Erlend-S/Y Brizo Startet 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2013 Hei godtfolk. Jeg kjøpte en 29 fots seilbåt med en 2001 modell Yanmarine G2GM20 ombord. Den sliter med å akselererer ukontrollert, så den må kveles. Den får også Disel i oljen. Så i dag fant jeg dette hullet bak på motoren. Noen som vet hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Ser ut som noen har sagd seg et hull inn i svinghjulhuset. Merkelig ting å gjøre... Det har nok ikke noe med rusingen å gjøre. Dieselmotorer kan ruse seg i vei på motorolje og hvis det er noe ordentlig galt med dieselpumpa. Det at du får diesel i olja kan tyde på at det er lekkasje mellom dieselpumpe og registeret som driver pumpa... Ryker den når den ruser seg? Hvordan er oljenivået? Er veivhusventilasjonen i orden? Det kommer sikkert noen motorguruer med bedre svar snart... Lykke til :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 20.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Putrer fint, men dør litt på tomgang. Så plutselig akselererer den voldsomt etter en time eller to og er meget varm. Pluss mye eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 (redigert) Turtallsendringen får du sikkert råd om etterhvert her. Det hølet så jo mildt sagt pussig ut du! Kom opp fra båten selv for 5 minutter siden etter oljeskift på min 2gm20 fra 2003. Det skal ikke være slik... Er det, eller har det vært en martec ferskvannskjølesystem på motoren? Den har vel festepunktet det det mangler noe. Dette hølet er det godt grunn til å ringe og spørre selger om. Kan jo se ut som det er kapet ut og brekt av. Utrolig merkelig. Redigert 20.Desember.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Der som holet er, har det vore eit felt med spalter/ribber, men ikkje så stort som dette. Her kan det vere fare for at ting kan dette inn, så det bør blokkerast, ved hjelp av ei perforert plate. Turtalsjaginga kjem trulag frå regulatoren. Det kan vere ei fjør i den som er brekt eller defekt på annan måte. Diesel i olja kan komme av fleire ting. For meg kan det virke som det mest fornuftige er å ta ut motoren og ta full overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Du har en Yanmar 2GM20, bildet ditt er av girboks. Skal være slik som vist her med luftespalte og "merkeskilt". Snakker vi tyvegods? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 jaggu... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Tror heller vi snakker om en fjær eller bolt fra en defekt demperplate som har truffet i luftespalten....... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Når det gjelder rusingen og diesel i oljen ville jeg først sjekket fødepumpa. Kan være hull i membranen slik at dieselen kommer inn i bunnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Og når den ruser kan du stoppe den vha dekomprimeringsventilene på toppen. Om den ikke stopper med stopp dingsen i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 21.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Takk for svar og takk for bildet. Godt å se at det skal være "lufting" der i utgangspunktet. Men er enig med deg at det er mistenkelig at akkurat der "skiltet" står så er det fjernet. Tenkte selv endel på om det kunne være et feste av noe slag for ferskvannskjøling som sto der, og som så hadde blitt litt brutalt fjernet for å gå tilbake til saltvann eller noe slikt. Men ser nå at det tydelig er denne delen / plata av giret? http://www.boatpartsandspares.co.uk/yanmar-gm-gearbox-3221-1650-p.asphttps://baatplassen.no/bildearkiv/52/52884/1387629144.jpg Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Så plutselig akselererer den voldsomt etter en time eller to og er meget varm. Pluss mye eksos. Det kan også være olje den da drar inn, og begynner å gå på. (gjerne i kombinasjon med tett luftfilter) Være seg gjennomslag i motoren og den får olje/oljdamp inn denneveien. Eller muligens via dieselpumpa? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ravddo Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 På toppen av ventildekslet rett over gearet sitter veivhusventilasjonen. Der går det en slange til innsug på motoren. Ta å sett denne slangen i en gjennomsiktig brusflaske og en slange videre fra flasken til innsuget. Da vil du se om den kaster olje inn i innsuget på motoren. Husk å teip igjen og følg med da det kan bli litt varmt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 23.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Ser ut som jeg må få motoren på verksted. Har hørt at det finnes gode Yanmar verksted i Risør og Arendal. Noen som har noen erfaringer - og formening av hva det koster å eksempelvis bytte diselpumpe og få en total overhaling. Hva pris vil ligge på ca? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Vanskelig å tenke seg noe prisoverslag. Men dersom motoren skal overhales og "nullstilles" blir det fort mange tusen. Ser det ligger lignende motor(er) på finn f.eks. disse : http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45752023 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=44760387 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 23.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Dette er min første båt, så jeg spør som helt grønn. Men er det virkelig dyrere enn 20 tusen å få overhalt en 16 hesters motor og eventuelt byttet en del? Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Det er ikkje langt ein kjem med 20 tusen, når ein skal betale timar på verksted og kjøpe Yanmardeler. Eg vil tru at denne motoren har hatt ein tøff tilverelse. Liten motor i forholdsvis stor båt, med fult pådrag heile tida. Det blir tøft for ein motor med så høgt turtal. Diesel i oljen er eit dårleg tegn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 En 2gm20 synes jeg ikke er en liten motor i en 29 foter. Tipper båten oppnår Max fart noen hundre omdreining under Max turtall... Hvilken båt er det foresten? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 (redigert) Som en dårlig sammenlikning kan en totaloverhaling på en volvo penta tamd 41 (6 sylinder, 200 hk) gjort på verksted, fort komme opp i 100000-120000,- Denne Yanmaren er en enkel motor, men deleprisene er forholdsvis høye. Så kan fort komme over 20k for en ny innmat i denne. Kjenner du noen motorkyndige kan dere jo ta en "diagnose"/ demontere motoren for å få et bedre bilde av det hele. Det kan jo hende det går ann å få denne igang igjen uten totaloverhaling/ny innmat ? Uansett motoren bør nok ut av båten og åpnes ? Redigert 23.Desember.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
hegra Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Jeg har nevnt fødepumpa og sier det igjen. Det er den pumpa(håndpumpa) du bruker for å lufte dieselsystemet. Det virker for meg som det er den som lekker diesel inn i motoren og da snakker vi om småpenger samt ett oljeskift og to. Finner du ikke fødepumpa selv så få en med litt erfaring til å vise deg. Kjenner ikke motoren, men uansett svarer det seg og starte med det enkle først. Ett verksted finner fort ut hva som er galt, men sier selvfølgelig ikke noe om det bare er fødepumpa som er defekt og dermed ruller båtlappene fort og helt unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Helt enig med at diesel i oljen kan komme ifra en defekt fødepumpe. Fødepumpa "mater" høytrykkspumpa med diesel. Problemer med denne (fødepumpa) vil normalt gi dårlig effekt. Denne utrusinga er mer tegn på at motoren tar til seg olje og går på det.(tegn på dette er at den ikke sånn uten videre lar seg stoppe på stoppfunksjonen) Selvfølgelig sjekk det enkle først. Fødepumpa er den lille saken man ser her bak eksosstussen. Den med rør opp til diesel filteret (sees oppe til høyre) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hafrsfjord Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 Ser ut som jeg må få motoren på verksted. Har hørt at det finnes gode Yanmar verksted i Risør og Arendal. ................ HVIS du må på verksted, så ligger det jo ett adskillig nærmere ( hvis du bor i Hordaland ?) Røyksund Mekaniske Verksted : http://www.roksund-mek.no/ Mener å huske at de har fått god omtale her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2013 Røyksund er også et godt stykke fra Bergen da, men det er ofte langt mellom de som får god omtale i denne bransjen... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Leste første innlegg på nytt igjen og ser at det er et moment som ikke har blitt kommentert. TS, du sier at motoren blir fryktelig varm. Hvordan merker du det, går det noen alarm? Hvordan er det med kjølinga? Har du sjøvannsfilter så du kan se at det er god sirkulasjon? Ut ifra en annen tråd, forstår jeg det slik at båten egentlig er under hentetur og ligger nå i stavern? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Putrer fint, men dør litt på tomgang. Så plutselig akselererer den voldsomt etter en time eller to og er meget varm. Pluss mye eksos. Ang temperaturen. Ville begynt "bakerst" ifht kjølinga. Sjekk om noe tetter kjølevannsinntaket. Om båten din har ligget ute i hele sommer så kan det gro igjen. Vil tro du kommer til fra utsiden med ei jolle og en kost eller noe å skrape med? Om du ser på innsiden hvor inntaket er før du hiver deg i jolla så slipper du å lete så mye. Så ville jeg kravlet på innsiden og sjekket. Er inntaket for kjølevann åpnet? Er det sjøvannsfilter montert og er det evt fullt av dritt, eller suger det luft der eller noen annen plass (sjekkes mens motoren går). Om du mistenker at sjøvannsfilter suger luft kan grease eller vaselin på gjengene/tetninger være en kjapp løsning. Det mest åpenbare problemet kan være at impeller har takket for seg (som en egentlig bør bytte om man har kjøpt brukt båt og skal på lang tur hjem, med mindre forrige eier nær kan bevise at det akkurat er gjort). Sjekk om det kommer kjølevann når motoren går. Og om du ikke vet at impeller er byttet så gjør det likegodt uansett. På din motor løsner du de to slangene som går til pumpa som ligger foran, nede til venstre på motoren med et reimhjul på (håper jeg husker rett). Så to bolter som holder pumpa og du kan ta løs pumpa og skru ut skruene (5-6 stykker eller noe) som holder lokket foran impelleren på plass. Vær forsiktig når du skrur de skruene... Plukk ut impeller (nebbtang eller tilsvarende), ikke bruk to skrujern som manualen viser da lager du fort hakk i anleggesflaten som skal tette pumpa. Ofte kan du plukke impeller ut med fingrene uten verktøy. Jeg kliner litt grease eller vaselin inn i impellerhuset og på impeller når jeg setter inn den nye, også på anleggsflatene for lokket, og husk pakningen. Er ikke 100% sikker på om pumpehuset fyller seg med vann av seg selv så det er sikkert lurt å fylle på med vann før du åpner sjøvannsinntaket og starter motoren igjen, eller la den gå på starteren med stopphendelen ute slik at du sikrer vann på impeller før du fyrer den opp. Bør unngå å la den gå tørr. Og la motoren gå rolig på lavt turtall i et par minutter til du er sikker på at det ikke er luft i systemet. Så sjekker du kjølevannet når motoren går og har nå en "før og etter" greie å forholde deg til. La motoren putre og hold øye med temperaturen, dvs legg hånda på motoren og følg med. Du skal kunne holde hånda på motoren også når du går med den. --------------- Så er spørsmålet, kan varmgang føre til at motoren ruser ut og evt. forårsake flere av de symptomene du har? Kanskje røyken... men ellers ikke tror jeg. Uansett må du få kontroll på varmgangen og om kjølinga er i orden kan problemet være en annen (og dyrere) plass. Men det er utenfor min kompetanse. NB, prøv å få tak i original Yanmar impeller. Mange andre som passer men Yanmar sin både ser og føles mer solid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.