødepumpa er den lille saken man ser her bak eksosstussen. Den med rør opp til diesel filteret (sees oppe til høyre)

bilde

Leste første innlegg på nytt igjen og ser at det er et moment som ikke har blitt kommentert. TS, du sier at motoren blir fryktelig varm. Hvordan merker du det, går det noen alarm? Hvordan er det med kjølinga? Har du sjøvannsfilter så du kan se at det er god sirkulasjon?

Ut ifra en annen tråd, forstår jeg det slik at båten egentlig er under hentetur og ligger nå i stavern?

Guest Avmønstret#

Putrer fint, men dør litt på tomgang. Så plutselig akselererer den voldsomt etter en time eller to og er meget varm. Pluss mye eksos.

Ang temperaturen. Ville begynt "bakerst" ifht kjølinga. Sjekk om noe tetter kjølevannsinntaket. Om båten din har ligget ute i hele sommer så kan det gro igjen. Vil tro du kommer til fra utsiden med ei jolle og en kost eller noe å skrape med? Om du ser på innsiden hvor inntaket er før du hiver deg i jolla så slipper du å lete så mye.

Så ville jeg kravlet på innsiden og sjekket. Er inntaket for kjølevann åpnet? Er det sjøvannsfilter montert og er det evt fullt av dritt, eller suger det luft der eller noen annen plass (sjekkes mens motoren går). Om du mistenker at sjøvannsfilter suger luft kan grease eller vaselin på gjengene/tetninger være en kjapp løsning.

Det mest åpenbare problemet kan være at impeller har takket for seg (som en egentlig bør bytte om man har kjøpt brukt båt og skal på lang tur hjem, med mindre forrige eier nær kan bevise at det akkurat er gjort). Sjekk om det kommer kjølevann når motoren går. Og om du ikke vet at impeller er byttet så gjør det likegodt uansett.

På din motor løsner du de to slangene som går til pumpa som ligger foran, nede til venstre på motoren med et reimhjul på (håper jeg husker rett). Så to bolter som holder pumpa og du kan ta løs pumpa og skru ut skruene (5-6 stykker eller noe) som holder lokket foran impelleren på plass. Vær forsiktig når du skrur de skruene... Plukk ut impeller (nebbtang eller tilsvarende), ikke bruk to skrujern som manualen viser da lager du fort hakk i anleggesflaten som skal tette pumpa. Ofte kan du plukke impeller ut med fingrene uten verktøy.

Jeg kliner litt grease eller vaselin inn i impellerhuset og på impeller når jeg setter inn den nye, også på anleggsflatene for lokket, og husk pakningen.

Er ikke 100% sikker på om pumpehuset fyller seg med vann av seg selv så det er sikkert lurt å fylle på med vann før du åpner sjøvannsinntaket og starter motoren igjen, eller la den gå på starteren med stopphendelen ute slik at du sikrer vann på impeller før du fyrer den opp. Bør unngå å la den gå tørr. Og la motoren gå rolig på lavt turtall i et par minutter til du er sikker på at det ikke er luft i systemet.

Så sjekker du kjølevannet når motoren går og har nå en "før og etter" greie å forholde deg til. La motoren putre og hold øye med temperaturen, dvs legg hånda på motoren og følg med. Du skal kunne holde hånda på motoren også når du går med den.

---------------

Så er spørsmålet, kan varmgang føre til at motoren ruser ut og evt. forårsake flere av de symptomene du har? Kanskje røyken... men ellers ikke tror jeg. Uansett må du få kontroll på varmgangen og om kjølinga er i orden kan problemet være en annen (og dyrere) plass. Men det er utenfor min kompetanse.

NB, prøv å få tak i original Yanmar impeller. Mange andre som passer men Yanmar sin både ser og føles mer solid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...