Jump to content

Registrering av båt i skipsregisteret

Olepo

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å kjøpe meg ny(brukt) båt. Den aktuelle båten står hos en forhandler som selger båten for kunde. Kontrakt er foreløpig ikke underskrevet, men vi har en muntlig avtale.

Det har hele tiden vært opplyst at båten er registrert i skipsregisteret. Jeg har undersøkt båtens registreringsnummer og funnet ut at dette ikke finnes i skipsregisteret. Megler har nå undersøkt saken og kommet frem til at båten likevel ikke er registrert i skipsregisteret, men derimot i småbåtregisteret.

Jeg hadde selvfølgelig ønsket at eier/megler sørget for å få registrert båten slik at alt var som avtalt, eventuelt at jeg burde få en kompensasjon for dette.

Megler mener saken er en bagatell; han begrunner dette med at båten snart er 10 år gammel, (2005 modell), og da vil det uansett ikke være mulig å oppta lån med sikkerhet i båten. Han hevder derfor at det ikke er noe poeng å registrere båten i skipsregisteret nå.

Finnes det andre grunner/fordeler med å ha en båt registrert i skipsregisteret? Eller bør jeg bare høre på megler og glemme hele saken? Båten er forøvrig 25 fot.

Synspunkter mottas med stor takk :smiley: !

Ta et søk på HIN nummeret på skipsregisteret også for sikkerhets skyld.

Et reg nummer fra skipsefisteret er to bokstaver og fire tall - eks: LG 0000.

Merkelig at en megler ikke har styr på slikt...

Når det er sagt så blir det antagelig vanskelig og unødvendig mye styr å få en eldre båt med flere tidligere eiere inn i NOR grunnet et heftig dokumentkrav og nytten er nok begrenset for en 25 foter.

Mvh. SAP

Å få båter som ikke er nye inn i NOR er helsikes mye styr, det har det vært skrevet mange tråder om her på Båtplassen.

Men megler tar feil når han sier det ikke er noe poeng, det finnes banker, for eksempel SR-Bank, som ikke henger seg opp i alder på båten når de vurderer pant.

Hvis dette nå er kommet opp på "tampen", slik jeg forstår det er, og du hadde forutsatt å ta opp lån med pant i båt og ikke eks i bolig, så vil dette medføre vesentlig høyere rente for deg for den lånefinansierte delen. Når det har vært annonsert med Skipsregisteret og det har lagt til grunn for din vurdering av båten, så er det jo en vesentlig endring i betingelsene.

Se nå hva megler gjør: Først bruker han rått opplysningen om mulighet for pant i båten for å få interessenter i annonsen, og når han har "dritt på draget", så hevder han at båten er så gammel at det var ikke så store vitsen allikevel (fordi han ikke har gjort jobben sin i forberedelsen av salget).

En båt fra 2005 vil flere banker (bla Santander, vil jeg tro) finansiere med sikkerhet i båten innenfor den verdi kjøpesum indikerer. Det vil også i mange tilfelle gjelde båter fra 1995, for den del.

Synd at du skal komme ut for en så inkompetent megler, selv om det kanskje er båteier som ikke har forstått forskjellen på registrene. Megler burde jo eksempelvis være opptatt av, når han tok oppdraget, og vite hvor store heftelser båten hadde. Da ville han umiddelbart oppdaget at det ikke fantes noen registrering av båten.

Jeg tror også det er en viss jobb, men slett ikke uoverkommelig på noe vis, å få denne registrert i NIS. Hvis du ikke har behov for det med tanke på finansiering, så kan du jo regne litt på det. La oss si at kostnad med å få den registrert er ca kr 10 000. Da kan du kreve det som avslag. Så kan du jo regne på et lån i den størrelsesorden du trenger, med henholdsvis 6-7% og 10-12 % rente og se hva ditt tap er over la oss si 7-8 år, dvs renteforskjellen. Så kan jo du kreve avslag for tapet.....

Anyway ender det vel med hva du er villig til å betale for båten og hva selger vil la den gå for.

mvh Bergen Dørk

Det er tre måter å få en bruktbåt registrert i skipsregisteret på.

ORDINÆR metode er å dokumentere alle eierskifter; fra og med byggebevis fra verftet og frem til deg selv. Underskrifter må notarialbekreftes, ev. to vitner for norske dokumenter. Utenlandske dokumenter må også legaliseres ved apostille; en bekreftelse for at notarius er notarius (...).

FORENKLET metode kan brukes for båter ti år eller eldre, forutsatt at du kan dokumentere (som ovenfor) alle eierskifter minst ti år bakover. Etter kunngjøring fra registeret, får du registrert båten i ditt navn hvis ingen protesterer etter kunngjøringen. (Sjøloven § 36). Flinke folk klarer denne varianten selv; skal man betale for kompetent bistand løper man på en kostnad på mellom 5-10 000 kroner pluss gebyrer.

SISTE UTVEI, hvis båten er nyere enn ti år eller du ikke kan dokumenter eierskifter bakover i ti år, å reise sak etter sjøloven § 35. Dette er et saksanlegg for domstolene mot alle og enhver; som etter kunngjøring ender opp med rettskraftig dom for at du er eier (hvis ingen protesterer). Dette er en omstendelig prosess spesielt hvis båten er importert, fordi det er en rekke vilkår som må oppfylles for å få reise slik sak og for å bevise din eiendomsrett til båten. Disse sakene forutsetter advokatbistand og koster mellom 10-20 000 kroner.

Siden det er en del av jobben min har jeg registrert båter etter alle disse alternativene, derunder min egen etter § 36; det er hipp som happ hva som blir det vanskeligste. Det verste er å bli "hengende" med uvillige utenlandske tidligere eiere eller andre som man er avhengig av å få dokumenter og underskrifter fra. Men også det å dokumentere innenlands bakover i ti år kan være komplisert -- hvis en eier ikke husker hvem han kjøpte av, eller noen har gått bort, eller man ikke finner dem igjen noe sted, vil man alltid måtte "gå opp ett hakk" for å få registreringen til.

Beste tips til alle som kjøper båt som sies å kunne registreres, er å få inn i avtalen at selger enten ordner dette, eller at selger betaler hva det koster eventuelt et fast beløp som holdes tilbake inntil registreringen er gjort.

I tilfellet i tråden her er det bare å sette selger OG MEGLER i gang med å registrere -- begge har sagt at båten er registrert, og da er det begges ansvar at den er/blir det. Worst case får de punge ut for en § 35-sak. Dette spørsmål er etter min mening overhodet ikke tvilsomt -- det er bare å "kjøre hardt på".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg holder på å registrere båten jeg kjøpte nå nylig i skipsregisteret!

Jeg har fått megler til og ta mesteparten av jobben da jeg har lite med tid..

Men som nevnt det er 08 modell og jeg er 4 eier.

Det er en del papirer som skal fremskaffes, og det koster noen kroner!

Samsvarserklæring/byggebrev

Skriftelig bekreftelse på merking av kjennesignal sammen med bilde av merking.

Samsvarserklæring for båt

samsvarserklæring for motor fra motorprodusent

Bilbrev/Builders certificate fra produsent/verft til første eier av båten, dokumentet må notorialbekreftes og legaliseres påføres apostille.

Dersom det har vært flere eiere av båten skal skipsskjøte fra første eier av båten frem til siste eier dokumenteres

Kostnadene som har påløpt så langt for meg er 4200kr som bavaria skulle ha for og finne og sende bilbrevet til meg.

Så kommer sikkert noe meglerhonnorar for jobben, samt ca 3500kr for selve registreringen..

For min del mangler nå bare skipsskjøtene fra tidligere eiere, mangler nå bare et skjøte og har fått kontakt med personen så det ordner seg..

Dette tar tid og krever en del kommunikasjon.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Det du sier Skipper Worse er altså gitt en situasjon der selger/megler har reklamert med Skipsregisteret i annonse, så har kjøper krav på at dette ordnes, selv om det ennå ikke er nedfelt i en kjøpekontrakt? Dvs at selger/megler i dette tilfelle er forpliktet gjennom muntlig å ha sagt dette og skrevet det i annonsen? Det høres rimelig ut og bør jo ha en viss oppdragende effekt på de som driver med båtsalg, men jeg ble litt usikker her....

mvh Bergen Dørk

Da er det på tide å ta en pause fra juleforberedelsene og fokusere litt på båt igjen :yesnod:!

Takk for alle innspill, det er oppløftende å lese at det er fler som deler min oppfatning. Vil jo helst ikke vinne prisen for "årets vanskeligste kunde".

Jeg synes det er merkelig at en megler har så lite kunnskap om objektet han skal selge at det kan oppstå slike feil. Enda verre blir det når fakta kommer på bordet og megler avfeier dette med at det ikke har noen betydning at båten er registrert pga båtens alder. Spesielt siden megler har brukt dette som et salgsargument i markedsføring av båten.

Salgsannonsen ligger forøvrig ute enda, den er ikke korrigert og det reklameres fortsatt med at båten er registrert i skipsregisteret.

Jeg burdre trolig ha ventet med å ta opp dette til etter at kontrakten var underskrevet. Det hadde sannsynligvis vært lettere å få behandlet dette som en "mangel" i etterkant.

Jeg har sendt megler en høflig formulert e-post i dag hvor jeg legger frem mitt syn på saken, så gjenstår det å se om eier/megler er interessert i å komme frem til en løsning.

Kontakt båtverft å få den tegnet på etterskudd + nødvendige papir. Og selvsagt historikk om det er ombygget båt. ?

Skjønte ikke helt denne, men kom etterhvert frem til at det må være et svar på Huldas innlegg :thumbsup: ...

Og Huldas innlegg går på at Hulda har bygget båten selv. Altså egenhendig, helt alene. Det er ikke noe verft involvert. Det er ingen selger involvert. Men jeg innehar Blue Card fra Pantaenius, og eiersertifikat fra Svenska Kryssarklubben. De to institusjonene tror på at Hulda er Hulda og eier av båten.

Og hvordan gjør man det om man har bygget båten selv?

Og Huldas innlegg går på at Hulda har bygget båten selv. Altså egenhendig, helt alene. Det er ikke noe verft involvert. Det er ingen selger involvert. Men jeg innehar Blue Card fra Pantaenius, og eiersertifikat fra Svenska Kryssarklubben. De to institusjonene tror på at Hulda er Hulda og eier av båten.

Du kan benytte det enkleste av alle alternativer.Utstede byggesertifikatet selv!! Hulda Shipyards # 001. :santcheers:

Edited by Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du kan benytte det enkleste av alle alternativer.Utstede byggesertifikatet selv!! Hulda Shipyards # 001. :santcheers:

Ha, ha, ja, ja. Det blir omtrent som 'Grøftekanten Auto'. Har jobbet der også. Skal ta fatt i sakene uti februar. Takk for svar og God Jul! Tenker vi må ha en 'offisiell oppmåler' på banen.

Hehe, ikke å spøke av det. Min båt heter nå offisielt samme som meg på produsenten :lol:

Var slik det er under CE merking av importerte båter fikk jeg beskjed om. Men vet det ikke er praksis hos alle, så det er en del variabler å går der ute, selv om de er godkjente :crazy:

Edited by Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Hva er poenget da, Hulda? Å gjøre båten attraktiv for salg, eller har det rent akademiske årsaker?

Nå vet ikke jeg hva som er Huldas poeng, men hvis man skal dokumentere at en båt ikke har heftelser ved salg, må man enten dokumentere at den ikke er registrert i Skipsregistret, eller at den er, men uten heftelser. Sistnevnte virker litt ryddigere og enklere på meg.

Olepo, regner med at du allerede har lagret FINN annonsen for senere dokumentasjon om det blir aktuelt.

Ja, salgsannonsen er både lagret og skrevet ut, men det kommer neppe til å hjelpe meg noe i dette tilfellet. Ser forøvrig at megler nå har korrigert annonsen og fjernet teksten med at båten er registrert i skipsregisteret.

Jeg har fått svar fra megler på min henvendelse. Jeg har fått valget mellom å godta de betingelsene som nå foreligger eller avbryte handelen.

Siden det kanskje var litt uklart i første innlegg vil jeg forklare "omstendighetene" litt nærmere. Jeg har hatt en lengre dialog med megler på forhånd for å avklare enkelte betingelser før jeg reiste for å besiktige båten.

Etter besiktigelse av båten satt vi på meglers kontor. Megler hevdet fortsatt at båten er registrert i skipsregisteret, men etter litt påtrykk fra meg begynner de å undersøke saken nærmere. Rett før vi må reise fra megler for å rekke flyet hjem blir det klart at båten likevel ikke er registrert.

Før avreise sa jeg at jeg ville ha båten og vi ble enige om at megler skulle sette opp et forslag til kontrakt som jeg skulle få tilsendt, seansen ble deretter avsluttet med et håndtrykk.

På hjemturen tenkte jeg på at vi burde ha diskutert dette med skipsergisteret nærmere, men da er det gjerne for sent...

Siden dette med manglende registrering var avklart før jeg sa at at jeg ville ha båten har jeg vel akseptert de "nye" betingelsene, og kommer dermed vei med megler nå.

Jeg gjorde en stor tabbe da jeg tok opp dette før avtalen var inngått. Dersom jeg ikke hadde sagt noe hadde de trolig ikke funnet det ut før kontrakten var signert, og megler/eier hadde da vært forpliktet til å ordne opp.

Det er temmelig frustrerende å tenke på at siden jeg har har gjort litt for godt forarbeid har jeg spart eier/megler for både kostnader og en betydelig arbeidsinnsats med eventuell registrering, samtidig som jeg ender opp med et objekt med dårligere betingelser enn jeg forutsatte. Snakk om å skyte seg selv i foten :nonod:!

Jeg får bruke et par rolige juledager til å vurdere om jeg vil gå videre med handelen :confused: .

Ha en fortsatt God Jul :santa: !

Edited by Olepo (see edit history)

Evt utlåner uten pant er ikkje relevant ved salg eller ? Og uten skjøte på båten kan den ikkje pantes.

Men å få registrert båten og få skjøte, iallefall på hjemmebygget båt, er stas. Øker marked ved salg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg synes det er merkelig at en megler har så lite kunnskap om objektet han skal selge at det kan oppstå slike feil. Enda verre blir det når fakta kommer på bordet og megler avfeier dette med at det ikke har noen betydning at båten er registrert pga båtens alder. Spesielt siden megler har brukt dette som et salgsargument i markedsføring av båten.

---------------------- litt kluss med sitatet her. ---------------------------------------

Mitt svar:

Hva er det egentlig en megler gjør?

De tjener penger på å la båtkjøpere (huskjøpere også for den del) tro at det er beheftet med store vanskeligheter å kjøpe en båt, og at de er eneste garanti for at dette kommer til å gå riktig for seg. Den første til å toe sine hender og lempe alt ansvar over på kjøper eller selger om noe ikke er i orden er imidler tid den samme megleren.

Mitt råd: styr unna meglere og ordne dette selv. Har du kjøpt bil så vet du hva som gjelder. Alternativet om det er mange penger det gjelder, noe det ofte kan være ved en båthandel, bruk kunderådgiveren i banken din. Vi fikset kjøpet Gyda på egen hånd, med masse god hjelp fra vår lokale bank.

Da vi registrerte skuta i skipsregisteret var det en ting som gjaldt: pinlig nøyaktig dokumentasjon av ALLE eierforhold helt tilbake fra da båten fortsatt stod inne på verftet og var under bygging. Vår båt var på registreringstidspunktet 9 år, og bygget i Tyskland. Vi måtte altså skaffe dokumentasjon på at verftet hadde slettet heftelsen slike verft ofte legger på byggeprosjektet i tilfelle kjøper trekker seg under bygging, og videre alle mulige og umulige heftelser som kunne eksistere på skuta.

Mitt råd er: La selger stå for ALT arbeid og ALLE kostnader ved registrering FØR du betaler båten.

Edited by S/Y Gyda (see edit history)

S/Y Gyda: Jeg deler din oppfatning her. Jeg kan ikke helt forstå at folk engasjerer en megler til å selge egen båt. Det finnes nok flere dyktige meglere, men jeg tror nok bruk av megler ofte kan føre til at en eventuell handel blir mer komplisert enn nødvendig....

Det er vel ingen som har mer kunnskap om en båt enn eieren, og megler blir etter min oppfatning bare et fordyrende (og kompliserende) mellomledd.

Når det gjelder registrering i skipsregisteret er det nok bare å glemme å få megler/eier til å ordne det i dette aktuelle tilfellet. Megler fraskriver seg alt ansvar, og dersom det skal bli noe handel må jeg akseptere betingelsene som nå foreligger.